Mediafax.biz Exclusiv

Cupoanele de reduceri, o afacere în creştere şi în România

Autor: Roxana Cristea

10.12.2010, 16:10 42

"Sunt omare fană a cupoanelor de reduceri. Mi-am cumpărat multe produse cuajutorul lor, de la cosmetice până la un netbook", mărturiseşteMădălina Mandă, o studentă de 22 de ani angajată la un call-centerîn Capitală. "Salariul nu îmi permite să îmi cumpăr tot ce-midoresc, iar cupoanele sunt utile, mai ales acum în prag desărbători", continuă tânăra, care foloseşte site-ul Zumzi.ro casă-şi ia tichete. Intră zilnic să vadă ofertele şi le solicită pecele care îi plac şi i se par convenabile.

Zumzi.ro oferă zilnic un produs sau unserviciu cu o reducere de 50-70% faţă de preţul obişnuit. Dacăoferta adună numărul minim de cumpărători convenit cu furnizorul,toţi cei interesaţi beneficiază de reducere. În acest fel,furnizorii sunt interesaţi să facă reduceri maxime pentru a atrageun volum mare de clienţi, iar clienţii sunt interesaţi să comuniceofertele către prietenii lor, toată lumea având de câştigat."Site-urile de oferte zilnice sunt bazate pe un model care îi aducelaolaltă pe vânzătorii de servicii şi grupurile de cumpărători,structurat în aşa fel încât este profitabil numai dacă toatepărţile implicate câştigă", spune Alina Oţelea, director de vânzărişi operaţiuni la Golden Deals, site de cumpărături colective lansatpe 26 octombrie.

În ultima perioadă au apărut tot mai multeastfel de site-uri, numărul lor ajungând la 18. Cea mai recentăintrare pe piaţa românească este cea a popularului Groupon,companie care şi-a început activitatea în noiembrie 2008 înChicago, fondată de trei parteneri - Andrew Mason, Brad Keywell şiEric Lefkofksy - şi al cărei dinamism n-are nimic de-a face cuvremurile de criză. Anul acesta va atinge vânzări de 500 demilioane de dolari, o valoare de piaţă de peste un miliard dedolari şi peste 40 de milioane de abonaţi la nivel mondial, faţă denumai 1,5 milioane de abonaţi anul trecut şi circa 400.000 înprimul an.

În octombrie, presa internaţională scriacă Yahoo! a oferit suma de trei miliarde de dolari pentru aachiziţiona Groupon. Mai nou, Google a oferit 6 miliarde de dolaripentru a cumpăra compania, însă oferta a fost respinsă. După unelesurse citate de MSNBC, decizia de a respinge oferta a fost luată defondatori pentru a evita problemele antitrust care ar fi apărut,ţinând cont că Google a fost şi este deja ţinta unei serii deinvestigaţii antitrust extrem de complicate de-a lungul campanieisale de achiziţii ale unor producători de soft, de la cele pentrucumpărarea Doubleclick şi a AdMob şi până la achiziţia firmei ITSoftware. Problemele cu autorităţile de reglementare antitrust austopat deja şi intenţia Google de a prelua afacerea Yahoo! decăutare pe internet.Cei de laGroupon au cerut, preventiv, nişte comisioane uriaşe pentruprotecţie în caz de eşec al tranzacţiei, Google le-a respins, iardiscuţiile s-au oprit aici. Oricum, "interesul Google faţă deGroupon arată cât de important este businessul său. Google vrea sătreacă din sfera internetului către offline", comentează CemTunakan, directorul general al filialei dinRomânia.

Recent, Groupon s-a extins în Rusia, Asia şi acumurmează Europa de Est.

"Am început cu Polonia şi Turcia acum patru luni şidupă România urmează Ungaria, Cehia, Slovacia. Vom fi în patrustate în următoarele patru luni", a afirmat Tunakam, precizând căRomânia este cea de-a 36-a ţară în care compania şi-a înce-putactivitatea. Site-ul este Groupon.ro şi va funcţiona pe acelaşisistem întâlnit la Zumzi şi GoldenDeals, iar lansarea oficială vaavea loc înainte de Crăciun. În momentul de faţă, nu se poate intrape site decât dacă utilizatorul se înregistrează, iar celorînregistraţi li se promit newsletter-uri zilnice cu oferta de pesite. "Prezentăm un lucru diferit în fiecare zi, ori că e vorba deun spectacol la teatru sau un film, manichiură, pedichiură, cevapentru timpul liber", explică Tunakam, care precizează că există îngeneral câte un eveniment pe zi pentru fiecare oraş. "Însă, înunele oraşe, avem mai multe oferte pe zi, în funcţie de cerere.Avem peste 100 de contracte cu firme din România, momentan." În SUAşi Europa sunt aproape 35.000 de companii care aşteaptă să apară pesite-ul Groupon, susţine directorul, convins că firmele ar trebuisă meargă către astfel de site-uri, deoarece aşa pot exploata maibine resursele şi interesul comunităţilor de utilizatori online."Noi facem astfel încât ofertele lor să ajungă către clienţii lor."Veniturile Groupon provin din comisioanele pe care le iau petichetele plătite de clienţi pentru produsele companiilor. Laîncheierea parteneriatului dintre Groupon şi furnizori nu seplăteşte nicio taxă. Obiectivul Groupon în România, care porneştecu 17 angajaţi, este să ajungă la 500.000 de abonaţi în primelepatru luni, conform lui Tunakam.

Părerea lui despre mediul de retail din România?"Înţeleg că în timpul crizei companiile româneşti de retail nu s-auputut dezvolta pentru că nu au avut finanţare. Dar fiecare crizănaşte noi «eroi»", spune Tunakam. Acum vedem Mic.ro, exemplifică el- "despre care cred că este o idee bună: dacă vedem că seinvesteşte, atunci înseamnă că piaţa semişcă".

În ce priveşte modelul de business, Zumzi.ro facebani din două surse: o taxă fixă pentru furnizorii care doresc săintroducă oferta zilei şi un comision din volumul de vânzărirealizate. "După modelul de business, contează foarte mult numărulde comenzi", declara în luna aprilie a acestui an pentru BUSINESSMagazin Constantin Teleman, fondatorul site-ului. Cuponix.ro, unalt site care activează în aceeaşi sferă, centralizează pur şisimplu ofertele furnizate de magazine, pe care utilizatorul levalorifică individual. Diferenţierea Groupon, ca şi a Zumzi, constăîn cumpărarea colectivă, care exploatează sfera de social media (deunde şi numele - "group" "coupon"), şi în discounturile limitate întimp.

Alina Oţelea afirmă că, din moment ce permit testareadiferitelor servicii cu tarife preferenţiale, toate site-urile deoferte zilnice răspund unei nevoi inerente a consumatorilor. "Elepot deveni foarte populare mai ales într-un context economicdificil, când oamenii caută cel mai bun raport preţ - calitate",apreciază directoarea de vânzări a GoldenDeals.

Acum însă rămâne de văzut cum va fi afectatbusinessul micilor căutători de "cuponari" odată cu intrarea pepiaţă a marelui rival american. "Vom vedea cum vor fi afectateafacerile. Însă, pe ansamblu, piaţa cupoanelor de reduceri s-arputea să crească odată cu venirea Groupon", afirmă Andrei Marin,directorul Cuponix.ro. Comentând doar la modul general, Oţelea serezumă să spună că orice competiţie sănătoasă este binevenită. "Caîn orice alt business adresat consumatorilor, concurenţaintensifică nevoia de diferenţiere şi totul e în favoareacumpărătorilor", zice ea, precizând că în prima lună de la lansare,prin intermediul GoldenDeals au fost cumpărate peste 9.000 decupoane, ceea ce înseamnă că în această perioadă, clienţiisite-ului au făcut o economie de peste 900.000 delei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO