Mediafax.biz Exclusiv

Există viaţă după insolvenţă: Leonardo reia extinderea cu un prim magazin în Bucur Obor

Există viaţă după insolvenţă: Leonardo reia extinderea cu un prim magazin în Bucur Obor

Autor: Cristina Rosca

05.05.2011, 17:43 758

Magazinul s-a deschis pe data de 22 aprilie în urma uneiinvestiţii de 20.000 euro, sumă ce reprezintă costul mobilierului.Spaţiul în care am deschis magazinul, aflat la parterul magazinuluiBucur Obor, în imediata apropiere a magazinului Altex, a fostpreluat amenajat", au spus reprezentanţii Casei de InsolvenţăTransilvania (CITR), responsabilă cu reorganizarea judiciară aLeonardo.

Leonardo a semnat deja alte trei contractepentru magazine. Astfel că până la finalul anului vor fi deschiseşi magazine în Unirea Shopping Center Bucureşti, Maritimo MallConstanţa (octombrie) şi Electroputere Mall Craiova(noiembrie).

Magazinul din Unirea Shopping Center se vaîntinde pe o suprafaţă de 2.000 de metri pătraţi, la etajul aldoilea al centrului comercial şi va fi un magazin de tipoutlet.

Leonardo mai deţine un magazin în centrulcomercial, însă reprezentanţii CITR spun că cele două vor avea unpublic ţintă diferit.

"Suntem de asemenea în negocieri pentrumutarea unor magazine existente", mai spun reprezentanţiiCITR.

Reluarea extinderii de către Leonardo, chiardacă la un nivel mult mai redus faţă de anii de boom, este un primsemn că businessul românesc are puterea să-şi revină, deşi pentrumulţi antreprenori, cum este şi cazul lui Florin Panea, ultimiitrei ani au şters aproape complet evoluţia din anii premergătoricrizei.

În această perioadă valul de insolvenţe carea cuprins afacerile româneşti din retail şi care a făcut în maipuţin de trei ani zeci de "victime" printre companii cu afacericumulate de peste 10 mld. euro îi făcea pe antreprenori să seîntrebe dacă există viaţă după insolvenţă.

Semne bune după doi ani decădere

După aproape 15 ani de prezenţă pe piaţaromânească, Leonardo intra în insolvenţă în 2009, la presiunile creditorilor, după ce atinsese "apogeul" în 2008, cu o cifră deafaceri de circa 500 de milioane de lei (136 milioane de euro). Aurmat apoi o perioadă marcată de închiderea a zeci de magazine şidisponibilizarea a sute de angajaţi.

După alţi aproape doi ani compania reiaprocesul de expansiune odată cu deschiderea unui magazin de 250 demetri pătraţi în magazinul Bucur Obor din Bucureşti, unde suntoferite spre vânzare circa 2.000 de produse. Spaţiul are în prezentopt angajaţi.

În urmă cu mai bine de două lunireprezentanţii Casei de Insolvenţă Transilvania anunţau că Leonardoare două cerinţe principale atunci când analizează posibilitateadeschiderii unui nou magazintrafic intens şi chirii mici, fără apreciza un trafic minim.

Dacă în 2008, anul cel mai bun pentrucompanie din punctul de vedere al cifrei de afaceri, care depăşea500 de milioane de lei (136 mil. euro), compania avea peste 250 demagazine - 180 în România, 64 în Ungaria şi câte cinci în Bulgariaşi Re publica Moldova -, în prezent numărul de unităţi aproape s-aînjumătăţit. Astfel, magazinul din Bucur Obor este al 138-leamagazin al reţelei.

Leonardo a fost unul dintre retailerii care au redus cel maidrastic numărul de magazine neperformante. Astfel, după ce laînceputul lunii octombrie Florin Panea, proprietarul Leonardo, acerut intrarea în insolvenţă a companiei, iar la două zile distanţăTribunalul Bihor a decis reorganizarea, 30 de magazine din Româniaerau închise pentru că erau neprofitabile, iar 600 de persoane eraudispobilizate. La distanţă de circa o lună alte 40 de magazineLeonardo, de această dată din Ungaria, îşi închideau porţile. Înnoiembrie anul trecut, repre zen tanţii CITR anunţau că Leonardo aînchis toate subsidiarele de pe pieţele vecine, care în perioada2007-2008 aduceau companiei circa 50% din veniturile de 135 mil.euro.

Înfebruarie 2011 compania anunţa că analizează doar piaţa locală şinu are în plan să iasă pe alte pieţe din nou.

Pierderile au ajuns la 53 milioane de euro doar în2009

Înaceste condiţii, în 2010 Leonardo a avut afaceri de circa 78 mil.euro, valoarea cuprinde TVA, rezultat mai mic faţă de 2009, de 439mil. lei (95 mil. euro), potrivit datelor oferite de Lotrean lafinalul lui 2010. Anul trecut Leonardo a vândut 10.000 de perechide încălţăminte şi 5.300 de bucăţi de nonîncălţăminte pe zi, maimult decât la începutul lui 2009, când reţeaua de magazine număra187 de unităţi.

Compania a intrat în insolvenţă în 2009 pentru datorii de 100 demilioane de euro.

Lafinalul anului respectiv bilanţul financiar al companiei anunţapierderi de circa 225 mil. lei (53 mil. euro), de circa 9 ori maimari în lei decât în anul anterior.

Ultimul an în care compania a raportat profit la RegistrulComerţului, de 9,7 mil. lei, a fost astfel 2007.

Înacelaşi an, când economia se afla într-o perioadă de boom şi nimicnu părea să tulbure parcursul ascendent al businessului Leonardo,Panea spunea că analizează posibilitatea listării la bursă acompaniei, care i-ar da posibilitatea companiei săcrească.

Elprezenta atunci trei opţiuni pentru un business: să creştiindependent, să te laşi cumpărat de un competitor mai puternic caresă susţină creşterea sau să dai faliment.

Cum a început afacerea luiPanea

Planurile lui Panea, cu oexperienţă în retailul de încălţăminte de peste două decenii, nus-au concretizat încă. Omul de afaceri orădean şi-a începutactivitatea în acest business în Ungaria, unde vindea pantofiproduşi de un italian într-o fabrică de lângă Oradea. Ulterior, adeschis un magazin într-un garaj.

Astfel, povestea Leonardo începesă se scrie însă în 1994, când Panea se asocia cu Dan Pavel pentrua pune bazele celui mai mare retailer de încălţăminte şimarochinărie din România. Zece ani mai târziu, Pavel decidea săiasă din afacere şi să îşi deschidă propriul business, Benvenuti,în acelaşi domeniu.

Benvenuti nu este însă singuruljucător care a intrat în ultimii ani pe această piaţă.

Românii trebuie să facă astfelfaţă unei concurenţe venite din străinătate, precum Deichmann -unul dintre cei mai importanţi retaileri de încălţăminte dinEuropa, care se adresează în principal persoanelor cu veniturimedii şi mici -, Leather&Shoe (Humanic) sau Aldo.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO