Mediafax.biz Exclusiv

Karimov, Socar: Dacă şeful nostru a spus că ajungem la 300 de benzinării, o vom face. Este un ordin

Karimov, Socar: Dacă şeful nostru a spus că ajungem la 300 de benzinării, o vom face. Este un ordin

Autor: Roxana Petrescu

06.04.2011, 19:12 89

PentruRomânia deja sunt programate în 2011 investiţii de 10 milioane deeuro în 15 benzinării, primele urmând să fie operaţionale în circatrei luni. Restul de 285 ar urma în doi-trei ani.

La sfârşitul săptămânii trecute,Rovnag Abdullayev, preşedintele Socar, a făcut un anunţsurprinzător privind planurile de extindere ale Socar, spunând căîn următorii doi-trei ani compania vrea să ajungă de la zero la 300de benzinării în România, ceea ce ar rivaliza cu jucători dejacunoscuţi pe piaţa locală cum ar fi ruşii de la Lukoil sauRompetrol.

Ţinând cont de faptul căinvestiţia într-o benzinărie se ridică la circa 1-1,5 milioane deeuro, planurile azerilor exprimate în bani ajung la aproximativ 450de milioane de euro într-o piaţă ferită de creşteri spectaculoaseîn ultimii ani şi unde jocurile par deja a fi făcute între marilecompanii: Petrom, Rompetrol, Lukoil, MOL şi Eni.

Cu toate acestea, anunţul făcutde şeful Socar vine în contextul în care încă de la intrareaazerilor în România, în 2007, reprezentanţii locali spuneau că suntinteresaţi de a investi într-un lanţ de benzinării pentru a aduceproduse de la o rafinărie din Turcia pe care intenţionau la datarespectivă să o construiască. Este vorba despre o unitate cu ocapacitate de 10 milioane de tone anual, echivalentul tuturorunităţilor de rafinare care mai funcţionează acum în România, peplatforma chimică Petkim din Izmir, activ achiziţionat de Socar în2008 într-o tranzacţie de două miliarde de dolari.

"În prezent Socar construieşte orafinărie de zece milioane de tone în Turcia, în apropiereaIzmirului. Estimăm că în 3-4 ani unitatea va fi gata. Vorbim de oinvestiţie uriaşă de 4-5 miliarde de dolari", spuneKarimov.

Petrol, conducte, rafinărie,benzinării

Rafinăria ar urma să fiealimentată prin conductele de transport al hidrocarburilor pe careazerii le-au construit în ultimii ani. Potrivit presei azere, Socara primit din partea autorităţilor din Turcia licenţa pentruconstruirea rafinăriei în 2010, iar în martie 2011 au fost lansatelucrările de proiectare şi inginerie. Pe de altă parte, potrivitunor declaraţii recente ale preşedintelui Socar, compania a produsanul trecut circa 7,3 milioane de tone de petrol, aproape dublufaţă de toată producţia de ţiţei a României, şi peste 7 miliarde demetri cubi de gaze, echivalentul a două treimi din producţia totalăde gaze locală.Astfel, din lanţul resurse, conducte de transport, rafinării,numai benzinăriile ar mai lipsi.

"Azerbaidjanul este o ţară tânără care şi-acâştigat independenţa abia în 1991. Din 2005-2006 am început să fimactivi pe pieţele externe, dar ceea ce am realizat între timp afost să ne punem la punct infrastructura de transport ahidrocarburilor."

10 milioane de euro pentru primele 15benzinării

Primul pas deja a fost făcut anul acestacând azerii au preluat compania de distribuţie a carburanţilorRomtranspetrol, controlată de doi oameni de afaceri din Botoşani,Iulian şi Doina Berescu.

"Preluarea staţiilor Romtranspetrol a durat aproape un an.Întregul audit pentru tranzacţie a fost realizat de cătrePricewaterhouseCoopers, iar proiectul a fost analizat de cătrespecialiştii Socar.Este vorba de preluarea a15 benzinării localizate în Moldova, în Botoşani, Suceava şi undepozit de produse petroliere.Familia Berescu mai deţine acum 10% dinacţiuni."

Potrivit datelor de la Registrul Comerţului,Romtranspetrol a avut anul trecut afaceri de circa 9,6 milioane deeuro şi un profit brut mai mic de 10.000 de euro cu 112angajaţi.

"În două luni, întreg procesul de rebrandingva fi finalizat. Investiţiile se vor ridica la 10 milioane deeuro."

Intrarea companiei prin Moldova a ridicat anumite semne deîntrebare în piaţă, dar reprezentantul Socar spune că o astfel demişcare face sens pentru firma pe care o reprezintă.

"Socar are un lanţ de benzinării format din20-25 de puncte de alimentare în Ucraina pe care intenţionăm să îlextindem până la 50-60 de unităţi până la sfârşitul acestui an. Oaltă piaţă pe care suntem prezenţi este cea georgiană, unde acumavem 60 de staţii, planul nostru fiind acela de a ajunge la 100 deunităţi pe această piaţă. Pentru România, ţară vecină cu Ucraina,poarta de intrare a fost aleasă prin Botoşani, dar ne vom extindeîn întreaga ţară. Avem deja propuneri pentru Bucureşti. Partea bunăeste că proprietarii de terenuri au înţeles că lucrurile s-auschimbat faţă de anii de boom şi sunt mai rezonabili."

Cum se fac 300 debenzinării

Despre modul în care compania va ajunge lacele 300 de puncte de alimentare, Karimov nu dă foarte multedetalii.

Reprezentantul Socar nu a putut spune câtealte benzinării vor fi deschise până la finalul acestui an, câtedin cele 300 de unităţi ar urma să fie noi, cumpărate sauînchiriate şi nici la cât s-ar ridica investiţia.

"Planurile se schimbă acum de la o săptămânăla alta. Nu putem spune concret câte benzinării vom avea lasfârşitul anului sau cât vom investi în total în această extindere.Acum analizăm toate variantele fie că este vorba de achiziţii, deînchirieri sau de construire de la zero. Dacă preşedintele a spuscă vom ajunge la 300 de benzinării în 2-3 ani, noi trebuie să facemacest lucru. Este un ordin", spune Karimov.

Una dintre posibilele ţinte de achiziţii arputea fi cele 600 de benzinării particulare care au mai rămas înRomânia, dar care acoperă numai 7% din piaţă din cauza locaţiilordestul de slabe, a îndoielilor privind calitatea carburantului saua aspectului puţin atrăgător. Specialiştii din piaţă explică însăcă dacă într-adevăr Socar vrea să ajungă la cele 300 de benzinării,nu ar fi o strategie rentabilă de recuperare a banilor investiţiorientarea numai către această categorie de puncte de alimentare. Oaltă portiţă de penetrare a pieţei ar putea fi pentru azeriachiziţia unor benzinării care fac parte din marile lanţuri deretail.

"Ne dăm seama că sunt jucători mari în piaţadin România şi că n-o să fie uşor, dar ne bazăm pe servicii şi pepreţuri mai convenabile."

Tot din petrol se fac baniigrei

Potrivit acestuia, lanţurile de benzinăriiavute în vedere ar urma să fie alimentate până la finalizarearafinăriei din Turcia cu produse de la unităţi europene careutilizează ţiţei azer.

"Până vom avea rafinăria din Turciafinalizată, vom alimenta staţiile pe care le vom construi cuproduse cumpărate de la rafinăriile din Europa care proceseazăţiţeiul azer."

Dincolo de benzinăriile pe care azerii levor în România, de la intrarea lor în piaţă au mai fost lansateanumite planuri de dezvoltare, care însă nu s-au concretizat.Printre acestea s-au numărat chiar preluarea rafinăriei Arpechim,închisă recent de Petrom, dar şi a combinatului chimicOltchim.

"Nu am fost în negocieri pentru preluarea Arpechim.În 2008 am preluatcombinatul chimic turcesc Petkim într-o tranzacţie de 2 miliarde dedolari. Am avut mai multe propuneri pentru semnarea unuiparteneriat cu Oltchim, dar nu am ajuns la o înţelegere", spuneKarim, fără a da detalii suplimentare.

În ciuda planurilor mari anunţate pe parteade distribuţie a carburanţilor, reprezentantul Socar spune că baniimulţi vin şi vor veni din producerea şi comercializareapetrolului.

"Şi în zece ani de acum încolo, tot vânzareade petrol va fi partea profitabilă, nu rafinăriile, dar strategia afost aceea de a ne construi o interfaţă cu consumatorul", a conchisKarimov.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO