Mediafax.biz Exclusiv

Medicamentele fără prescripţie, pariul distribuitorului Europharm

Medicamentele fără prescripţie, pariul distribuitorului Europharm

Margareta Mareş, director general al Europharm Distribuţie: O investiţie importantă de anul acesta a fost legată de flota de distribuţie. Am investit aproximativ 6,5 milioane de lei în schimbarea flotei

Autor: Ioana David

19.12.2011, 17:41 155

"Încă lucrăm la bugetul pentru 2012, dar ceea ce putem spune este că îl calculăm la un curs valutar de 4,5 lei pentru un euro", a spus Margareta Mareş, director general al Europharm Distribuţie.

Pentru companiile din industria de medicamente, OTC-urile sunt importante deoarece reprezintă o vestă de salvare în această piaţă dependentă de rambursările de la Casa de Sănătate.

Astfel, preţul OTC-urilor se formează liber pe piaţă, nefiind impus de autorităţi, aşa cum este cazul produselor cu prescripţie. Totodată, dacă în cazul celor cu prescripţie, banii se recuperează de la stat după 300 de zile, OTC-urile sunt suportate integral din buzunar.

Segmentul de OTC-uri s-a ridicat la 250 mil. euro în primele nouă luni ale acestui an, în creştere cu 7,3% comparativ cu perioada similară din 2010, potrivit datelor companiei de analiză şi cercetare de piaţă Cegedim.

Acestea sunt câteva motive pentru care pastilele fără prescripţie au început să conteze în planurile companiilor din industrie, inclusiv ale producătorilor.

Spre exemplu, recent Jacques Nathan, noul country manager al Sanofi România, care şi-a început mandatul în octombrie, spune că doreşte să urce compania pe prima poziţie pe această piaţă. Sanofi, proprietarul producătorului Zentiva, se află pe locul trei pe piaţa OTC-urilor, după GlaxoSmith Kline (GSK) şi Daiichi Sankyo, potrivit datelor citate de reprezentantul Sanofi.


Afaceri în creştere

Anul acesta Europharm Distribuţie va avea o cifră de afaceri de 946 mil. lei (225 mil. euro), în creştere cu 3% comparativ cu nivelul de 921,3 mil. lei (218 mil. euro) din 2010.

Europharm Distribuţie este controlată de compania britanică GlaxoSmithKline (GSK), care la începutul anilor 2000 a parafat prima tranzacţie importantă din industrie prin preluarea grupului de firme Europharm, din care mai făceau parte o fabrică şi o reţea de farmacii.

Farmaciile au fost vândute în 2005 către Sensiblu (parte a grupului A&D Pharma).GSK a avut la nivel mondial afaceri de aproape 20,4 mld. lire ( 24 mld. euro) în primele nouă luni ale acestui an. România este singuraţarădin lume în care compania britanică are o reţea de distribuţie.

"În 2011 am continuat să dezvoltăm un business sănătos (...) concentrându-ne pe farmaciile independente, conform strategiei de business 2010-2012. O investiţie importantă de anul acesta a fost legată de flota de distribuţie. Am investit aproximativ 6,5 milioane de lei în schimbarea flotei", a spus Margareta Mareş.

Potrivit companiei, care citează datele Cegedim, cota de piaţă a distribuitorului la finalul primelor zece luni ale acestui an (octombrie 2011) este de 8,15% în retail şi 7,71% în total piaţa. Cu această cotă, Europharm se află pe locul 5 în piaţă de retail, conform aceleiaşi surse.

Cei mai mari distribuitori farma locali sunt Mediplus, Farmexpert, Farmexim, Fildas, Polisano, Europharm, ADM Farm şi alţii.

GSK are planuri importante şi pentru activitatea de producţie, fabrica Europharm de la Braşov urmând să ducă la export 75% din producţie (în volum) în 2012, nivel în creştere comparativ cu 60% anul acesta şi 43% în 2010. Compania produce laBraşov16 produse din total, dintre care 12 merg doar pe piaţa internă.

Dintre produsele exportate cel mai mare rulaj este adus de Seroxat, un antidepresiv, care reprezintă 35% din totalul producţiei de la fabrica braşoveană.

Fabrica pe care GSK o deţine laBraşova început exporturile în 2008. Pe lângă Seroxat, un alt brand din portofoliul global al GSK produs aici este Retrovir, medicament pentru tratamentul HIV.

Potrivit unei analize a ZF pe baza datelor existente pe site-ul Ministerului de Finanţe, Europharm a fost anul trecut printre cei mai mari producători locali de medicamente (după cifra de afaceri totală, exporturi plus piaţa internă) cu un rulaj de peste 90 mil. euro.

Planuri mari de export

GSK are planuri importante şi pentru activitatea de producţie, fabrica Europharm de la Braşov urmând să ducă la export 75% din producţie (în volum) în 2012, nivel în creştere comparativ cu 60% anul acesta şi 43% în 2010. Compania produce la Braşov 16 produse din total, dintre care 12 merg doar pe piaţa internă.

Dintre produsele exportate cel mai mare rulaj este adus de Seroxat, un antidepresiv, care reprezintă 35% din totalul producţiei de la fabrica braşoveană.

Fabrica pe care GSK o deţine la Braşov a început exporturile în 2008. Pe lângă Seroxat, un alt brand din portofoliul global al GSK produs aici este Retrovir, medicament pentru tratamentul HIV.

Potrivit unei analize a ZF pe baza datelor existente pe site-ul Ministerului de Finanţe, Europharm a fost anul trecut printre cei mai mari producători locali de medicamente (după cifra de afaceri totală, exporturi plus piaţa internă) cu un rulaj de peste 90 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO