Mediafax.biz Exclusiv

Mişcări de „trupe“ în piaţa de medicamente după patru schimbări de executivi. Urmează altele?

Mişcări de „trupe“ în piaţa de medicamente după patru schimbări de executivi. Urmează altele?

Autor: Ioana David

06.05.2011, 11:07 316

Mişcările de "trupe" aufost în fiecare an numeroase şi au atins apogeul în 2009, când 13companii din acest sector au anunţat noi directori generali într-operioadă grea pentru industrie, când presiunea pentru obţinerealichidităţilor şi conservarea marjelor de profit a fostmaximă.

Odată cu celepatru schimbări din primele patru luni ale acestui an suntaşteptate şi noi strategii ale companiilor, noi resurse în luptapentru creşterea vânzărilor şi a profitului.

Cinetrasează noile strategii ale companiilor farma

În ianuarie 2011un francez şi un italian aveau să sosească în România pentru aprelua frâiele a două companii aflate în top 15 cei mai marijucători: GSK, respectiv Eli Lilly.

Plecareafostului şef al GSK România, Patrick Desbiens, cu un mandat denumai doi ani şi care a condus un business de peste 270 mil. euro(în 2009 pentru divizia farmaceutică a GSK şi EuropharmDistribuţie) fusese anunţată încă din 2010, iar succesorul său,francezul Pascal Prigent, 43 de ani, a preluat conducerea dinianuarie. După începerea noului mandat a început imediat să ialecţii de limba română.

În 2010 GSK aavut o cotă de piaţă de 6% şi s-a aflat pe locul 5 în topul celormai mari jucători din industria de medicamente, potrivit datelorcompaniei de analiză şi studii de piaţă Cegedim România.

Tot în ianuarieo altă companie îşi întâmpina noul country manager. Italianul LucaVisini, 38 de ani, era numit la conducerea Eli Lilly, firmă aflatăpe locul 12 în topul celor mai mari companii din industrie cuafaceri de 226,7 milioane de lei (peste 50 milioane deeuro).

Visini, careanterior a fost business development advisor in global corporatestrategy and business development strategy la Indianapolis (SUA) încadrul Eli Lilly, a venit în locul lui Arnoldas Doviltis. Doviltisvenise în România la mijlocul anului 2009, potrivit informaţiilorexistente la acea vreme.

"Prima meaimpresie este că ţara este în mişcare, plină de energie, cu oamenicompetenţi, dornici să se facă remarcaţi", a spus Visini. El aadăugat că îi este greu să schiţeze ţinte într-un mediu cu puţinăpredictibilitate.

"Crizafinanciară care a afectat România în ultimii doi ani a avut impactla nivelul întregului sistem. Nici noi nu am făcut excepţie de laacest fenomen", a mai spus Luca Visini. Mai recent, în aprilie,slovena Agata Jakoncic, care în urmă cu aproape patru ani a preluatconducerea diviziei locale a producătorului american de medicamenteMerck Sharp & Dohme (MSD), a fost numită director regional alMSD Balkan, regiune care include 10 state, printre care şiRomânia.

Compania aanunţat că locul lui Jakoncic a fost luat de americanul SteveWarner.

Schimbările au atins şi distribuitorii

Dacă pentrumanagerii străini era clar încă de la început că au un mandatpentru un anumit număr de ani, astfel încât schimbările pot devenipredictibile, surprizele apar printre managerii români. Acesteanici nu au întârziat să apară.

Plecarea celordoi şefi ai Farmexpert, al doilea distribuitor de medicamente, aluat prin surprindere întreaga industrie în februarie.

Octavian Iacobşi Cezar Zaharia, directorii executivi ai Farmexpert, al doileadistribuitor de pe piaţa locală, au renunţat la poziţiile deţinuteîn cadrul companiei la trei, respectiv doi ani şi jumătate de lapreluarea mandatului. După plecarea celor doi, în companie arevenit Iulian Trandafir, care se retrăsese din aceeaşi poziţie dedirector executiv al Farmexpert în ianuarie 2008.

El are uncontract de doi ani la Farmexpert, considerat clasic pentrucompanie, iar "dacă lucrurile merg bine, acesta se poateprelungi".

La scurt timpdupă preluarea mandatului Trandafir a adăugat faptul că nu are învedere să schimbe nimic în strategia companiei.

Dacă pentruTrandafir piaţa din România este cunoscută, rămâne de văzut cum sevor adapta ceilalţi noi manageri mediului local, ce lasă extrem depuţin loc pentru predictibilitate.

Dacă vor fi saunu inspiraţi în luarea deciziilor, rămâne de văzut la sfârşitulanului în configuraţia topului celor mai mari jucători.

Cert este că înultima perioadă numai tranzacţiile (internaţionale sau locale) auputut să schimbe ierarhia şi a devenit din ce în ce mai greu sătreci în faţa competiţiei numai prin intermediuluiportofoliului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO