Mediafax.biz Exclusiv

Şeful OPSPI: Fondurile străine au cerut asigurări statului român că se va ţine de cuvânt cu privatizările pe Bursă

Şeful OPSPI: Fondurile străine au cerut asigurări statului român că se va ţine de cuvânt cu privatizările pe Bursă

Autor: Roxana Pricop

07.04.2011, 19:47 18

"Am primitfoarte multe întrebări din partea fondurilor străine de investiţii,însă toate erau îndreptate în aceeaşi direcţie: dacă vom face totceea ce ne-am propus în acest an. În repetate rânduri,participanţii la roadshow ne-au cerut să le dăm asigurări căpachetele de acţiuni pe care statul a anunţat că le va vinde peBursă vor avea loc în acest an. Ne-au cerut predictabilitate şistabilitate.Le-amconfirmat că ne vom ţine de cuvânt: Petrom, Transelectrica şiTransgaz în acest an, şi Romgaz în 2012", a spus Victor Cazana,şeful OPSPI (Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizării înIndustrie).

Roadshow-ul de promovare a pieţei de capitalorganizat de Bursa de Valori Bucureşti la Londra, alături deFranklin Templeton Investment, este primul de această amploare, laeveniment participând oficiali ai Ministerului Economiei, ai BănciiNaţionale Române, conducerea Bursei de Valori Bucureşti şi comisaridin cadrul CNVM, reprezentanţi ai Petrom, Transelectrica, SIF-uri,administratori de fonduri şi brokeri.

Miza celor două zile de roadhsow londonezeste ridicată pentru că în perioada următoare va debutaprivatizarea pe Bursă a 9,84% din Petrom şi câte 15% dintransportatorii naţionali Transgaz şi Transelectrica în cea de-adoua jumătate a anului.

Pentru ca aceste oferte să fiesuprasubscrise, aşa cum se aşteaptă statul român, miza esteatragerea investitorilor străini.

"Mă aştept la suprasubscriere încazul celor trei oferte de vânzare de acţiuni anunţate pentru acestan.Nu cred că suntemîn competiţie cu privatizările din Polonia pentru baniiinvestitorilor străini. Sunt bani destui în piaţă, pentru toţi", acontinua oficialul OPSPI.

Răzvan Purdilă, director pieţe de capital încadrul Transelectrica, a fost prezent pe 6 şi 7 aprilie laroadshow-ul de la Londra, unde a avut întâlniri "în flux continuu"cu administratorii fondurilor de investiţii de la Lloyds, Griffin,Somerset, Firebird şi bancheri de la Deutsche Bank şiCiti.

"Deşi se numesc întâlniri "unu la unu", potspune că în cazul Transelectrica au fost "doi la unu" sau chiar"trei la unu". Interesul pentru companie a fost ridicat, iarinvestitorii au vrut să ştie despre rezultatele financiare aleTranselectrica, despre tarifele la energie, despre prognozelepentru 2011. Aşa cum am debutat în primul trimestru, cu rezultatefinanciare mult superioare primului trimestru al anului precedent,şi un trend ascendent al leului, avem perspective de a încheia anulcu rezultate bune", a afirmat Purdilă.

Prezente la eveniment au fost şi societăţilede investiţii financiare (SIF-uri), printre cei mai atractiviemitenţi locali pentru investitorii străini. Costel Ceocea,preşedintele SIF Moldova (SIF2), a participat la roadshow:"Fondurile de investiţii au vrut să ştie cât mai multe informaţiidespre modificările pe care intenţionăm să le aducem actuluiconstitutiv şi care vor fi supuse votului acţionarilor la finelelunii aprilie, în timp ce băncile de investiţii cu care ne-amîntâlnit şi-au anunţat intenţia de a intermedia o posibilă listarea SIF Moldova pe o bursă străină şi de a ne prezenta unorinvestitori instituţionali. Fondurile au vrut să ştie despreposibilitatea de a ne valorifica anumite participaţii dinportofoliu, cel mai adesea întrebând despre participaţia de 6% dincapitalul BCR", a explicat Ceocea.

De la declanşarea crizei în 2007,roadshow-ul internaţional de la Londra este al doilea mareeveniment de promovare a pieţei româneşti de capital şi acompaniilor. La începutul anului, listarea Fondului Proprietatea afost precedată de un roadshow în principalele capitale aleEuropei.

Creşterea vizibilităţii în regiunea EuropeiCentrale şi de Est şi în portofoliile fondurilor străine deinvestiţii este extrem de importantă dacă piaţa românească decapital vrea să rezolve problema lichidităţii scăzute - principalulobstacol de care investitorii străini se lovesc atunci când vor săintre pe bursa locală.

Organizarea de roadshow-uri în capitalelefinanciare ale Europei sau de întâlniri cu investitorii străinireprezintă metoda prin care bursele din regiune îşi promoveazăpieţele şi companiile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO