Mediafax.biz Exclusiv

Umbrărescu, noul campion la contracte de infrastructură: 500 mil. euro numai într-un an

Umbrărescu, noul campion la contracte de infrastructură: 500 mil. euro numai într-un an

Autor: Andreea Neferu

08.09.2011, 20:06 387

Cele mai importante contracte au fost câştigate în ultima lună pentru reabilitarea drumurilor judeţene şi locale din judeţele Suceava, Botoşani, Iaşi şi Neamţ, valoarea cumulată a proiectelor ridicându-se la circa 260 de milioane de euro.

MDRT a atribuit până acum contracte de circa 570 de milioane de euro pentru drumurile judeţene şi locale, astfel că proiectele câştigate de firmele lui Umbrărescu reprezintă peste 45% din sumele atribuite până în prezent.

Spedition UMB şi Tehnostrade au câştigat contracte pe bandă rulantă în ultimul an, unele dintre acestea fiind adjudecate în consorţiu cu alte firme, fie ele străine sau locale.

Un exemplu este construcţia unui tronson de 9,5 kilometri din autostrada Timişoara-Lugoj pentru suma de 51,1 milioane de euro, în parteneriat cu italienii de la Carena.

Cel mai profitabil antreprenor local

Constructorul Spedition UMB a consemnat anul trecut un profit net de 43,4 milioane de euro, fiind singura companie deţinută de un antreprenor local care a reuşit să intre în topul celor mai profitabile 20 de companii în 2010.

Având în vedere că cifra de afaceri a companiei s-a situat anul trecut la 161,3 milioane de euro, înseamnă că marja de profit a fost de circa 27%, una dintre mai ridicate din topul celor mai profitabile 20 de firme din economie.

Astfel, firma lui Umbrărescu a fost depăşită la acest capitol doar de cimentiş ti precum Carpatcement (30%) sau Lafarge Ciment (33%) sau de Transgaz (29%).

Dorinel Umbrărescu se numără printre cei mai discreţi oameni de afaceri locali şi deţine şi constructorul Tehnostrade, cu afaceri de 99,7 milioane de euro şi un profit de 23 milioane de euro anul trecut. Ambele companii au intrat în topul celor mai mari zece companii de construcţii cu acţionariat românesc, realizat de Ziarul Financiar în funcţie de cifra de afaceri din anul 2010.

Compania Spedition UMB avea la finalul anului trecut doar 43 de angajaţi, în timp ce Tehnostrade avea un efectiv de 750 de oameni. Întrebarea care se pune este cum a reuşit un constructor cu doar câteva zeci de angajaţi (Spedition UMB) să câştige contracte de o asemenea anvergură, având în vedere că pentru lucrările de infrastructură sunt necesare chiar şi câteva sute de muncitori pe proiect.

La solicitarea ZF, MDRT a arătat că în alegerea celor doi constructori pentru reabilitarea drumurilor judeţene şi locale a luat în considerare numărul de angajaţi total şi nu defalcat pe fiecare companie.

"Asocierea Tehnostrade şi Spedition UMB a prezentat, în cadrul documentaţiei depuse, o declaraţie privind efectivele medii anuale ale personalului angajat pe ultimii trei ani, precum şi ale persoanelor responsabile pentru îndeplinirea contractului (...). Din declaraţiile respective reiese faptul că asociatul Spedition UMB a avut în anul 2010 un număr de 44 de angajaţi, iar asociatul Tehnostrade 750 de angajaţi", potrivit MDRT.

De asemenea, ministerul a precizat că în alegerea constructorilor a fost luat în considerare preţul cel mai mic.

Investiţiile pentru asfaltarea şi modernizarea drumurilor judeţene şi locale fac parte din Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, care include şi modernizarea satului românesc şi realizarea sistemului de canalizare, epurare a apelor uzate şi alimentare cu apă a localităţilor.

Programul este estimat la circa 3,3 miliarde de euro şi reprezintă cea mai mare licitaţie din istoria României din punctul de vedere al valorii.

Spre deosebire de alte lucrări de infrastructură, finanţarea Programului Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii se va face iniţial de către constructori, urmând ca din 2013 guvernele viitoare să achite valoarea lucrărilor pe măsură ce vor fi finalizate.

Scandal cu rezilieri

Până de curând firmele lui Umbrărescu s-au aflat în mijlocul unui scandal, în condiţiile în care Ministerul Transporturilor a vrut să rezilieze contractul de construcţ ie a autostrăzii Moara Vlăsiei - Ploieşti, la care lucrau Spedition UMB, Tehnostrade, Euroconstruct Trading 98 (controlată de Dan Beşciu) şi PA&CO International (Costel Căşuneanu).

Ulterior, cele patru companii au făcut un pas înapoi, renunţând la pretenţ iile de suplimentare a contractului cu încă aproximativ 100 de milioane de euro, doar pentru a putea păstra tronsonul de autostradă.

Tronsonul Moara Vlăsiei-Ploieşti ar urma să fie finalizat în decembrie, însă atât ministrul transporturilor Anca Boagiu, cât şi premierul Emil Boc şi preşedintele Traian Băsescu şi-au exprimat îndoielile cu privire la finalizarea lucrărilor în termenul promis.

Dorinel Umbrărescu nu a putut fi contactat ieri până la închiderea ediţiei pentru a comenta pe marginea contractelor câştigate în ultimul an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO