Mediafax.biz Exclusiv

UniCredit: E doar chestiune de timp să ajungem la o piaţă a creditului de consum în lei

UniCredit: E doar chestiune de timp să ajungem la o piaţă a creditului de consum în lei

Autor: Razvan Voican

29.05.2011, 19:03 388

"Este doar o chestiune de timp săajungem la o piaţă a creditului de consum în lei."

Cum se va întâmpla asta, după ce clienţii auvăzut că riscul valutar nu s-a materializat pentru că BNR a avutgrijă să tempereze tendinţele de depreciere a leului?

"Va creşte costul finanţării în euro pentrucreditul de consum pentru că riscul asociat este mai mare. Trendulgeneral este de creştere a dobânzii de referinţă la euro. Surselede refinanţare în euro sunt la volume mult mai mici decât în trecutşi piaţa locală va constitui un rezervor necesar delichiditate.În plus, din 2012 ne aşteptăm lascăderi ale dobânzilor la lei."

Italienii vând credite de consum pe piaţa localăprintr-un vehicul specializat, UniCredit Consumer Financing(UCFin), înfiinţat în 2008. Potrivit propriilor estimări, sesituează pe locul al treilea pe piaţa de profil.

Lasfârşitul lunii aprilie compania avea un portofoliu de credite de145 mil. euro. În primele patru luni volumul creditelor a urcat cu39% faţă de aceeaşi perioadă din 2010, oferta incluzând finanţărişi în lei, şi în euro.

Oscădere a dobânzilor la lei ar fi bine-venită inclusiv prin prismafaptului că din cauza nivelului ridicat al acestora creditele înlei înregistrează cel mai mare grad de neperformanţă.

Pede altă parte, bancherul remarcă faptul că întărirea leului dinultimele luni constituie un sprijin pentru cei cu credite în valutăatât la plata ratelor, cât şi pentru că permite scăderi alegradului de îndatorare exprimat în lei şi generează astfel spaţiupentru noi împrumuturi.

"Dar e riscant de exploatat acest spaţiu pentru că cel puţinteoretic întărirea se poate inversa." Totuşi, Radu consideră căalţi factori care să încurajeze cererea de credite noi nu prea suntpentru că în continuare este greu de discutat despre creşteri devenituri.

"În general, din ceea ce vedem la clienţii corporate politicasalarială nu mai ia în calcul majorări în masă ale bugetelor desalarii, ci doar creşteri ţintite la nivelul celor mai performanţiangajaţi sau la cei cu salarii foarte mici."

Şeful UniCredit spune că aprilie a fost în linie cu restullunilor din acest an la capitolul vânzări de credite, adică"nespectaculos". Locomotiva a rămas creditul corporate, care lasfârşitul lunii aprilie a înregistrat o creştere de 12,35% faţă deaprilie 2010 (fără impactul cursului de schimb), ajungând la 8,4mld. lei (circa 2 mld. euro).

Cât priveşte planurile ambiţioase de extindere a reţelei învederea atingerii unei mase critice de clienţi de retail,managementul băncii are la aprobare un calup de cinci unităţi, nunumai în Bucureşti.

"Pentru următoarele deschideri ne mai uităm câteva luni să vedemce se întâmplă pe piaţă." Principalul cârlig de creştere a bazei declienţi de retail rămâne creditul, dar Radu spune că banca are caprioritate şi majorarea depozitelor atrase, atât în lei, cât şi învalută, după ce în trimestrul I soldul acestora a scăzut cu 14%,până la 8,6 mld. lei (2,1 mld. euro).

"Populaţia nu mai economiseşte, iar companiile îşi folosescresursele pentru a-şi acoperi costurile curente. Din acest motivpiaţa plăteşte în continuare dobânzi ridicate. Această situaţie nuse va putea menţine pentru că afectează semnificativprofitabilitatea băncilor.Deocamdată încăeste un compromis acceptat: pierdere de profit versus acoperireanecesarului de lichidităţi."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO