Mediafax.biz Exclusiv

Vlaicu, Gealan: În 2012 vor exista surprize, dar perioada de scădere a consumului s-a terminat

Vlaicu, Gealan: În 2012 vor exista surprize, dar perioada de scădere a consumului s-a terminat

Autor: Andreea Neferu

01.03.2012, 10:38 200

Gealan România, liderul pieţei locale de profiluri PVC pentru uşi şi ferestre, a fost nevoit să renunţe, pe fondul crizei, la planurile de relocare a fabricii din Bucureşti, să închidă cele cinci depozite pe care le avea în ţară şi să-şi înjumătăţească personalul.

Problemele din piaţă s-au resimţit şi asupra veniturilor. Gealan România a avut anul trecut afaceri de circa 32 de milioane de euro, în scădere cu circa 11% faţă de anul anterior, în contextul în care piaţa materialelor de construcţii a continuat să se contracte în 2011, pentru al treilea an consecutiv.

"Scăderea cifrei de afaceri în valoare nu a fost urmată şi de scăderea cantităţilor livrate.Piaţa construcţiilor e în continuare în suferinţă, nu prea sunt investiţii noi. Ceea ce este îngrijorător este faptul că există o presiune enormă pe preţ în detrimentul calităţii şi al performanţei. E cea mai proastă opţiune în industria noastră, să intri în spirala preţurilor, care antrenează la rândul său produse de mai slabă calitate", spune Aurel Vlaicu, directorul general al Gealan România.

El atenţionează că efectele imediate ale reducerilor de preţ se resimt asupra producătorilor de ferestre sau uşi, în sensul că aceştia se decapitalizează, nu mai pot face programe de investiţii, iar riscul este ca industria să-şi piardă profitabilitatea şi atractivitatea.

Cifra de afaceri a Gealan România a fost generată în 2011 în proporţie de 80% de segmentul rezidenţial şi de birouri, 20% fiind vânzări în domeniul de spaţii administrative sau logistice.

Pentru 2012, compania mizează pe un business similar celui de anul trecut.

"În 2012 s-ar putea să existe tot felul de surprize, însă considerăm că scăderea consumului s-a cam terminat", spune Vlaicu.

Compania, care avea cinci depozite în ţară, a fost nevoită să le închidă pe fondul recesiunii.De asemenea, Gealan şi-a redus numărul de angajaţi practic la jumătate, având în prezent 110 oameni.

"Ajustarea numărului de angajaţi a reprezentat o consecinţă firească a redimensionării businessului şi a volumului de producţie din ultimii ani. Mulţi dintre aceştia (angajaţi - n. red.) lucrau în cadrul depozitelor zonale", explică Vlaicu.

Compania deţine o fabrică în Bucureşti, cu o capacitate de producţie de 12.000 de tone de profile anual. "Anul trecut nu am lucrat la capacitate maximă, ci la circa 80% din potenţial. Vorbim de un business în care sezonalitatea dictează tendinţele, astfel că vârful pentru noi este reprezentat de perioada augustoctombrie."

Gealan avea în plan în urmă cu câţiva ani relocarea fabricii din Bucureşti în judeţul Giurgiu, precum şi dublarea capacităţii de producţie în urma unei investiţii de 10 milioane de euro, potrivit informaţiilor ZF, însă criza a dat peste cap aceste planuri, cel puţin pentru perioada următoare. "Relocarea fabricii e deocamdată amânată pe termen nedeterminat. Planurile privind relocarea există în continuare, ştim ce avem de făcut, însă rămâne de văzut în cât timp le vom relua."

7% din afaceri merg către exporturi

Circa 7% din cifra de afaceri de anul trecut a Gealan România a fost generată de exporturi către ţări precum Bulgaria, Republica Moldova, Croaţia şi Germania. Compania ia în calcul majorarea exporturilor, însă spune că trebuie să analizeze cu foarte mare atenţie care sunt oportunităţile.

O parte din producătorii de materiale de construcţii, printre care şi Gealan, îşi pun speranţele în 2012 în programele de reabilitare termică.

"Programul de reabilitare termică funcţionează, a pornit la finalul lunii octombrie 2011, iar acum lucrurile merg bine. În oraşele în care au început astfel de programe, locuitorii vor prefera să aştepte până le vine rândul la reabilitare şi nu vor mai schimba ferestrele pe cont propriu."

Directorul general al Gealan România mai spune că în momentul în care piaţa materialelor de construcţii îşi va reveni, ritmul de creştere nu va mai fi cel de dinainte de 2008.

"Acum parcurgem o perioadă de consolidare a industriei, firmele puternice vor ieşi câştigătoare din această conjunctură. Vor fi mai puţini jucători pe piaţă. A fost frumos înainte de 2008, a v e a m alte pro bleme în acea vreme: să onorăm toată cererea care venea din piaţă."

Compania , care are peste 500 de parteneri pe piaţa locală prin intermediul cărora comercializează profilele, este parte a producătorului german de profile din PVC Gealan Fenster-Systeme, preluat în prima parte a anului trecut de către fondul de investiţii Halder. Pe piaţa locală, Gealan concurează cu jucători precum Veka sau Rehau.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO