Mediafax.biz Exclusiv

Vremea rea a transformat luna februarie în al doilea Crăciun pentru retaileri

Vremea rea a transformat luna februarie în al doilea Crăciun pentru retaileri

Autor: Ioana Mihai-Andrei

10.02.2012, 14:29 223

Codurile meteo de varii culori par a avea un efect miraculos asupra vânzărilor din magazine, care cresc la fel ca şi Făt-Frumos. "Am avut vânzări mai mari chiar decât de Crăciun", spunea o vânzătoare dintr-un hipermarket bucureştean la începu-tul weekend-ului trecut, când aşteptata înrăutăţire a vremii a mânat cumpărătorii din întreaga ţară să se aprovizioneze. Ca urmare, de când iarna şi-a intrat cu adevărat în drepturi, "traficul cumpărătorilor a crescut în magazinele real", spune Adriana Piţa, director de comunicare în cadrul reţelei. Un rol special în această ecuaţie l-au jucat chiar anunţurile "foarte alarmiste făcute de autorităţi, aşa încât populaţia din Bucureşti, în primul rând, s-a speriat", argumentează Ana Maria Florea, managerul de comunicare a reţelei de hipermarketuri Cora. Tot ea completează că afluxul mare de clienţi s-a datorat faptului că "lumea a venit să-şi facă provizii de teamă că vor rămâne blocaţi în case sau că magazinele nu vor mai avea mâncare pe rafturi". Prin urmare, au fost zile când traficul a crescut cu 20%, iar în unele magazine numărul de clienţi a fost chiar dublu sau mai mare, cu până la 140% faţă de aceleaşi zile ale săptămânii anterioare venirii ninsorilor abundente şi viscolului, spune reprezentanta Cora. Cumpărătorii au pus în coşuri mai cu seamă alimente de bază, cum sunt carnea, lactatele, ouăle, cartofii sau pâinea. Situaţia s-a regăsit şi în alte magazine, iar în capul listei de cumpărături s-au plasat şi articolele auto de iarnă, lopeţile, hainele groase, aparatele de încălzit locuinţa, precizează Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour România.

Astfel, pentru unele articole de pe rafturi, vremea rea a avut un rol cât se poate de pozitiv; pe de altă parte, şi mărfurile de sezon au avut o evoluţie bună. În magazinele real şi în prima parte a iernii, pe ansamblu, vânzările de sezon au crescut faţă de perioada similară din anul anterior. Lucru care se datorează, explică Adriana Piţa, atât "acţiunilor comerciale şi de marketing susţinute", cum a fost un discount suplimentar de 20% la toate articolele de încălzire în luna noiembrie, dar şi diversificării ofertei sau lichidărilor de stoc. În plus, pe parcursul ultimelor săptămâni, "gerul puternic a creat în unele gospodării necesitatea existenţei unor surse suplimentare de încălzire", completează reprezentanta real.

E drept însă că unele magazine au întâmpinat dificultăţi de aprovizionare, mai cu seamă în zonele mai afectate de condiţiile meteo nefavorabile. Andreea Mihai dă ca exemple situaţii ale unor spaţii din Brăila, Focşani şi Buzău. Pe de altă parte însă, reprezentanta Cora spune că "nu avem probleme deosebite de aprovizionare şi nici nu cred că lumea trebuie speriată că va rămâne fără mâncare". Şi totuşi, orice situaţie are cazuri de excepţie. Dacă drumurile sunt blocate mai mult de câteva zile, alimentarea rafturilor cu mărfuri ar putea deveni dificilă. Adriana Piţa afirmă că în ce priveşte aprovizionarea "ne-am pregătit, am suplimentat stocurile şi am luat toate măsurile pentru a nu avea întreruperi în lanţul de aprovizionare". Astfel încât magazinele pot funcţiona fără probleme cel puţin două-trei zile.

Una peste alta, dincolo de disconfortul clienţilor, care s-au îngrămădit în magazine, şi al comercianţilor, care au fost nevoiţi să răspundă unei cereri mai mari, neaşteptate, un lucru este clar: profiturile retailerilor s-au rotunjit considerabil graţie vremii neprielnice. Cu toate acestea, atenţionează Ana Maria Florea, "în niciun caz nu trebuie confundată această situaţie, de panică, cu o reluare a consumului, iar autorităţile ar trebui să fie mai responsabile în privinţa anunţurilor aşa încât lumea să nu se streseze fără motiv". Cumpărăturile făcute în ultimele săptămâni nu dau tonul unei tendinţe. Clienţii şi-au umplut cămările, iar cei mai mulţi dintre ei nu vor mai băga prea adânc mâna în buzunar până la epuizarea proviziilor, mai cu seamă că temperarea de care au dat dovadă chiar şi în decembrie este cea mai bună dovadă de chiverniseală.

Ofensiva de iarnă...

Pe ansamblu, pentru cei mai mulţi retaileri 2011 a fost un an cu vânzări mai mici decât 2010. De exemplu, vânzările Carrefour în România au crescut anul trecut cu 4,8%, la 1,184 miliarde euro, datorită extinderii reţelei de magazine. În condiţii comparabile, vânzările Carrefour în România au scăzut cu 0,7%, în timp ce extinderea operaţiunilor a contribuit cu plus 6,1% la afaceri. În trimestrul al patrulea, Carrefour România a înregistrat vânzări de 340 milioane euro, în urcare cu 5,1% faţă de nivelul din aceeaşi perioadă a anului trecut, tot pe seama extinderii reţelei de magazine. Vânzările în condiţii comparabile au coborât în ultimul trimestru cu 2,5%. Reţeaua franceză are pe piaţa locală 25 de hipermarketuri, 46 de supermarketuri şi trei unităţi operate în franciză cu Angst.

Cumva însă, comercianţii de pe piaţa locală şi-au adaptat tehnicile la perioada de recesiune. Dovadă că profiturile cumulate din 2010 ale celor mai mari 15 reţele de pe piaţa locală s-au apropiat de jumătate de miliard de lei, cifră de peste două ori mai mare decât în 2009, conform calculelor BUSINESS Magazin. Evoluţia profitului a depăşit vizibil creşterea vânzărilor, care a fost în 2010 cu doar 4 procente mai mare decât în 2009.

Peste zece magazine noi s-au deschis numai în luna ianuarie, perioadă când majoritatea retailerilor se feresc de inaugurări din pricina volumului mai mic de vânzări, comparativ cu alte luni. Astfel, Mega Image a deschis în ianuarie nu mai puţin de cinci noi spaţii, dintre care patru sub sigla Mega Image şi unul sub numele Shop & Go. Lanţul de supermarketuri, aflat în extindere alertă, a ajuns astfel la un total de 110 spaţii. Mega Image, parte a retailerului belgian Delhaize, ţinteşte acum, în mod clar, România. La jumătatea lunii trecute, belgienii anunţau că vor să reducă personalul cu 5.000 de posturi după vânzări sub estimări în trimestrul al patrulea pe pieţele dezvoltate, în SUA şi Belgia, din cauza deteriorării încrederii consumatorilor şi concurenţei agresive. Mai mult, au anunţat că vor închide 113 magazine americane cu performanţe nesatisfăcătoare şi alte 20 de unităţi din Bulgaria, Serbia şi Bosnia şi Herţegovina.

Cu o viteză apropiată la capitolul extinderilor, este şi lanţul de magazine de discount Lidl, care şi-a adăugat în ianuarie patru noi spaţii. "Principala noastră ţintă este expansiunea", spunea anterior Friederich Fuchs, preşedintele consiliului de administraţie al Lidl România. Toate celelalte elemente cad în plan secund. Şi, cel puţin până acum, chiar aşa a fost. Chiar dacă profitabilitatea a căzut în plan secund, compania înregistrând în 2010 pierderi de 247 de milioane de lei, de circa trei ori mai mari decât în 2009. Iar anul acesta, retailerul a anunţat că doreşte să deschidă 66 de magazine, urmând astfel să ajungă la circa 200 de magazine.

... Şi instrumentele online

Comerţul modern a ajuns, conform estimărilor, să-şi adjudece jumătate din vânzările de pe piaţa locală. De fapt, "în ultimul deceniu piaţa locală de retail a crescut cu 123%, fiind de departe cea mai activă din regiune", spunea anterior Adrian Comăneci, senior project manager în cadrul companiei de consultanţă Contrast Management Consulting. În perioada 2000-2010 România a avut cea mai mare rată de creştere a pieţei de retail (circa 8,5% anual) din Europa Centrală şi de Est, alte pieţe din regiune având ritmuri mai scăzute: 54% în Polonia şi Cehia, 26% în Ungaria.

Şi nici scăderea puterii de cumpărare sau creşterea TVA n-au înfrânat câtuşi de puţin planurile de dezvoltare ale comercianţilor, ci mai degrabă le-au accelerat. Dovadă fiind chiar magazinele Metro Punct, spaţii de dimensiuni mai mici decât cele obişnuite ale comerciantului german, prima reţea străină care a păşit pe piaţa românească, în 1996. Mai mult, comerciantul german, care are în prezent 32 de magazine în 24 de oraşe şi o cifră de afaceri de 1,137 miliarde de euro, a lansat recent un magazin online dedicat produselor de birotică, papetărie, electronice, electrocasnice, IT, curăţenie şi protocol, denumit Metro Office Direct. Aceasta este prima iniţiativă din comerţul modern românesc, din sfera marilor reţelele, în domeniul vânzărilor online. "Piaţa din România are nevoie de un astfel de serviciu; (...) luăm în calcul dezvoltarea unor noi secţiuni şi instrumente online", declara într-un comunicat Marc Carena, director management clienţi MCCR. Metro Office Direct include o gamă de peste 4.500 de articole, mai mare decât cea disponibilă pe rafturile magazinelor clasice. Comenzile vor fi onorate, conform reprezentanţilor companiei, în 24 de ore, iar plăţile vor putea fi efectuate în baza unui parteneriat încheiat între Metro şi BCR sau ramburs, la livrarea produselor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO