Opinii

Adrian Zamfir şi George Trantea, Filip&Company: RO e-Transport nu se va aplica coletelor poştale

Adrian Zamfir şi George Trantea, Filip&Company: RO...
08.05.2024, 09:58 93

În contextul legislativ dinamic care reglementează transportul de bunuri marcat de adoptarea sistemului RO e-Transport prin O.U.G. nr. 41/2022 apare o nouă modificare: O.U.G. 43/2024 adoptată pe 30 aprilie 2024.

O.U.G. nr. 43/2024 (art. II, pct. 4) aduce o modificare semnificativă care vizează simplificarea procedurilor pentru anumite categorii de transporturi. Această ordonanţă modifică aplicabilitatea sistemului RO e-Transport, exceptând explicit coletele poştale aşa cum sunt acestea definite în legislaţia specifică (art. 2 pct. 16 din O.U.G. nr. 13/2013).

Concret, RO e-Transport nu se va mai aplica coletelor poştale cu o greutate de până la 31,5 kg.

Contextul şi Aplicabilitatea RO e-Transport

Sistemul RO e-Transport a fost implementat ca un mecanism de control pentru a asigura transparenţa şi eficienţa în transportul de bunuri, impunând raportări detaliate pentru diverse categorii de mărfuri transportate pe teritoriul României..

O parte din modificările aduse de OUG 43/2024

Conform noii reglementări, transportul bunurilor de către prestatori de servicii poştale în colete poştale, astfel cum sunt definite în articolul 2 punctul 16 din Ordonanţa de Urgenţă 13/2013 privind serviciile poştale, sunt excluse de la obligaţiile de raportare în sistemul RO e-Transport. Această exceptare este de natură să reducă sarcina administrativă pentru întregul mediu economic şi să evite crearea unei birocraţii excesive.

De asemenea, odată cu coletele poştale au fost exceptate şi produsele accizabile care circulă în regim suspensiv de accize sau cu accize plătite în statul membru de expediţie, potrivit titlului VIII "Accize şi alte taxe speciale" din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prin utilizarea sistemului de control al mişcărilor cu produse accizabile, denumit EMCS, pentru emiterea documentului administrativ electronic e-DA sau a documentului administrativ electronic simplificat e-DAS.

Eliminarea bunurilor transportate de prestatori de servicii poştale în colete poştale de la obligaţiile de raportare RO e-Transport atrage o binevenită limitare a unei birocraţii excesive care ar fi afectat atât angajaţii din sistemul public, cât şi mediul economic, având în vedere numărul uriaş de astfel de colete.

Subliniem că pentru a beneficia de această excepţie, transportul bunurilor în colete poştale trebuie să fie realizat de prestatori de servicii poştale. Aşadar pentru a beneficia de excepţia de la obligaţiile RO e-Transport trebuie îndeplinite următoarele condiţii:

  1. Se transportă bunuri într-o trimitere poştală (nu contează modalitatea de ambalare);
  2. Greutatea maximă să fie 31,5 kg;
  3. Cel care realizează transportul este prestator de servicii poştale.

 

Concluzii

Adoptarea OUG 43/2024 reprezintă un pas important în adaptarea cadrului normativ la realităţile economice şi operaţionale actuale, recunoscând nevoia de a diferenţia între diversele forme de transport de bunuri în scopul unei mai bune gestionări administrative şi a unei eficienţe sporite.

Această modificare legislativă reprezintă, astfel, un plus net pentru mediul economic care va fi ferit astfel de gestionarea unor obligaţii de raportare excesive, obligaţii care în final s-ar fi reflectat tot în preţul final plătit de consumatorii români şi de IMM-urile româneşti.

Sperăm că instituţiile şi autorităţile statului vor avea în continuare în vedere perfecţionarea sistemului RO e-Transport (atât la nivel de legislaţie primară, cât şi la nivel de legislaţie secundară şi terţiară), sistem care în continuare suferă de lacune şi ignoră anumite situaţii practice, astfel cum am observat şi noi în activitatea noastră în calitate de avocaţi pentru clienţi a căror activitate cade sub incidenţa RO e-Transport. De exemplu:

  • dificultatea de a acorda mandate pentru realizarea formalităţilor RO e-Transport;
  • reglementarea insuficient de clară a rolului unor actori din domeniul transporturilor (cum ar fi casele de expediţii);
  • neclaritatea cu privire la anumite produse / derivate ale acestora faţă de care, pe baza reglementărilor actuale, nu se poate stabili cu certitudine dacă se înscriu sau nu în categoria bunurilor cu risc fiscal ridicat.

În concluzie, este esenţial ca toţi operatorii afectaţi să fie bine informaţi despre aceste schimbări şi să ajusteze corespunzător procedurile interne şi bugetele.


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO