Opinii

Cine duce companiile romanesti in strainatate?

27.11.2007, 19:32 84

"Areva, producatorul francez de reactoare nucleare, si Airbus au anuntat deal-uri de 23 miliarde $ in China cu prilejul vizitei presedintelui francez Nicholas Sarkozy. Sarkozy este insotit in China de zeci de directori executivi ai unor companii franceze."
Stirea de prima pagina din Financial Times de ieri arata cum se fac marile deal-uri.
Seful guvernului, presedintele unei tari au ca misiune sprijinirea businessului autohton si fac lobby oficial pentru contracte de miliarde de euro in strainatate ale companiilor din tarile lor. Businessul traieste de pe urma politicii, politica nu se poate face fara business.
"Nationalismul de business" este acceptat, chiar daca se vorbeste putin de el. Francezii "joaca" cu francezii, grecii cu grecii, americanii cu americanii, finlandezii cu finlandezii.
Cine va livra servicii turistice pentru angajatii Nokia? O firma din Finlanda, care tocmai si-a deschis birou la Cluj.
Cine a dat replica autoritatilor romane pe campiile din Transilvania unde Bechtel nu a asfaltat nici pana acum un metru de autostrada, de trei ani de cand au inceput lucrarile? Insusi ambasadorul Statelor Unite la Bucuresti, excelenta sa Nicholas Taubman.
Presedintele Traian Basescu a plecat ieri in Spania, dar din comunicatul de presa nu reiese ca din delegatia sa fac parte macar cinci, daca nu "zecile" de executivi si oameni de afaceri care l-au insotit pe presedintele Frantei in China. Si nici in Norvegia sau Egipt, unde a mai facut anul acesta vizite presedintele Romaniei, comunicatele de presa de la data respectiva nu arata ca ar fi fost insotit de vreo delegatie de oameni de afaceri autohtoni.
In Top 100 al celor mai valoroase companii din Romania, editat de ZF in colaborare cu Casa de Investitii Capital Partners, sunt numai noua firme cu capital privat majoritar autohton create de la zero dupa Revolutie: RCS&RDS, Banca Transilvania, Antena 1, Impact, Comnord, Prospectiuni, Banca Carpatica, Arabesque si European Drinks. O parte din aceste firme, cu mii de angajati fiecare, au operatiuni in strainatate. Nu am auzit ca reprezentantul vreuneia din aceste companii sa il insoteasca pe presedinte intr-o vizita in strainatate.
Misiunea Ministerului Afacerilor Externe si a celui mai inalt reprezentant al Romaniei in strainatate, presedintele, este sa aduca bani in tara, sa promoveze businessul romanesc. Investitiile companiilor romanesti in strainatate sunt infime, iar exporturile sunt cu mult sub potential. Ungaria, Polonia, Cehia au investitii de 10-20 de ori mai mari decat companiile romanesti in strainatate. OTP, MOL (Ungaria) sau CEZ (Cehia) au investit inclusiv in Romania zeci sau sute de milioane de euro.
Cu toate problemele cu justitia sau de imagine ale lui Dinu Patriciu, Ovidiu Tender, Gheorghe Copos, fratii Micula, acestia sunt printre cei mari angajatori ai Romaniei.
Sa zicem ca nu pot sau nu vor presedintele si premierul sa-si asocieze imaginea cu ei, dar businessul ramane. Ei angajeaza oameni, fac profit, dezvolta. Daca nu ei, macar alte companii autohtone, dar sa vedem ca sunt "bagati in seama", ca institutiile statului se implica, ii sprijina. Sa mearga directorii de la Transelectrica, de la Romgaz, de la Electrica macar. De la CEC sau Eximbank. Dar sa se vada macar ca exista preocuparea pentru dezvoltarea afacerilor romanesti.
Expansiunea businessului nu are culoare politica. Presedintele ar trebui sa-i decoreze la Cotroceni nu numai pe membrii formatiei Phoenix sau pe gimnaste, ci si pe intreprinzatorii romani, pe cei care creaza locuri de munca.
Cine a creat cele mai multe locuri de munca in 2007? Cine a investit cel mai mult in strainatate? Ce putem face sa sprijinim companiile romanesti sa se dezvolte aici sau in strainatate? Acestea sunt intrebari sau probleme pe care trebuie sa si le puna si presedintele, si Guvernul, si Parlamentul. Altfel, ne invartim in cerc inchis si ne vaitam an dupa an ca deficitul extern este mare.
Economia romaneasca a crescut in ultimii opt ani mai ales pe baza investitiilor straine directe, care au explodat. De acum insa, companiile romanesti trebuie sa preia stafeta. Diferentele de costuri nu vor mai fi atat de mari, asa incat atractivitatea pietei locale pentru producatorii straini de componente auto, de exemplu, se va reduce.
Ucraina, Georgia, Armenia, Azerbaidjan sau Kazahstan sunt tot in Europa si sunt flamande dupa investitii straine.
Va urma o perioada in care cresterea de competitivitate pe care am primit-o prin intermediul investitiilor straine se va epuiza. Ramane companiilor romanesti misiunea de a-si mari productivitatea, de a cerceta, de a inova pentru a reusi pe piata globala.Exemplele Gecad sau Softwin, care au birouri in Silicon Valley, trebuie scoase in fata, trebuie mediatizate, trebuie sprijinite public.
Il cunoaste presedintele sau primul-ministru pe Radu Georgescu de la Gecad, omul care a creat (iarasi) din nimic un produs de care sunt interesati giganti ai IT-ului, dupa ce a vandut antivirusul RAV catre Microsoft? L-au chemat vreodata sa-l intrebe cum il pot sprijini pentru a se extinde in strainatate?
Avem nevoie si de vot uninominal, dar avem nevoie si de companii romanesti puternice.

Sorin Paslaru este redactorul-sef al ZF

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO