Opinii

De la Pitesti sau de la Bruxelles? Nu conteaza

27.07.2004, 00:00 17



"Daca piata va fi liberalizata acum (in relatia cu Uniunea Europeana -n.red), producatorii nostri vor disparea". Acest semnal de alarma privind ravagiile pe care le va face competitia cu firmele din piata comuna in randul companiilor romanesti nu ii apartine nici unui producator de lapte, nici unuia de tractoare. Nu. Este vorba de unul dintre reprezentantii sectorului tertiar - al serviciilor, mai precis din sectorul asigurarilor.



Teoretic, aceasta zona ar trebui sa fie cea mai conectata la nou, cea mai modernizata, adica sa fie zona care va suporta cel mai usor impactul aderarii.



Cand colo, statul roman a inchis fara proteste negocierile la capitolul Agricultura, dar are parte de luari de pozitie dure la tocmai la Libera circulatie a serviciilor.



Normal, daca satele romanesti sunt goale, taranii romani fiind plecati la munca in restaurantele italiene sau pe santierele germane, n-a avut cine sa spuna ceva impotriva.



Avertismentul a fost lansat saptamana trecuta de Cristian Constantinescu, directorul general al celei mari companii de asigurari din Romania, Allianz-Tiriac.



Desi este reprezentantul unei companii cu capital majoritar european (german), Constantinescu afirma ca liberalizarea pietei asigurarilor , adica posibilitatea data companiilor straine de asigurari sa vanda direct polite in Romania, va fi un soc pe piata de profil.



Seful Allianz a explicat ca va fi mult mai rentabil pentru societatile straine sa deschisa aici doar puncte de vanzare sau birouri de prezentanta pentru a-si plasa produsele, asa incat societatile romanesti, chiar cu capital strain, vor fi sufocate. Iar economia se dezvolta prin investitii straine sau autohtone, prin cresterea companiilor localizate aici, asa incat o liberalizare pripita nu va impulsiona deloc aceasta dezvoltare, ci dimpotriva.



Cristian Constantinescu este unul din numele grele ale industriei asigurarilor din Romania, iar declaratia sa transanta a zgaltait nu numai industria de profil amortita de vacanta, ci si mediile oficiale.



Nu toata industria asigurarilor este de aceeasi parere, iar oficialii, prin vocea negociatorului-sef pentru aderare, Vasile Puscas, afirma ca "operatorii (din industria asigurarilor - n.red) trebuie sa se pregateasca din timp pentru piata comuna".



Ca este prea pripita liberalizarea pietei sau nu, clientii si companiile de profil vor putea spune. Ce este important insa acum este ca aceasta declaratie deschide drumul unei dezbateri de care era nevoie in economie si in societate.





 



 



Sigur ca, odata ce putem cumpara acum automobile importate fara taxe vamale produse in Uniunea Europeana, ar trebui sa putem cumpara si asigurari sau sa luam credite direct de la institutiile financiare europene. Si invers.



Dar tot atat de adevarat este ca trebuie sa incercam sa negociem mai strans.



Drumul este fara intoarcere, dar trebuie privit atent in stanga si in dreapta, la ce au facut altii, pentru a folosi ceea ce este avantajos si pentru a atenua decalajele fara daune majore.



In acelasi timp, aceasta pozitie a sefului celei mai mari companii de asigurari din Romania este destul de riscanta. Poate incuraja pozitiile inertiale. Sunt deja voci care cer amanarea aderarii.



Insa ritmul nu trebuie sa slabeasca. Exact ca la o bila care prinde viteza tot mai mare pe planul inclinat, acumularea schimbarilor va face ca in ultimul an inainte de aderare pasii facuti de economie sa fie mai mari decat acum.



Iar economia romaneasca trebuie sa fie supusa unui soc pentru a deveni competitiva, din cauza intarzierii privatizarii si reorganizarii. Acest soc este liberalizarea. Pe toate pietele, inclusiv in asigurari.



Trebuie acum ca o societate romaneasca cu sediul la Pitesti sau Cluj sa-si deschida in Bucuresti o societate cu capital distinct ca sa poata vinde polite aici? Nu. Asa trebuie gandit si in cazul pietei comune europene. Bruxelles-ul si Constanta vor fi peste 10-15 ani cum sunt acum Galati-ul si Timisoara. Acesta este scopul final al pietei unice. Pentru ca doar circulatia libera a capitalului, a marfurilor, a persoanelor, dar si a ideilor, duce la competitie si prosperitate. Restul sunt accidente de parcurs. sorin.pislaru@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO