Opinii

Inflatia: cea din carti si cea din piata (I)

17.02.2010, 00:00 94

Ca in jocul de biliard, in 2010 este potrivita o lovitura prinricoseu, in bila pe care scrie "inflatie", pentru ca apoi sa fielovit somajul. Mai ales ca inflatia poate avea o pozitie buna inacest an.

Ati putea intreba: unde vezi pozitia buna a inflatiei? Saptamanatrecuta, vineri, Institutul National de Statistica ne-a comunicatrata pe ianuarie. Foarte inalta: 1,68 la suta. Mai putem vorbidespre dezinflatie in acest an? Bineinteles ca putem vorbi. Doaraceasta rata inalta, in ianuarie, n-a venit pe neasteptate. Oanticipasem. Ea va fi un varf in cele 12 luni din acest an. Dinfebruarie, cresterea preturilor va incetini necontenit.

Cum s-au petrecut lucrurile in ianuarie? Sa judecam.Imaginati-va ca aveti dinaintea ochilor trei ecrane luminoase.Desigur, electronice. Si ca toate trei redau filmul preturilor inianuarie 2010, cu notele specifice. Vom vedea cum doar catevapreturi au urcat; cele mai multe au batut pasul pe loc; iar altele,foarte putine, au coborat.

Voi mai nota ca fiecare ecran este destinat miscarii preturilorpe cate un mare segment al pietei: primul - al marfuriloralimentare; al doilea - al marfurilor nealimentare; al treilea - altarifelor serviciilor. Toate cele trei ecrane, laolalta, alcatuindtabloul inflatiei. O adevarata tabela de marcaj in confruntarile depe piata de consum.

Ei bine, anul 2010 a adus noi schimbari pe cele trei ecrane.Mi-ar fi placut sa notez: "schimbari semnificative". Dar nu sunt.Ce sa facem, inaintam greu spre un alt nivel de viata, spre un altprag al bunastarii. Caci, de fapt, cele trei ecrane ne arata si cumtraim. Sigur, noi aspiram la un alt mod de viata, mai apropiat decotele civilizatiei contemporane. Numai ca "standardul de viata"este un concept legat strans de productivitate, de rentabilitate,de inovatia tehnica, de progresul stiintific. In ultima instanta,de performanta economica. Nu am ajuns sa fim stapani, in economie,pe toate aceste valori. Iar criza ne da noi dureri de cap.

Ei bine, cele trei ecrane intrunesc, laolalta, 10.000 de puncte.Reprezentand totalul consumului populatiei Romaniei. Mai exact,adunand diferite ponderi ale unor produse in totalul consumului:587 de puncte - painea; 512 puncte - laptele si produsele lactate;90 de puncte - cafeaua si asa mai departe. Pana la 10.000. Deretinut, insa, ca totalul de 10.000 de puncte ramane constant, ande an. Dar punctajele acordate tuturor produselor din tablou,grupate in cele trei ecrane, se schimba de la un an la altul.

A venit 2010 si INS a schimbat punctajele. Desigur, nu dinbirouri. Ci pe baza unei ample anchete facute la nivelurilebugetelor de familie. Au inregistrat, statistic, cat cheltuiescromanii - in medie! - pentru marfuri alimentare, pentru marfurinealimentare si pentru servicii. Si, in temeiul acestei anchete, auschimbat punctajele. Sa vedem ce a iesit. Pe ecranul "produsealimentare", ponderea a scazut: de la 3758 de puncte in 2009 la3739 de puncte in 2010. Mancam mai putin? Nu. Populatia n-arenuntat sa-si cumpere mancare. De altfel, criza a lovit in cea maimica masura magazinele alimentare. Iata insa ca pe cel de-al doileaecran (marfuri nealimentare) punctajul a crescut: de la 4405 punctein 2009 la 4472 puncte in 2010. Fapt firesc: in secolul XXI, estenormal ca ponderea marfurilor nealimentare in cosul de consum sacreasca, de la un an la altul, in timp ce a marfurilor alimentaresa scada. Nu la fel de firesc este insa ceea ce se intampla peecranul dedicat serviciilor: aici ponderea e in scadere, de la 1837de puncte in 2009 la 1789 de puncte in 2010. E chiar stanjenitorfaptul ca serviciile pierd puncte in cosul de consum alpopulatiei.

Unde e hiba? Acolo unde ne asteptam: la trei marfurinealimentare. Aici s-a produs saritura de iarna. Trei produse -tigari: influenta de 0,66 de puncte - , combustibili - influenta de0,26 de puncte -, si energia electrica - influenta 0,21 de puncte -, totalizand 1,13 puncte, au denaturat rata inflatiei. Care, faraaceste cresteri (trei din cateva mii) ar fi inregistrat o miscarede numai 0,55 la suta.

Continuare: miercurea viitoare

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO