Opinii

O piata spumoasa - piata berii

10.09.2008, 13:40 147

Exista cel putin o piata in care suntem campioni mondiali - piata berii. Reteta de succes de pe piata berii va trebui preluata si pe alte piete similare - piata laptelui, a racoritoarelor sau a vinului.
Ar trebui sa invatam de la berari despre productie, marketing si dezvoltarea pietei.
Consumand aproape 100 de litri de bere pe cap de locuitor, ne incadram lejer in top 10 mondial, in timp ce bem totusi de doua ori mai putina apa imbuteliata decat media europeana.
Avantul luat in ultima vreme de piata berii m-a facut sa ma gandesc ca in multe piete similare se vor dezvolta concepte aproape identice: productie diversificata si mereu in schimbare, idei de marketing profesioniste dublate de bugete de publicitate consistente si o dezvoltare accelerata a pietei.
In primul rand, dezvoltarea pietei este surprinzatoare.
Pentru anul acesta, vorbim de o valoare a pietei estimata la 1,4 miliarde de euro.
Sa fie vanzari nascute doar din simpla noastra pasiune de a combina berea cu fotbalul sau cu orice altceva? Sau sa fie vorba de niste directori de branding iscusiti? Probabil raspunsul potrivit este cate putin din fiecare.
Vanzarile au fost impulsionate si de segmentarea pietei. PET-urile (sau sticlele de plastic) si segmentele cu pret scazut cresc cu 30%.
Conceptul insusi de bere in PET-uri a fost dezvoltat si a dezvoltat enorm piata, fiind segmentul cu cea mai mare crestere, de departe.
Daca este sa luam alte piete in comparatie, cum ar fi piata vinului sau a produselor lactate, vom putea constata ca rata de crestere este aproape la jumatate. Nu este neaparat doar ideea de innoire a produsului in sine, ci si de modul in care a fost prezentat publicului larg.
Aici ajungem la cea de-a doua caracteristica, inovatia in marketing. In anii 1990 se distingeau intre doua paliere de calitate si doar cateva branduri, berea romaneasca ambalata in celebrele sticle maro cu etichete uleioase si berea din vest adusa in cutii de aluminium.
Acum avem toate combinatiile posibile si toate marcile. Ba mai mult, un producator local, cu capital romanesc a reusit sa devina lider pe segmentul PET inainte de a-si vinde afacerea unor multinationale.
Ambalajele, cartoanele, minibutoiasele, dozele, sticlele, sticlele din plastic sunt tot atatea solutii de personalizare si crestere a vanzarilor.
Avem in plus festivaluri de bere in mai toate orasele, campanii haioase si implicarea unor nume grele din fotbal in marketing. Mergand pe aceasta idee, pe cand vom putea avea, de pilda, un mare festival al vinului, cum este obiceiul in Franta dupa fiecare recolta?
Dezvoltarea pietii este un concept putin diferit de competitie - trebuie sa vezi nise neacoperite, sa te gandesti cum ar putea arata piata dublata de inovatii in marketing si in produs.
Pentru 2009, cresterea anticipata este de aproximativ 5% - foarte mare daca se au in vedere valorile din acest an care servesc drept baza. De asemenea, preturile risca sa creasca avand in vedere faptul ca importam cam 80% din materia prima necesara producerii berii. Totusi, cresterea de venituri obtinuta de multinationale pe piata din Romania este uneori mai mare decat toata cresterea din regiunea balcanica, socotita exceptand Romania.
In contrast cu piata berii, care este aproape de maturitate, piata laptelui, spre exemplu, este inca fragmentata, cu mari diferente de calitate si nesegmentata suficient. Piata vinului este in crestere, dar sufera inca de rationalizarea numarului de branduri sustinute si de subcapitalizare. Ceva mai multa inovatie la nivel de produs, ca marketing, ca segmentare si in ceea ce inseamna capitalizarea ar transforma si celelalte piete. Lectiile de pe piata berii sunt transferabile pentru toate celelalte piete. Iar ele au potentialul de a deveni la fel de "spumoase".

Razvan Orasanu este consilier de stat al primului-ministru.
Silvia Toma este fost consilier economic la Cancelaria primului-ministru.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO