Opinii

Sorin Paslaru: De ce sunt pietele din Romania atat de imprevizibile?

23.11.2007, 18:17 12

Piata auto, pretul caselor, consumul de bere si vanzarile de telefoane mobile au crescut in 2007 de 2-3 ori fata de estimarile care se faceau in toamna anului 2006. Si nu numai in aceste industrii prognozele au fost date peste cap. Cum se explica? De ce este piata romaneasca atat de imprevizibila?
O diferenta de rata de crestere de 100- 200% fata de prognoza nu este deloc mica si pune la indoiala capacitatea companiilor de a evalua atat industriile din care fac parte, cat si evolutia economiei in general.
Cat timp realitatea este (mult) mai buna decat estimarile, este in regula. Intrebarile pot fi lasate fara explicatii sau cu explicatii sumare, factorii de crestere sunt enumerati dintre cei arhicunoscuti - piata emergenta, procesul de catching up (de prindere din urma), rata mica de echipare. Problemele vor veni abia cand vor fi rate mult mai mici de crestere decat estimarile (sau chiar scaderi). Atunci se vor cauta explicatii, atunci se vor cauta factorii diferentiatori.
Importurile de masini au crescut cu 50% pe primele noua luni, desi anul trecut pe vremea asta cei mai mari jucatori din piata estimau o majorare de 10-15%. Am intrecut deja Austria si Grecia la numarul de masini noi vandute, iar asociatia de profil estimeaza ca un nivel de 500.000 de masini nu este departe, fata de 300.000 anul acesta.
Apartamentele din Bucuresti s-au scumpit cu 40% din ianuarie pana in octombrie, conform indexului construit de ZF dupa datele din cea mai mare publicatie de anunturi de pe piata, desi cei mai vocali reprezentanti ai agentiilor imobiliare vedeau in noiembrie 2006 o crestere de 15-20% pe intreg anul 2007.
Piata berii a crescut cu 30%, desi majoritatea jucatorilor nu vedeau acest nivel. Am ajuns deja la consumul mediu al Uniunii Europene pe cap de locuitor. Chiar daca este vorba de multa bere la PET, pragul este semnificativ.
Nu mai vorbim de telefoane mobile - in curand numarul de cartele SIM vandute va depasi numarul de cetateni ai Romaniei. La fel, anul trecut in toamna nimeni nu se aventura sa dea o asemenea prognoza.
De unde vine aceasta pofta de consum si cand se va opri? Aceste evolutii arata ca oamenii au mult mai multe resurse pentru consum decat isi imagineaza companiile si bancile. Si nu numai resurse financiare. Opt ani de crestere economica neintrerupta, dupa 10 de minusuri sau crestere pe stoc, dau aripi "psihice" atat consumatorilor, cat si companiilor.
Ingrijorarile privind inflatia si deficitul de cont curent, care se transpun acum intr-o depreciere brusca a cursului, sunt trecatoare. Investitiile straine directe care au intrat in economie in 2005, 2006 si in acest an abia incep sa-si faca treaba. Iar atractivitatea Romaniei este tot mai mare - in septembrie, luna in care pietele financiare internationale se aflau in vrie, au intrat investitii straine directe de 1 mld. euro, un record dupa '90. Iar fondurile europene nici nu au venit.
Fundamental, datele sunt cu totul altele fata de acum 10 ani, in 1997, cand a avut loc ultima criza valutara. Avem deja o alta structura a economiei. Romania nu mai poate da inapoi. E timpul ei.

Sorin Paslaru este redactorul-sef al ZF

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO