Sunt intr-adevar rezultatele la trimestru o masura buna pentru evolutia unei afaceri?

1 sep 2009 Autor: Liviu Mihaileanu

Peste 1000 de directori executivi din 50 de tari considera ca rezultatele pe termen scurt nu mai reprezinta o masura acceptabila de masurare a succesului, subliniaza studiul "2009 Global CEO Survey" realizat de PricewaterhouseCoopers. Conform executivilor, succesul ar trebui masurat in decade in loc de trimestre.

Scaderea cu 50 de trilioane de dolari a averii globale intre septembrie 2007 si martie 2009 arata faptul ca multe companii si-au asumat riscuri excesive in mijlocul unor asteptari nerealiste privind performanta acestora pe termen lung. Desi volatilitatea averii globale are precedente in istorie, actuala criza economica releva un aspect care s-a acutizat in ultimii ani: concentrarea procedurilor de management al riscului strict asupra conformarii cu reglementarile legale, amenintand nu doar capacitatea de crestere a companiei, dar chiar supravietuirea acesteia.

Faptul ca managementul riscurilor este abordat ca o formalizare necesara pentru raportare externa este subliniat si de urmatorul aspect: desi 92% dintre directorii executivi chestionati considera informatiile despre riscuri ca fiind importante sau chiar critice, doar 23% au confirmat ca detin cu adevarat informatii consistente cu privire la riscurile propriilor afaceri.

Constientizand legatura dintre managementul riscurilor, performanta si durabilitatea afacerilor, agentiile de rating si investitorii institutionali au inceput sa formalizeze corelarea riscurilor cu performanta operationala a companiilor. Astfel, Standard & Poor a inceput sa preia modelele de analiza a managementului riscurilor folosite pentru institutii financiare si sa le aplice in sectorul industrial, al producerii si distributiei bunurilor de larg consum, al tehnologiei sau al industriei media. In consecinta, practicile de management al riscului vor influenta ratingul de credit al companiilor intr-un mod mult mai direct decat au facut-o pana acum.

Pentru a veni in intampinarea acestor tendinte, companiile pot include in strategia lor corelarea riscurilor cu performanta; obiectivele astfel stabilite ar trebui sa reflecte o intelegere clara a elementelor care genereaza performanta pe termen lung si a celor care o franeaza. In consecinta, managerii pot identifica riscurile dintr-o perspectiva mai ampla, avand posibilitatea de a corela indicatorii de performanta financiari cu cei din zona operationala. O astfel de abordare ar permite companiilor sa-si cuantifice apetitul si toleranta la risc, sa-si identifice riscurile pentru intreg portofoliul de servicii si produse oferit si, nu in ultimul rand, sa-si evalueze riscurile privind tintele de performanta stabilite.

In conditiile de volatilitate si instabilitate financiara din prezent, deciziile inteligente vor lua in calcul un nou instrument de masurare a succesului: durabilitatea. Acest lucru poate solicita schimbari strategice si operationale intrucat necorelarile dintre managementul riscurilor si performanta companiei sunt adesea un simptom al altor disfunctionalitati organizationale, situatie in care se impune redefinirea rolurilor si a fluxurilor de proces intr-o cursa contra cronometru intrucat "mai tarziu" s-ar putea sa fie "prea tarziu".

Liviu Mihaileanu este senior consultant in cadrul departamentului de consultanta pentru optimizarea performantei la PricewaterhouseCoopers Romania 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 02.09.2009

 
Cuvinte cheie:
PricewaterhouseCoopers
, afacere
, "2009 Global CEO Survey"
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Abonează-te la Închide