Opinii

Vase comunicante

30.11.2005, 19:26 72

A reInceput scoala. Dascalii s-au ales cu o marire de salarii. Banii vor fi dati in doua etape.

Au cerut mai mult. Au primit mai putin. Dar au primit. E rau ca profesorii vor avea bani ceva mai multi in 2006? Raspunsul depinde de felul in care va functiona economia.

Masina producatoare de bani este economia. Cu productia, cu investitiile si cu consumul. Guvernul a rezistat timp de patru saptamani in fata profesorilor, cu scolile inchise, tocmai pentru ca a negociat cu ochii pe indicatorii economici.

Se vede cu ochiul liber ca fabricile nu vor reusi sa-si asigure, suplimentar, in anul ce vine, prea multe avantaje competitive. Nici fabricile si nici companiile de servicii. Intreaga economie, de fapt. Si nici ratiunea oricarei combinatii economice, care este profitul, nu va da in clocot.

Banii se fac din profit. Dar in 2006, ca si in 2005, ca si in anii trecuti, putine companii vor avea profit mare. Si atunci, o intrebare nu poate fi ocolita: de unde va lua Guvernul bani in plus sa le dea profesorilor?

Problema cardinala e inflatia. In fond, de frica inflatiei Guvernul s-a decis greu sa deschida punga cu bani. Aici e marele pericol. Chiar daca, in economia romaneasca, am depasit, deja, in buna masura, inflatia de corectie, menita sa elimine vechile distorsiuni din sistemul de preturi. Dar ne confruntam cu distorsiuni noi, ce urmeaza sa fie si ele corectate. De fapt, am intrat intr-o noua etapa, in care inflatia "are viata ei proprie". Si cum nu toate cauzele noii faze a inflatiei sunt doar monetare, multe avand radacini solide atat in economia reala, cat si la nivelul intregii societati, este normal ca si programul de combatere a inflatiei sa beneficieze de actiuni concertate, sprijinite de toate fortele societatii. Inclusiv de profesori.

Am vazut ca e nevoie de productivitate mai mare si de eficienta mai multa ca sa li se poata da profesorilor mai multi bani. In aceasta privinta, functioneaza o lege economica de fier: daca salariile cresc fara a fi insotite de mai multa productivitate si mai multa eficienta, nu se mai poate obtine profit decat prin explozia preturilor. Prin inflatie, deci. Caci fara productivitate si fara eficienta degeaba se maresc salariile, degeaba se fac indexari, pentru ca toti salariatii (nu doar profesorii) vor cheltui in piata ce vor primi in plus de la casierie si nu se vor alege cu nimic.

Organismul social functioneaza pe principiul vaselor comunicante. Fara eficienta in industrie stagneaza scoala. Cum si industriei, fara impulsuri venite din scoala, ii va fi greu, daca nu imposibil, sa obtina performante economice. Si bani, in ultima instanta.

Dar oare performanta economica nu e si o problema a intregii societati? Si a scolii, intr-o buna masura?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO