Piata energiei

Piata petrolului doboara record dupa record

Piata petrolului doboara record dupa record

Click pentru imaginea intreaga

30.03.2007, 21:26 94

Peste noua miliarde de euro. O crestere de aproximativ 18% fata de 2005. Sase companii importante. Profitul uneia dintre ele a ajuns anul trecut sa doboare profitul record de 500 de milioane de euro inregistrat de toate companiile in 2005. Pe scurt, piata petrolului autothtona.
Anul trecut, doar profitul raportat de Petrom a ajuns la 647 mil. euro, in crestere cu 61% fata de 2005. Mai mult, aceasta valoare stabileste un nou record. Profitul celei mai mari companii romanesti a depasit cu 30% valoarea cumulata a tuturor profiturilor inregistrate de principalele companii petroliere in 2005.
Dupa Petrom, cel mai mare operator pe piata locala este grupul petrolier Rompetrol, condus de omul de afaceri Dinu Patriciu. Anul trecut, Rompetrol Rafinare, principala companie din cadrul grupului activa pe piata locala, a inregistrat o cifra de afaceri de 2,12 mld. euro. Rompetrol detine o retea de benzinarii formata din aproximativ 300 de statii, din care jumatate sunt operate in sistem partener.
Lukoil este cel de-al treilea operator pe aceasta piata cu afaceri de peste 2 mld. euro anul trecut si cu o retea de statii de alimentare de aproximativ 300 de benzinarii, aproape la fel de mare ca reteaua detinuta de Rompetrol.
Restul operatorilor prezenti pe piata au retele de benzinarii formate din mai putin de 100 de statii de alimentare. Agip Romania, filiala locala a gigantului petrolier Eni, are 26 de benzinarii. Planurile italienilor prevad alocarea unor fonduri de 36 mil. euro in urmatorii patru ani pentru extinderea retelei de benzinarii. Rafo Onesti detine o retea de aproximativ 40 de benzinarii.
Strict pe partea de retail, cea mai vizibila pentru consumatorul final, piata de produse petroliere a ajuns la aproximativ 3 mld. euro.
Cresterea numarului de masini cu 16%, intensificarea transporturilor in regiune cu aproximativ 30% anul trecut, dar cu perspective de crestere generoase anul acesta, tinand cont de recenta aderarea a Romaniei la UE, au adus un ritm de crestere de peste 17% pietei locale a produselor petroliere.
Piata romaneasca de carburanti in domeniul de retail este de circa 3,5 miliarde de litri, potrivit reprezentantilor Petrom, cea mai mare companie romaneasca intrata in portofoliul grupului petrolier austriac OMV. Adica, doar pe segmentul de comercializare a produselor petroliere, anul trecut s-au facut afaceri de 3 mld. euro, excluzand din acest calcul banii obtinuti din productie sau rafinarii de companiile care au in portofoliul lor astfel de activitati.
Evolutia cotatiilor internationale la petrol au ajutat din plin companiile care au un segment de productie consistent. Reversul medaliei au fost pierderile inregistrate de cele care au doar partea de rafinare. Vanzarile pe statie ale Petrom au crescut cu 17% fata de 2005, pana la 2,4 milioane de litri pe an. Procentajul inaintat de Petrom este confirmat la nivel de piata de reprezentantii grupului petrolier ungar MOL.

"Economia romaneasca, in ansamblu, a inregistrat un trend ascendent anul trecut. Potrivit statisticilor, investitiile straine au crescut cu 75%, segmentul de retail a inregistrat o ascensiune de 24%, iar vanzarile de autoturisme au avut un avans de aproximativ 20%. Piata carburantilor a avut un ritm de crestere de 17,4%", spun reprezentantii MOL Romania. Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme estimeaza ca piata auto a avut anul trecut un ritm de crestere de 15,8%. Potrivit celor mai recente estimari ale reprezentantilor companiei, afacerile MOL Romania au ajuns anul trecut la o valoare de 600 mil. euro, in crestere cu 50% fata de 2005.
Petrom opereaza o retea de benzinarii formata din 593 de statii la nivel local si 211 statii de alimentare in Republica Moldova, Bulgaria si Serbia.

"In ceea ce priveste vanzarile de carburanti, trendul ascendent este de asteptat sa fie mentinut si anul acesta, luand in calcul intensificarea relatiilor comerciale dintre tarile aflate in regiune, care implicit va avea un efect pozitiv asupra necesitatilor de transport. La acest factor se adauga si cresterea puterii de cumparare a populatiei, acum mai multe familii avand posibilitatea achizitionarii unei masini", au mai precizat reprezentantii MOL. Operatorul ungar detine o retea de benzinarii formata din 121 de statii, urmand ca anul acesta sa mai construiasca inca 8 statii in urma unor investitii de 12 mil. euro.
Rompetrol, a obtinut anul trecut din segmentul de distributie venituri brute de un miliard de euro, in crestere cu 25% comparativ cu 2005. Din punct de vedere operational, cantitatile vandute de companie atat pe segmentul en-gros, cat si pe retail au depasit un milion de tone de carburanti. Cea mai spectaculoasa crestere a inregistrat-o segmentul de retail. Rompetrol a vandut cu 42% mai mult carburant prin benzinarii. Totusi, marja bruta de retail a inregistrat o scadere de 5% fata de 2005 din cauza evolutiei cursului de schimb. Rompetrol raporteaza rezultatele in dolari.
"Rezultatele operationale bune au fost generate de expansiunea activitatii Rompetrol Downstream (n. red. - reteaua de distributie)", potrivit informatiilor publicate de Rompetrol in raportul financiar pe 2006. Compania opereaza in prezent o retea formata din 281 de puncte de alimentare.
In afara de dezvoltarea retelei, Rompetrol a mai beneficiat de pe urma unor factori cum ar fi castigarea pietei emergente de parcuri auto corporatiste prin sistemul Fill & Go (n. red. - un sistem prin care plata se face direct la pompa), dar si a sporirii vanzarilor de produse non-petroliere din benzinarii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO