Piata IT&C

Anul schimbarilor in internet: jucatori si cifre noi

Anul schimbarilor in internet: jucatori si cifre noi

Click pentru imaginea marita

26.09.2007, 14:06 26

La inceputul acestui an, Calin Fusu, manager general si cofondator al Neogen, compania care detine cel mai vizitat portal de internet din Romania, aprecia ca 2007 nu se va remarca fata de 2006 ca urmare a veniturilor in crestere din industrie, cat se va remarca prin investitiile care vor avea loc.
La doar cateva luni, casa de avocatura Biris & Goran anunta ca eJobs, site-ul de recrutare cu cel mai mare numar de utilizatori, si Neogen au vandut pachete minoritare din companii, in valoare de peste 10 mil. euro catre doua fonduri de investitii. Surse de pe piata de internet au sugerat ca banii s-ar fi impartit 4 milioane pentru 30% din eJobs si 6 milioane pentru 28% din Neogen.
Fondul de investitii Tiger Four Holding, inregistrat in Luxemburg, a preluat pentru circa 4,2 mil. de euro o participatie de 30% din eJobs, iar cei doi fondatori ai companiei, Liviu Dumitrascu (30 de ani) si Daniel Tatar (29 de ani) au ramas cu cate 35%. De cealalta parte, fondurile de investitii Tiger Global Management si Wouwer au preluat o participatie de 28% din Neogen, pentru care au platit aproximativ 6 mil. euro.
Calin Fusu (33 de ani), care a ramas cu un pachet de aproximativ 40% din actiunile Neogen, a refuzat sa ofere detalii despre tranzactie, precizand doar ca este "exagerata" suma de 6 milioane de euro - vehiculata ca valoare a tranzactiei pentru pachetul minoritar din Neogen.
Proprietarii eJobs au refuzat sa ofere detalii sau sa comenteze tranzactia prin care fondul Tiger Global Management a intrat in companie.
Un alt moment important pentru piata locala il reprezinta schimbarea modalitatilor de masurare a numarului de vizitatori ai site-urilor locale, un eveniment extrem de important ? avand in vedere ca acesta este indicatorul pe baza caruia se impart banii din publicitatea online.
Incepand cu acest an, Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT) va furniza si cifre pentru traficul si audienta online.
Sistemul de monitorizare a traficului pe internet implementat de compania germana Spring pentru BRAT a inceput oficial din 15 august, primele rezultate urmand sa fie livrate pe data de 15 octombrie.
La noul sistem au aderat aproximativ 60 de editori care au inscris mai mult de 180 de site-uri in Studiul de Audienta si Trafic pe Internet (SATI). Site-urile inscrise in SATI cumuleaza cea mai mare parte din traficul si veniturile din publicitatea online, ele apartinand atat unor trusturi media precum Intact, PubliMedia, Realitatea Catavencu si Ringier, cat si unor companii online ca Neogen si eJobs.
Anul trecut a fost si cel in care trusturi de presa au inceput sa realizeze potentialul pe care il au online folosindu-se de faptul ca sunt cei mai mari generatori de continut original. O parte au renuntat chiar la intermedierea agentiilor de vanzare online specializate preferand sa vanda singure spatiile publicitare.
Pana in prezent, cifrele erau furnizate de Trafic.ro - un sistem oferit grauit de NetBridge, unul dintre jucatorii importanti de pe piata locala online. Mai multe companii si-au retras in ultimele luni site-urile din trafic.ro, anuntand ca asteapta implementarea SATI, in timp ce altele vor face acest pas dupa livrarea primelor date de audienta din octombrie.
"Editorii aleg un sistem de masurare care le poate oferi informatiile necesare in vanzarea spatiului publicitar", a precizat Arina Ureche, director general BRAT. Ea a precizat ca un alt motiv pentru care editorii aleg sa intre in SATI este acela ca sistemul nu este detinut de un jucator din piata. Incepand de luna viitoare functionalitatea sistemului va fi extinsa pentru a monitoriza si audienta si profilurile socio-demografice ale vizitatorilor, primele rezultate urmand sa fie disponibile anul viitor.
Val Voicu, director general al AdEvolution, este de parere ca "piata locala de media este una atipica. Avem nevoie de o deschidere mai mare din partea advertiserilor, pentru ca potentialul de 6 milioane de internauti nu este folosit optim". Dar acoperirea internetului nu este interesanta doar la nivel cantitativ, ci si calitativ, pentru ca utilizatorii de internet sunt, preponderent, un public activ, social si cu venituri peste medie, a explicat Voicu.
"Daca pentru TV sau pentru print mecanismul e simplu, agentia de creatie face spotul sau macheta, iar agentia de media le plaseaza unde trebuie, pe internet poti face mult mai multe, poti derula campanii de marketing, nu doar de publicitate, care sa implice mai multe site-uri, mai multe campanii si mai multe directii", afirma Ionut Oprea, director executiv al Interactive Advertising Bureau (IAB) Romania, asociatie care reuneste cei mai importanti publisheri autohtoni precum si principalele agentii de publicitate.
El este de parere ca publicitatea online din Romania este pe drumul cel bun, dar va fi nevoie de intrarea intr-o noua etapa a evolutiei - masurarea mai atenta a rezultatelor eforturilor de comunicare online.
"Vom avea cifre agregate prin studiul realizat de BRAT, avem o asociatie functionala a industriei, avem deci bazele pentru a stimula cresterea pietei, pentru a atrage din ce in ce mai multe bugete de publicitate spre internet, si bugete din ce in ce mai mari", a precizat Oprea.
Unele voci din industrie au estimat piata locala de publicitate online la 7-8 milioane euro, iar cele mai optimiste previziuni au pozitionat valoarea acesteia la 9 milioane, in timp ce pentru 2008 este de asteptat sa se situeze la cel mult 15 milioane euro.
ARBOmedia, cea mai mare regie de publicitate ca numar de site-uri incluse, a estimat recent ca piata locala de publicitate online ar putea atinge in 2012 circa 110 mil. euro, pe fondul unui ritm anual de crestere de 65%.
Stadiul la care se afla publicitatea online din Romania ofera, potrivit lui Calin Rotarus, director de strategie la ARBOmedia, premisele unor cresteri anuale de peste 50%.
Iar cresterea industriei de publicitate online din Romania va depinde de masura in care publicitarii specializati in internet vor reusi sa aduca pe piata un mix optim intre stiri si divertisment.
"Calitatea programelor tv scade, iar utilizatorii cu o conexiune mai buna la internet migreaza catre online si astfel sursa de infotainment merge pe internet", a subliniat Val Voicu.
De aceeasi parere este si Calin Fusu, care sustine ca "audienta se muta online, atat ca numar de cititori, pagini citite, cat si ca timp petrecut pe site, iar bugetele urmeaza audienta."
Oficialul Neogen apreciaza ca singurul factor care impiedica dezvoltarea pietei este lipsa de talente din internetul romanesc.
Plecand de la premisa ca internetul este un mediu de marketing mai mult decat este un mediu de publicitate, Oprea crede ca orice campanie ar trebui sa aiba 10% din resurse rezervate experimentelor. "Despre interactivitate si multimedia ar fi prea multe de spus, toata lumea le vrea, dar putini si le asuma, pentru ca presupun costuri si resurse", a conchis Oprea.
Luna iulie a acestui an a adus si prima campanie de publicitate din Romania rulata exclusiv pe bloguri (blogvertising), dupa ce Oprea a organizat o licitatie pe okazii.ro in urma careia site-ul de comert online marketonline.ro a castigat in schimbul a aproximativ 9.500 de euro pachetul de publicitate.
Campania de blogvertising initiata de Oprea a adunat circa 45 de bloguri, iar banii castigati in urma licitatiei au fost donati unui ONG - Cercetasii Romaniei.
Inca din 2006 se vorbea despre infiintarea unei retele numite chiar Blogvertising, care sa includa cele mai rezonante bloguri si care sa ofere clientilor spatiu publicitar pe blogurile respective. Initiatorul proiectului, Razvan Varabiescu, managing director la Media Direction, a reusit sa stranga atunci 150 de bloguri, dar proiectul a fost abandonat.

Noi reguli de masurare
Un alt moment de referinta pentru piata locala il reprezinta schimbarea modalitatilor de masurare a numarului de vizitatori ai site-urilor locale, un eveniment extrem de important - avand in vedere ca acesta este indicatorul pe baza caruia se impart banii din publicitatea online. Noul sistem de monitorizare a traficului si audientei online, care include peste 180 de site-uri, si-a inceput masuratorile din luna august, urmand ca primele rezultatele sa fie facute publice pe 15 octombrie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO