Politică

Bilantul primului an de guvernare portocalie abunda in nuante de gri

13.12.2005, 20:02 9

Introducerea cotei unice de impozitare, reforma sistemului de pensii si acordarea a 5% din PIB pentru invatamant constituie bile albe pentru cabinetul Tariceanu, dupa un an de guvernare.

Instabilitatea politica si inundatiile care au compromis sezonul turistic au blocat insa o mare parte din reformele anuntate de liderii Aliantei, la preluarea puterii.

Introducerea cotei unice de impozitare a fost prima masura luata de guvernul condus de Calin Popescu-Tariceanu imediat dupa instalarea la Palatul Victoria, insa aplicarea ei, desi salutata de investitori, a provocat controverse in randul analistilor care prognozau o reducere a veniturilor bugetare.

La 11 luni de la aplicarea cotei unice, acest angajament al Aliantei D.A. a adus in economie peste un miliard de euro in fonduri lichide, dintre care cel putin 600 de mil. euro la companii, au estimat specialistii consultati de ZF.

Banii ramasi nu au mers in investitii, ci s-au dus in cea mai mare parte in consum, remarca acestia.

Premierul Calin Popescu-Tariceanu spune ca veniturile la bugetul consolidat datorate cotei unice de impozitare sunt dupa 11 luni cu 20% mai mari decat in anul precedent, iar cu acesti bani in plus au putut fi acoperite datoriile istorice din sanatate si pagubele produse de inundatiile din aceasta vara.

Semnarea Tratatului de aderare la UE, raportul de monitorizare pozitiv al Comisiei Europene, recalcularea pensiilor, acordarea in premiera a 5% din PIB pentru invatamant au crescut punctajul guvernului.

Cabinetul a provocat insa dezamagire, pentru ca nu a reusit sa reformeze administratia, agricultura, sanatatea si a promovat masuri controversate in domeniul proprietatii. Cabinetul Tariceanu mai ia o bila neagra pentru ca nu a reusit sa adopte legea bugetului de stat pe 2006. Proiectul, dupa ce a fost blocat aproape o luna si jumatate in Parlament, a ajuns la Curtea Constitutionala in urma unei sesizari a PRM si PSD. In cazul absentei unui raspuns favorabil de la Curte, Executivul risca astfel ca de la 1 ianuarie 2006 sa aplice Legea bugetului de stat asa cum a fost ea gandita de actuala opozitie pentru 2005.

Rezultate proaste a inregistrat cabinetul si din cauza viziunilor diferite din Coalitie, cei patru parteneri conditionandu-se reciproc la adoptarea unor proiecte de legi. Astfel, pachetul legislativ pentru reforma in administratie publica a fost amanat cu cateva luni dupa ce partenerii din Alianta au adoptat pozitii divergente in ceea ce priveste inlocuirea sefilor de consilii judetene. PNL pleda pentru inlocuirea imediata, in timp ce PD, la indemnul presedintelui Traian Basescu, a adoptat opinia ca aceastia va trebui sa fie inlocuiti din 2008.

Ca urmare a acestei dispute, s-a ajuns la amanarea dezbaterii pachetului legislativ privind reforma in administratie urmand ca unele masuri necesare, precum legea prefectului sau politia locala, sa fie impuse prin ordonanta de urgenta pana la sfarsitul anului. Si reforma justitiei a fost "ciuntita", ca urmare a sesizarii opozitiei la Curtea Constitutionala, ai carei judecatori au eliminat din lege prevederile care se refereau la stoparea conflictelor de interese si a propriilor privilegii.

Adoptata in acelasi pachet legislativ cu justitia, reforma proprietatii a fost salutata de asociatiile de proprietari, pentru ca instituia principiul retrocedarii in natura, fara exceptii.

Insa unii proprietari au criticat prevederea din lege conform careia, in cazul in care retrocedarea nu mai este posibila, despagubirile se acordau sub forma de actiuni la companii de stat, incluse in fondul "Proprietatea", care urmau sa fie listate la Bursa.

Respingerea in prima faza a acestor pachete legislative de catre Curtea Constitutionala a provocat si prima criza majora a cabinetului condus de Tariceanu. Premierul si-a anuntat demisia, pentru ca apoi sa revina asupra ei, provocand nemultumirea vadita a presedintelui Traian Basescu si a reprezentantilor PD, care isi doreau alegeri anticipate.

Acestia au fost la un pas de iesirea de la guvernare, insa criza a fost aplanata, formal, din cauza inundatiilor dezastruoase, cu un acord prin care cele patru partide din Coalitie se angajau sa adopte trei proiecte importante: inlocuirea presedintilor PSD ai camerelor parlamentare, preluarea serviciilor descentralizate sau adoptarea legii statutului minoritatilor - o conditionare expresa a UDMR.

Basescu nu a pierdut de atunci ocazia sa critice fatis cabinetul pentru ca nu a facut nimic in privinta coruptiei din vami sau a lipsei reformelor din Sanatate.

Niciunul dintre angajamentele coalitiei nu a fost respectat, in prezent primele doua sunt amanate pe termen nedeterminat, iar asupra legii statutului minoritatilor nu s-a ajuns la compromis.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO