Premium

Ferrari Californication

Ferrari californication
25.06.2009, 20:06 21

Cel mai nou coupe-cabriolet vine chiar de la Ferrari. Cu toate ca multi constructori au ramas conservatori solutiei „soft top" - vezi Rolls Royce, constructorul italian a optat pentru prima data in istoria sa pentru implementarea unui hard-top pe California, cel mai nou model prezentat in premiera in cadrul Salonului Auto de la Paris, de catre Luca di Montezemolo, presedintele companiei. Ferrari California a fost pentru prima data lansat in 1957, sub forma unui cabriolet care oferea performante similare cu cele ale masinilor de curse. In afara de plafonul metalic, California mai vine cu cateva detalii in premiera pentru Ferrari precum un nou motor V8 cu injectie directa si o noua cutie de viteze secventiala cu sapte trepte, care poate fi actionata cu ajutorul celor doua padele amplasate pe coloana de directie.

Cu toate ca multe dintre coupe-cabriolete nu pot fi considerate capodopere ale designerilor, in principal din cauza partii din spate, proiectata in primul rand pentru a „ascunde" hard-topul si in al doilea pentru a arata bine, Ferrari a apelat la casa de design Pininfarina pentru a se asigura de succesul modelului.  Ferrari este o marca sport, una destinata aproape in exclusivitate celor tineri sau colectionarilor, care stiu sa aprecieze un cal de rasa, un vin rar sau un ceas cu mecanism complicat, dar in acelasi timp Ferrari este o marca incredibil de traditionalista. „Un Ferrari este prin definitie un automobil sport. Iar un automobil sport nu poate fi un SUV" - aceasta este replica scurta data de unul dintre angajatii Ferrari anul trecut, odata cu intrarea in fabricatie a modelului California, cu privire la zvonurile legate de posibilitatea lansarii de catre „calutul cabrat" a unui automobil care sa concureze cu Porsche Cayenne.
Un Ferrari este intotdeauna o masina sport cu performante ridicate si dispune intotdeauna de un motor pe benzina cu 8 sau 12 cilindri. Niciodata unul cu sase. Singurul Ferrari cu sase cilindri a fost Dino, care nu a purtat blazonul casei Ferrari, dar a fost primul produs „in serie".
In plus, un proprietar de Ferrari trebuie sa respecte cerintele marcii. Trebuie sa aiba o anumita imagine, un business respectabil si preferabil sa fie un om care sa respecte industria auto.
Astfel, Ferrari poate fi cel mai bine descris ca un club exclusivist, in care accesul nu este garantat de numarul de zerouri din avere. Ci de respectul fata de marca. Cu toate acestea, anul trecut Ferrari a lansat un model care schimba imaginea traditionalista a marcii - un coupe-cabriolet, modelul California. Prin definitie, un cabriolet dispune de un plafon textil, rabatabil fie manual, fie electric.
Un coupe-cabriolet reprezinta un „compromis" intre un coupe si un cabriolet, cu mentiunea ca un cabrio va fi intotdeauna mai greu decat un coupe, iar un CC intotdeauna e mai greu decat un cabrio, gratie plafonului metalic. Aceste mici „detalii" pot fi cu succes ignorate de catre modele care doar au pretentia de a fi sportive sau care fac parte din segmente care pun accent in principal pe imagine. Desigur, in acest segment avem modele de la Peugeot 207 CC, BMW Seria 3, la Mercedes-Benz SL, primul care a implementat acest sistem intr-o masina cu temperament sport.
O alta premiera pentru California o reprezinta motorul. Pana acum la Ferrari regulile erau foarte simple - un motor V12 mare este amplasat in fata, sub o capota lunga, care asigura un temperament de Gran Turismo. Daca se opteaza pentru un motor ceva mai mic, dar V8, acesta este pozitionat central - intre axul spate si habitaclul masinii. Astfel, masina dispune de o mai buna repartitie a maselor si implicit un temperament mai nervos pe circuit. Noul motor este cuplat in premiera pentru Ferrari la o cutie de viteze automata cu dublu ambreiaj si sapte trepte. Si toate aceste noutati ai timp de 14 secunde sa le descoperi, pana cand California se transforma din coupe in cabriolet. In cazul in care cineva se intreaba - California este un cabriolet si nu un roadster, deoarece masina are patru locuri, nu doua.
California mai este si primul Ferrari care dispune de un motor V8 de 4,3 litri cu injectie directa, care furnizeaza 460 CP. Dar in cazul lui California, motorul trebuia sa fie amplasat in fata si sa nu fie prea greu - deci un V8. Asadar, modelul nu are cum sa fie decat un succes. Este si un model de succes, in conditiile in care desi productia este programata la 2.000 de unitati pe an, iar toate modelele din 2009, 2010 si 2011 sunt vandute deja. Desigur, dintre acestea, mai mult de 50 vor ajunge pe soselele Romaniei, unde Ferrari este reprezentat de Forza Rossa.
Dupa ce Ferrari a surprins prin crearea unor modele precum Enzo, FXX, 599 GTB Fiorano sau chiar F430 Scuderia, California surprinde din punctul de vedere al designului - parca este prea cuminte. Dar este eleganta si foarte bine proportionata pentru un coupe-cabriolet, care in general nu sunt printre cele mai frumoase masini din cauza spatelui asimetric. 
Unii critici nu au aprobat evacuarea dubla amplasata vertical, dar inca o data inginerii au triumfat - aceasta trebuie sa faca loc difuzorului spate, care are rolul de a asigura o forta de apasare cat mai buna pe puntea spate. In habitaclu calitatea materialelor si a finisarilor este impecabila. De la navigatia cu touch-screen si hard-disk, la volanul gros si putin tesit in partea inferioara, la fel ca la toate modelele sport.
Pe tunelul median sunt amplasate comenzile pentru hard-top, geamuri laterale si cele pentru cutia de viteze - mai exact, pentru aceasta exista trei butoane - auto - masina schimba singura treptele dupa cum ii ordona computerul sau cel de la volan, cu ajutorul celor doua padele, pentru mers inapoi si cel pentru „launch control" - functie care asigura un demaraj in forta, utilizat in special la „liniute". 
Pretul de 179.000 de euro, desi pare unul relativ ridicat la prima vedere, se pare ca nu este suficient de mare, in conditiile in care timpul de asteptare pentru un model personalizat deja a depasit doi ani, pe cand pentru un F430 sau chiar un 599 GTB Fiorano de obicei se asteapta intre 12 si 18 luni.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO