Premium

Lorzii hedonismului

Lorzii hedonismului
18.06.2008, 16:23 12

Au intrat o vreme intr-un con de umbra, din cauza perioadei instabile prin care trec pietele financiare, insa managerii riscului au revenit cu forte noi. Mai ales ca Josef Ackermann, directorul executiv al Deutsche Bank, a declarat ca, dupa parerea sa, criza financiara rezultata in urma prabusirii pietei ipotecare din Statele Unite se apropie de sfarsit, iar Vikram Pandit, CEO Citigroup, spunea ca "suntem aproape de sfarsitul declinului pietelor de credit". In aceste conditii, managerii institutiilor financiare din Londra par sa fi revenit, cu forte proaspete, la slujba de creatori de tendinte de lifestyle. Mai nou, cinele din resturantele exclusiviste au fost inlocuite de petreceri fastuoase la vilele/palatele/conacele proprietate personala. Meniurile sunt gatite de chefi care se lauda cu stele Michelin, sunt servite dupa ritualurile de la curtea regilor, iar oaspetii sunt intretinuti de magicieni, cantareti de opera sau dansatori profesionisti. Chiar si vremea este uneori livrata la comanda.

Vilele din cartierele de lux ale Londrei (Notting Hill, Chelsea sau Kensington) sunt luminate puternic chiar si la mijlocul saptamanii, semn ca in interior petrecerea este in toi. Vinul curge, in timp ce oaspetii converseaza (despre dimensiunea bonusurilor), iar magicienii ii distreaza pe petrecareti cu jocuri de carti. Masa este servita de chelneri imbracati in alb imaculat, iar finalul cinei este marcat de un show cu cantareti profesionisti. O astfel de petrecere costa in jur de 15.000 de lire sterline, pretul pe care managerii l-au platit in tinerete pentru un an intreg de studii la Oxford sau Cambridge.
Totul este organizat pana la cel mai mic detaliu de companii specializate, precum Rhubarb, Mustard, Inn or Out, Penni Black sau Admirable Crichton. Estelle Durand si Vincent Dery sunt un cuplu de francezi care si-au deschis propria afacere in domeniu, dupa ce anterior au lucrat in restaurante cotate de Michelin. "In ultimii doi ani, a crescut numarul celor care apeleaza la noi pentru petreceri private. Isi doresc sa ajunga acasa de la birou si sa constate ca totul a fost pus la punct pentru ei. Sunt multi cei care organizeaza astfel de cine o data pe luna, pentru ca face bine afacerilor. Isi doresc calitatea unui restaurant londonez de top, dar la adapostul caselor proprii", povesteste Estelle Durand.

Antreprenorii isi amintesc despre festinul pregatit pentru chef-ul si specialista in gastronomie Prue Leith. Printre oaspeti au fost criticul culinar Fay Maschler si Tom Parker-Bowles (editor la sectiunea Food al revistei Tatler), iar pretul a fost de 75 de lire de persoana. Insa, la acest nivel, principala preocupare nu este nici pe departe bugetul, ci concurenta. Managerii de fonduri de hedging si bancherii sunt mai degraba preocupati de impresia creata si de concurenta cu ceilalti organizatori de petreceri.
Anabel Fielding, care lucreaza pentru compania Quintessentially, specializata in astfel de evenimente, spune ca exista o lista clar definita pe care trebuie sa o bifezi in cazul in care iti doresti sa organizezi o petrecere ca la carte.
Astfel, este nevoie de muzica ambientala (500 de lire sterline), instalatie de sunet de ultima generatie (1.000 de lire), securitate, pentru ca se presupune ca oaspetii sunt persoane foarte importante (250 de lire), distractia este vitala, iar o cantareata de opera sau un magician costa 2.000 de lire. Fielding atrage atentia ca decoratiunile nu trebuie lasate la voia intamplarii, iar accesorii precum sculpturile de gheata, florile sau fantanile de ciocolata costa in jur de 2.000 de lire. La final, este nevoie de personal specializat in curatenie, pentru a reda ordinea in vila de milioane de lire (250 de lire).

Dincolo de detalii, meniul si serviciile sunt extrem de importante. Sampania si vinurile potrivite pentru fiecare fel de mancare costa 2.500 de lire, mancarea si gustarile - 3.500 de lire, echipamentul, adica vesela de lux, 500 de lire, iar serviciile a 10 bucatari pot fi inchiriate in schimbul a 1.000 de lire. Mai mult, elitele pun mare pret pe personal.

De exemplu, The Admirable Crichton garanteaza ca toti chelnerii lor sunt "tineri, inteligenti si aratosi", in timp ce la Mustard, o alta companie specializata in organizarea de evenimente, stafful trebuie sa treaca teste de politete si sunt special pregatiti pentru a-i impiedica pe oaspetii curiosi sa patrunda in parti ale casei pe care gazda prefera sa le tina secrete. Desigur o cina de 15.000 de lire se poate usor transforma intr-una de 20.000 de lire printr-un foc de artificii, si poate ajunge sa coste 30.000 de lire in cazul in care amfitrionul isi doreste ceva cu totul special.
"Cei care ne contracteaza sunt dornici sa concureze cu ceilalti. Banii sunt doar un mijloc, pentru ca vor ceva cu totul diferit de petrecerea organizata de vecinul lor", spune Charlotte Law, organizator de petreceri la Inn or Out. Law isi aminteste ca au avut clienti care si-au dorit la petrecerea proprie caricaturisti sau specialisti in figurine din baloane. "Imi amintesc de o petrecere de Craciun unde a trebuit sa simulam ninsoarea, care crestea in intensitate pe masura ce oaspetii isi faceau aparitia", povesteste Law, care spune ca de multe ori au fost cerute cadouri precum lumanarile parfumate sau cardurile personalizate. "Unul dintre clienti si-a dorit ca fiecare invitat sa primeasca la plecare un bilet de loterie. Nu cred ca a castigat cineva. Nu ca ar fi avut nevoie..."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO