Prima pagina

4.200 de Logan au fost deja comandate doar pe baza pozelor

05.07.2004, 00:00 18

Cea mai asteptata masina de pe piata romaneasca din ultimii ani, Dacia Logan, este in mare voga la doua-trei saptamani de la prezentarea sa oficiala. Desi nu au avut ocazia sa o testeze, peste 4.200 de romani au platit deja avansul de 50 de milioane lei pentru a lansa o comanda ferma.
Astfel, Logan a adus deja mai bine de 5 milioane euro producatorului roman.
"Avem deja peste 4.200 de comezi ferme pentru Dacia Logan. Aveam asteptari mari, insa acest nivel este putin peste asteptarile noastre", a declarat pentru ZF Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia.
Pentru a lansa o comanda ferma, orice client trebuie sa plateasca un avans unic (indiferent de modelul de masina ales) de 50 de milioane de lei - aproximativ 1.250 euro). Aceasta inseamna ca de la lansarea comerciala in 15 iunie si pana in prezent in "contul" modelului Logan au intrat peste 5,2 milioane euro.
"Valoarea este dincolo de orice comentariu. Nu trebuie uitat ca erau estimate a fi produse intre 10.000 si 12.000 de automobile in acest an. Aceasta inseamna ca aproape jumatate din productie a fost deja vanduta in mai putin de o luna, doar ca urmare a pozelor cu noua masina, caci nu au fost facute inca teste. Este posibil ca in aceste conditii sa se inregistreze cozi pentru cumpararea Logan", estede parere Marius Cap, director executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Pentru a face fata comenzilor, producatorul roman a marit deja ritmul de productie a noului model. Dupa ce in urma cu o luna cadenta de fabricatie era de 30-35 de automobile pe zi, in prezent aceasta a ajuns la 80 de unitati zilnic. "De saptamana viitoare vom ajunge la cadenta maxima de productie de 100 de unitati zilnic. De altfel, acum sunt produse masini dupa specificatiile clientilor care au lansat deja comenzi ferme", completeaza Stroe. El spune ca in aceste conditii, durata de asteptare a clientilor, dupa inceperea efectiva a livrarilor, in luna septembrie, va fi mai mica.
"Acesta este motivul pentru care am optat pentru o perioada de trei luni intre lansarea comerciala si inceperea efectiva a livrarilor. La momentul inceperii efective a livrarilor, vom avea deja un stoc important de masini pe care sa le livram clientilor astfel ca acestia sa astepte cat mai putin, din momentul lansarii comenzii", apreciaza Stroe.
In aceste conditii, numarul comenzilor pentru Logan ar putea depasi cele 11.000 de unitati pe care le avansau la inceputul acestui an oficialii Dacia.
"Este foarte posibil ca estimarile noastre sa fie depasite, iar acest lucru nu va face decat sa ne bucure", completeaza Stroe, care foloseste ca masina de serviciu un model Dacia Logan cu care a facut pana acum, potrivit propriilor declaratii, peste 3.000 de kilometri. "Pot parea subiectiv, insa nu am avut nici o problema pana acum, iar culoarea gri perla a atras foarte multe priviri peste tot pe unde am mers cu ea", spune Stroe.
La nivelul acestui an, piata auto totala (vanzarile de automobile noi) este estimata de analisti la 165.000-170.000 de unitati, din care 120.000-130.000 de unitati vor fi reprezentate de autoturisme. Aceasta inseamna ca aproape 10% din piata romaneasca de autoturisme va fi reprezentata de Logan, un automobil care a fost activ pe piata doar in ultimele luni ale acestui an.
Asa cum se anticipau reprezentantii Dacia, cea mai cautata echipare pentru Logan este cea de varf.
"Cea mai mare parte a comenzilor, peste 40%, au venit pentru varianta cea mai performanta din gama si implicit cea mai scumpa", adauga Stroe. Varianta cea mai performanta anuntata de Dacia pentru comercializare este Laureate si ofera ca dotari standard sistemul de aer conditionat, proiectoarele de ceata, retrovizoarele exterioare cu comanda electrica si degivrante si computerul de bord. Nu lipsesc nici radiocasetofonul codat cu patru boxe de 15 W, precum si un sistem de reglare a scaunului soferului pe inaltime si lombar. In functie de varianta de motorizare, Logan Laureate poate costa 7.100 de euro (cu motorul de 1,4 litri si 75 CP) sau 7.500 de euro (cu motorul de 1,6 litri si 90 CP).
Nu doar reprezentantii Dacia sunt interesati de modul cum este primita noua Dacia. Modele precum Cielo (care este produs la Craiova la fabrica Daewoo) sau Renault Clio Symbol (cu care Dacia Logan imparte o buna parte din componente) sunt a fi principalii concurenti pentru Logan. Daca oficialii Renault au spus ca se asteapta la scaderi ale vanzarilor pentru acest model, pe masura ce Dacia Logan va fi lansata, cei de la Daewoo au precizat ca este vorba de o alegere intre o masina noua (Logan) si una pe care romanii o cunosc bine (Cielo).
Nu in ultimul rand, de noua Dacia ar putea fi afectata tot o Dacia, Solenza. O parte dintre analisti cred ca potentialii clienti pentru o Dacia Solenza in variante de echipare de varf, care costa in jur de 6.500 de euro ar putea prefera, pentru o mie de euro, sa faca saltul la modelul Logan. In aceste conditii, modelul Solenza si-ar putea restrange numarul de variante oferite spre comercializare doar la cateva cu echipare de baza, si care vor avea un pret de 4.500-5.000 de euro.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO