Prima pagina

Afacerile transportatorilor se indreapta spre 1 mld. euro

21.09.2004, 00:00 20

Cresterea exporturilor dar si a importurilor, carora li se adauga numarul mare de capacitati de productie ale unor mari multinationale deschise in ultimul an in Romania vor urca in acest an afacerile transportatorilor rutieri internationali de marfa cu 20%.
Aceasta este tocmai diferenta dintre a face profit si a incheia pe pierdere, afirma transportatorii. "Au fost luni cand nu am stat deloc si am lucrat la 100% din capacitate si chiar lunile care erau considerate slabe au fost foarte bune", spune Ilie Stoichescu, presedintele Trans Condor, o firma cu 110 de autocamioane si o cifra de afaceri anul trecut de 7,6 milioane de euro.
In Romania sunt autorizate sa faca transport rutier international de marfa circa 10.000 de camioane, carora li se adauga alte circa 1.500-2.000 de camioane de tonaj mai mic. Estimarile privind afacerile acestora din acest an ajung la aproape 1 miliard de euro (mai precis 987 de milioane de euro).
Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) confirma cresterea din acest an si sustine ca acelasi trend va fi consemnat si in anii urmatori. "Din ce in ce mai multe multinationale isi vor muta facilitatile de productie in Romania si acest lucru va duce la cresterea afacerilor transportatorilor. Cresterea din transporturile internationale de marfa este una dintre cele mai sanatoase, pentru ca ea s-a produs odata cu cresterea afacerilor clientilor acestora", afirma Dinescu.
Florin Mihut, directorul general al firmei Frigoexpres Oradea, un operator cu 210 de camioane spune si el ca piata este in crestere. "Primul trimestru a mers mai incet, insa in cel de-al doilea piata s-a miscat foarte bine, iar pentru sfarsitul anului se anunta o crestere si mai mare", afirma Mihut.
Doar sase operatori au peste 100 de autocamioane, piata fiind foarte faramitata. Optimismul privind evolutia pietei in acest an i-a determinat pe cei de la Alin Trans din Hunedoara - cel mai mare jucator din piata - sa achizitioneze alte 100 de camioane care s-au adaugat celor 250 deja existente.
Piata romaneasca a inceput sa intre in atentia marilor nume de afara si a firmelor din regiune. Firma germana Willi Betz, prezenta puternic in zonma est-europeana, este interesata de piata romaneasca, iar firma germano-olandeza Weberer (parc de peste 1.000 de camioane) care a achizitionat recent Hungarcamion - locul trei din Ungaria - si-a deschis un punct logistic la Miercurea Ciuc unde a transferat pentru inceput 28 de camioane. Un alt nume interesat de piata romaneasca este Transdanubia din Austria, care chiar a avansat diverse oferte de cumparare.
Ion Lixandru, directorul general al ITIA Sped, un transportator cu 30 de camioane, spune ca Romania va deveni o piata foarte interesanta pentru cei mari de afara care vor incepe, in curand, sa lanseze oferte de preluare a firmelor autohtone.
Conform Institutului National de Statistica, exporturile Romaniei pe primele sapte luni s-au situat la aproape 11 miliarde de euro din care aproape 75% au fost realizate catre tari din UE in timp ce importurile pentru aceeasi perioada s-au situat la 14,3 miliarde de euro din care peste 65% au venit din tarile membre UE. Exporturile au crescut cu 20%, iar importurile cu 22%.
Cresterea schimburilor comerciale dintre Romania si Italia a dus la situatia in care autorizatiile pentru aceasta destinatie pe care ar fi trebuit sa le primeasca transportatorii romani s-au terminat in primele opt luni ale acestui an. "In aceste conditii italienii doresc sa preia ei surplusul de marfa care pleaca sau vine in Romania din Italia", afirma Dinescu.
Lixandru afirma ca schimburile comerciale dintre Romania si Italia din primul semestru al acestui an realizate prin transport rutier au explodat cu 50% fata de perioada similara a anului trecut.
In ultimul an si-au deschis capacitati de productie in Romania o serie producatori de componente auto si de materiale de constructii.
In Romania exista circa 1.900 de companii care realizeaza transport rutier international de marfuri iar din cele 10.000 de camioane peste 75% au motoare Euro 3.
stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO