Prima pagina

Camelia Buburuz, director HR, JW Marriott: Fluctuatia anuala de personal este de 30%

Camelia Buburuz, director HR, JW Marriott: Fluctuatia anuala de personal este de 30%

Camelia Buburuz,director human resources, JW Marriott Bucharest Grand Hotel: In 98% din cazuri, angajatii care parasesc hotelul nu se indreapta catre concurenta. Au fost insa si cazuri in care anumiti colegi au plecat la Radisson pentru continuarea dezvoltarii carierei. La celelalte hoteluri care urmeaza sa fie deschise in acest an nu au fost persoane care sa plece, pentru ca acestea nu intra direct in competitie cu noi, neavand acelasi numar de stele.

29.04.2008, 19:39 273

"In Marriott, fluctuatia anuala de personal este undeva in jurul a 30%", spune Camelia Buburuz, director of human resources al Jw Marriott Bucharest Grand Hotel.
La sfarsitul lui 2007, aproximativ 400 de persoane lucrau in cadrul hotelului de cinci stele, urmand ca acelasi numar sa fie pastrat si in acest an. Chiar daca fluctuatia de personal ajunge la o treime din numarul total de angajati anual, perioadele mai dificile difera de la luna la luna. "In functie de perioadele unui an, depinde si fluctuatia pe departamente. Adica, intr-o luna pot sa iti plece 20-25 de persoane dintr-un departament, iar in alta luna doar 4-5 oameni. Personalul cel mai expus fluctuatiei este cel din receptia hotelului si cel care interactioneaza direct cu clientii", afirma Buburuz.
Chiar daca fluctuatia de personal este la un nivel foarte inalt, directorul de resurse al Marriott considera ca inca se pot gasi oameni care sa lucreze in industrie, drept dovada fiind faptul ca doar in luna martie 30 de persoane au devenit angajatii hotelului.
"Totusi, procesul de recrutare a devenit din ce in ce mai complex. Mai exact, daca in trecut trebuia sa vezi doi-trei oameni pentru o acoperi o anumita pozitie, in prezent trebuie sa te intalnesti cu cel putin cinci persoane pana sa gasesti candidatul potrivit. Totodata, deficitul de personal nu are cum sa se accentueze in urmatorii ani pentru ca deja se intampla acest lucru, insa oameni vor exista tot timpul. Conteaza doar ceea ce faci pentru a-i atrage", subliniaza Buburuz.
In momentul de fata, hotelul de cinci stele din capitala ar mai avea nevoie de 30-40 de persoane pentru a nu mai avea pozitii descoperite. Posturile vacante se afla in zona de bucatarie, in curatenie, pe partea administrativa, dar si in receptie. "Aceasta nevoie de 30-40 de persoane este o constanta a noastra, din cauza fluctuatiei ridicate", spune Camelia Buburuz.
Data fiind nevoia ridicata si constanta de personal din industria hoteliera, Marriott adopta, in zona de entry level si a pozitiilor specializate, cum ar fi departamentul de marketing si zona de payroll - salarizare si adminsitrare de personal, o politica de recrutare orientata spre alte industrii, nu spre competitie. "In middle sau top management nu avem nevoie de personal din exterior. In aceste pozitii, strategia noastra se axeaza pe promovarea oamenilor din interior. Preferam sa promovam persoane din interior care chiar daca nu au experienta necesara, pot sa se dezvolte rapid prin intermediul trainingurilor pe care le oferim", spune Buburuz.
In vreme ce hotelul de cinci stele din Bucuresti prefera sa nu angajeze de la competitie, nici angajatii care parasesc Marriott nu se indreapta catre concurenta.
"In 98% din cazuri, angajatii care parasesc hotelul nu se indreapta catre concurenta. Au fost insa si cazuri in care anumiti colegi au plecat la Radisson pentru continuarea dezvoltarii carierei. La celelalte hoteluri care urmeaza sa fie deschise in acest an nu au fost persoane care sa plece, pentru ca acestea nu intra direct in competitie cu noi, neavand acelasi numar de stele", spune Buburuz.
Directorul de resurse umane al hotelului apreciaza ca in industria hoteliera posibilitatile de a te dezvolta din punct de vedere profesional sunt numeroase. "Nu vorbim doar de dezvoltare ierarhica de jos in sus, ci si de oportunitati laterale", considera Buburuz.
Pe langa deficitul de forta de munca si fluctuatia de personal, directorul de resurse umane al Marriott considera ca o alta problema cu care se confrunta industria hoteliera autohtona o reprezinta ecartul dintre formarea din scoli a viitorilor angajati si realitatea de pe piata fortei de munca. "Este o lipsa aproape totala a scolilor de profil pentru industria hoteliera. Practic sunt doar cateva scoli profesionale, cateva cursuri de scurta durata care iti dau o imagine mai mult teoretica asupra a ceea ce inseamna sa lucrezi intr-un hotel", spune Buburuz. Solutia ar putea fi reprezentata de constituirea unor scoli destinate exclusiv acestei industrii, asa cum se intampla in alte tari.
In decursul unui an, managerii Jw Marriott Bucharest Grand Hotel participa la 1-2 traininguri care se desfasoara in cadrul retelei Marriott International. Pentru trainingurile interne, care se desfasoara in cadrul hotelului din Capitala, compania are propriul departament de training.
"Exista un trainer intern care face doar acest lucru, dar si o echipa de manageri care, pe langa jobul zilnic, desfa-soara si activitati de training", spune Buburuz.
Departamentul de resurse umane al Marriott are sase persoane, care se ocupa de recrutare, training, salarizare si administrare de personal.
Pe piata hoteliera de cinci stele din Bucuresti, Marriott concureaza cu Intercontinental, Howard Johnson, Hilton, Crowne Plaza, Casa Capsa sau Carol Parc si cu Radisson SAS, care urmeaza sa fie deschis in curand si care va fi cel mai mare hotel de cinci stele din Capitala.


Cariera

martie 2007 - prezent: director human resources, Jw Marriott Bucharest Grand Hotel
ianuarie 2004 - martie 2007: personnel manager. Jw Marriott Bucharest Grand Hotel
noiembrie 2002 - ianuarie 2004: recruitment specialist, Jw Marriott Bucharest Grand Hotel
iunie 2001 - noiembrie 2002: a ocupat mai multe pozitii in grupul Media Pro, ultimul job a fost cel de HR manager
august 2000 - iunie 2001: HR consultant, Metro Cash & Carry
1996 - 2000: Facultatea de contabilitate si informatica de gestiune, Academia de Studii Economice

Marriott, pe scurt
Aproximativ 400 de angajati
30% - fluctuatia anuala de personal
6 persoane in departamentul de resurse umane
In decursul unui an, managerii participa la 1-2 traininguri in cadrul retelei Marriott International.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO