Prima pagina

Daewoo Mangalia, contracte de 300 mil. dolari in sase luni

31.03.2004, 00:00 11

Santierul naval Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) a primit comenzi in valoare de 300 milioane de in ultimele sase luni, cea mai recenta acestea vizand constructia a patru nave port-container in valoare de 200 milioane de dolari. Santierul de la Mangalia cauta deja clienti pentru navele pe care le va putea produce in 2008, capacitatea de productie fiind acoperita integral pana atunci.
Navele pentru care DMHI a incheiat contracte in ultimele luni sunt, potrivit vicepresedintelui companiei, Gheorhe Petrescu, similare cu cele construite de actionarul majoritar, compania coreeana Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. De altfel, contructia celor patru nave port-container la Mangalia va fi precedata de constructia a doua nave identice la santierul din Coreea al Daewoo. Beneficiarul celor sase nave construite in Coreea si Romania va fi  armatorul german Gebab Konzeptions und Treuhandgesellschaft. BCR va garanta avansurile acordate de armatorul german si va finanta capitalul de lucru al santierului din Mangalia.
DMHI a intrat pe piata navelor complete la finalul anului trecut dupa incheierea unui contract in valoare de peste 90 milioane de dolari pentru livrarea a trei petroliere pentru un armator cipriot.
Constructorii coreeni de nave au castigat in competitivitate in ultimii ani, mai ales in detrimentul celor vest-europeni datorita productivitatii ridicate a muncii si a aprecierii euro, care a scumpit navele produse in Europa. Daewoo Coreea nu a s-a putut angaja sa livreze o parte din navele la termenele cerute de clienti, iar comenzile au fost preluate de santierul din Romania. Daewoo Mangalia a cedat la randul sau o parte a contractelor in derulare in prezent Santierului Naval Constanta, detinut de omul de afaceri constantean Gheorghe Bosanceanu
Chiar daca productiviatea muncii muncii pe santiere navale romanesti este departe de cea de pe cele coreene, costul redus al fortei de munca continua sa mentina competitivitatea santierelor din Romania, chiar in ciuda cresterii pretului otelului, tendinta resimtita pe piata romaneasca mai intens decat pe cea mondiala. Petrescu spune ca anul acesta santierele navele din Romania au ajuns pe locul patru in Europa din punctul de vedere al comenzilor primite.
Santierul naval de la Mangalia estimeaza pentru acest an o cifra de afacere de 130 milioane de dolari, dar o scadere a profitului cauzata de cresterea pretului materiilor prime. Previziunile  reprezentantilor santierului naval privind profitul pe acest an se ridica la 3 milioane de dolari, fata de 5 milioane de dolari anul trecut.
DMHI a fost constituit in 1997, ca o societate mixta in care 51% din actiuni sint detinute de partea sud-coreeana si 49% de societatea 2 Mai Mangalia, controlata de statul roman.  De atunci Daewoo a investit 30 milioane de dolari, iar cifra de afaceri a santierului naval a crescut constant, ajungand la finele lui 2003 la 103 milioane de dolari, fata de 95 milioane de dolari cu un an in urma.
vlad.nicolaescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO