Prima pagina

Exuberanta in investitiile in IT&C a trecut. Sa ne intoarcem la ROI

20.05.2004, 00:00 21

Dupa ani intregi de "exuberanta" in cheltuielile IT&C, multe dintre companiile romanesti ar trebui sa inteleaga ca a venit vremea ca astfel de investitii sa fie facute dupa criteriul clar al profitabilitatii.
Aceasta a fost una dintre concluziile principale ale seminarului organizat ieri, la Bucuresti, de Ziarul Financiar si Omnilogic, sub titlul "Profitul trece prin calculator". La seminar au participat managerii generali si directorii IT&C ai unor importante firme de profil si din alte industrii.
Intai de toate, nu trebuie facuta nici o investitie in IT daca nu exista un plan concret de recuperare a banilor, a explicat Gabriel Marin, director general al grupului Omnilogic, unul dintre cei mai importanti furnizori de echipamente si servicii IT&C din Romania. Orice investitie in IT sau comunicatii trebuie corelata cu intrebarea "Cat profit suplimentar aduce", a spus el. Directorul general Omnilogic a exemplificat aceste idei cu rezultatele din propria companie unde productivitatea muncii s-a situat, la sfarsitul anului 2003, la aproximativ doua milioane de dolari/angajat, cu tendinta de a se depasi in acest an 2,5 milioane dolari/angajat. "O asemenea eficienta nu putea fi obtinuta daca nu fundamentam investitiile IT&C pe baza ROI (Return of Investment). De pilda achizitiile de hardware s-a facut dupa un ciclu minim de trei ani de functionare.Nu dorim sa avem dotari exotice, ci sa minimizam costurile interne si sa maximizam profitul", a spus Gabriel Marin.
Seful Omnilogic a avertizat ca nu trebuie facute reactualizari ale retelelor informatice sau a aplicatiilor software doar de dragul de a avea cea mai noua versiune a programului, ci numai daca noul produs aduce ceva nou fata de cel precedent. Exemplul cel mai la indemana? Trecerea de la MS Office pentru Windows 2000 la pachetul Office pentru Windows XP, sau de la Intel Pentium 4 la 2 GHz, la Pentium 4 la 3,0 GHz.
Totodata, solutia IT&C care se potriveste cel mai bine unei companii nu trebuie aleasa exclusiv de tehnicieni, respectiv de responsabilul IT al companiei. In astfel de decizii trebuie sa se implice semnificativ managerul general. "Daca spunem ca PC-urile nu sunt problema managerului general, proiectul de informatizare este pierdut din start", a tras atentia Florin Talpes, seful Asociatiei Nationale pentru Industria de Software si Servicii si director general al companiei Softwin. El a explicat ca doar tehnologia nu poate salva o afacere care merge prost, pentru ca e condusa prost. In plus, exista si factorul uman, care deseori este trecut cu vederea. "Poti avea cele mai performante computere si cel mai nou soft, daca angajatii nu stiu sau nu vor sa le foloseasca, tot proiectul este compromis", a explicat Florin Talpes.
La randul sau, Mihai Batrineanu, seful Asociatiei Nationale a Furnizorilor de Servicii de acces la Internet si manager al PCNET a fost de parere ca investitiile IT&C trebuie sa urmareasca doua directii esentiale, fie profitabilitatea pe termen scurt, fie crearea unei baze pentru dezvoltarea afacerii pe termen mediu.
Concluziile managerilor au fost sprijinite si de afirmatiile analistului International Data Corp. (IDC), Laurentiu Popescu, care a precizat ca decizia unei investitii in IT&C trebuie sa vina de la managementul companiei, si nu de la responsabilul IT. "Sunt doua tipuri de companii, cele proactive, care investesc in IT pentru a-si spori afacerile si cele reactive, care investesc doar pentru ca sunt obligate de anumiti factori (concurenta, invechirea infrastructurii etc."), a spus el.
victor@zf.ro ; dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO