Prima pagina

In vizita la Ferrari, "fabrica de vise" din Maranello

In vizita la Ferrari, "fabrica de vise" din Maranello
04.07.2008, 22:25 265

Uzina Ferrari nu este cea mai moderna din lume. Nu este nici macar cea mai moderna din Europa. Dar la Maranello sunt asamblate anual peste 6.400 de automobile care sunt printre cele mai "hi-tech" de pe piata. In principal la nivel tehnic, majoritatea solutiilor adoptate, de la motorul amplasat central la cutia de viteze secventiala "F1" cu timp de schimbare a treptelor de 100 de milisecunde, sunt preluate de la generatiile precedente ale monoposturilor Ferrari de Formula 1.
De la intrarea pe poarta uzinei, primul lucru care se observa imediat este arhitectura moderna a cladirilor - de la tunelul aerodinamic construit pentru F1 in 1997 la noul restaurant destinat angajatilor. Cel de-al doilea il reprezinta "verdele". Gradini, pomi, chiar si flori. Iar verdele se regaseste inclusiv in mini-gradinile din cadrul facilitatilor de asamblare.
Daca la uzina Kia din Slovacia, cea mai moderna din Europa, se vede ca este conceputa special pentru a asigura un volum cat mai mare de automobile, cu un cost de productie cat mai scazut, la Ferrari se poate vedea ca angajatii uzinei au ultimul cuvant de spus in ceea ce priveste calitatea, nu numai robotii. Automatizarile la Ferrari au fost realizate doar la capitolul "forta bruta", precum transportul materialelor prin uzina sau la linia de montaj. La vopsitorie, robotii lucreaza in paralel cu muncitorii - acestia fiind responsabili de partile mai greu accesibile ale caroseriei, in timp ce robotii, care pot schimba culoarea vopselei utilizate in mai putin de 15 secunde, se ocupa de suprafetele mari.
Ceea ce impresioneaza in cadrul centrului Ferrari sunt denumirile strazilor si pietelor - dupa personalitatile care au marcat istoria constructorului italian, dintre care Michael Schumacher, datorita celor patru campionate mondiale castigate consecutiv cu Ferrari, este printre cele mai marcante figuri, alaturi de Enzo Ferrari, fondatorul companiei, si Luca di Montezemolo, care a preluat conducerea in 1991.
Alaturi de numele strazilor, ceea ce deosebeste Ferrari de oricare alta fabrica de automobile din lume sunt masinile care circula pe strazile din complex, dar si din Maranello. Daca un F430 nu trezeste foarte mare interes, cu siguranta un FXX Evoluzione de 1,5 mil. euro atrage toate privirile. La fel si Ferrari Enzo, cel mai rapid model de strada al constructorului italian, realizat in serie limitata.
Ferrari a lansat in 1997 programul "Formula Uomo", prin care se dorea cresterea productivitatii muncii angajatilor prin oferirea de servicii, precum si un mediu de lucru optim. In acest program, investitiile companiei s-au ridicat la peste 200 de milioane de euro, majoritatea fondurilor fiind directionate catre proiecte arhitecturale.
Programul este impartit in mai multe sectiuni - mediul de lucru, layoutul "satului" Ferrari, imbunatatirea sigurantei angajatilor la locul de munca, implementarea de solutii care sa permita reducerea consumului de energie electrica, precum si servicii financiare pentru angajati.
"Dorim sa concepem un mediu de lucru unic, in cadrul caruia siguranta angajatilor si protectia mediului inconjurator sunt imbinate in structuri care au in prim-plan personalul companiei", a spus Luca di Montezemolo, presedintele Ferrari.
Ferrari pune la dispozitia angajatilor sai atat un complex imobiliar, in care sa locuiasca atat timp cat lucreaza in cadrul companiei, cat si credite ipotecare pentru achizitia de locuinte, in conditiile in care varsta medie a angajatilor este de 35 de ani.
Ca parte a noii filozofii, cele mai noi constructii in cadrul complexului din Maranello sunt noul restaurant al companiei, proiectat de catre arhitectul Marco Visconti, dar si noua linie de asamblare. Linie de asamblare care respecta cele mai stricte standarde de calitate in ceea ce priveste calitatea de asamblare.
Din suprafata totala a noilor constructii, de 22.000 de metri patrati, pe doua etaje, 670 mp sunt acoperiti de suprafata verde in interior si 3.000 mp in exterior.
"Ferrari a implementat un sistem de panouri solare, cu o suprafata totala de 4.000 mp, care produce 210.000 kW/h anual. Acesta, impreuna cu masurile de reducere a consumului de energie electrica, a permis reducerea emisiilor de dioxid de carbon cu pana la 35%", a declarat Amadeo Felisa, director executiv in cadrul Ferrari SpA.
Si in ceea ce priveste personalul, in protectia muncii si programele de pregatire compania a investit in ultimii ani pana la 4 milioane de euro. "Din totalul profitului, Ferrari investeste intre 15 si 17 procente in cercetare si dezvoltare", a subliniat di Montezemolo.
Noua linie de asamblare a Ferrari a fost realizata pentru a asambla noul model - California - primul coupe-cabriolet (model cu plafon metalic retractabil) din istoria constructorului italian, care de altfel se si afla la sfarsitul liniei.
Ferrari California va fi lansat oficial in cadrul Salonului Auto de la Paris, in timp ce primele modele vor fi livrate - inclusiv in Romania, unde exista mai multi clienti interesati -, in primele luni ale anului viitor.
Potrivit declaratiilor lui Luca di Montezemolo, presedintele Ferrari, pretul noului model va fi cuprins intre 165.000 si 175.000 de euro, pret care nu include TVA. In prezent, modelul Ferrari cu pretul cel mai scazut este F430, care are un pret de lista de 170.000 de euro.
Potrivit unui oficial al Ferrari, constructorul italian nu intentioneaza sa lanseze un model cu motor V6 - pe piata auto exista zvonuri potrivit carora Ferrari va lansa in perioada urmatoare o noua generatie a lui Dino - nume preluat de la un model din anii '70, echipat cu motor cu sase cilindri si pozitionat in segmentul inferior de pret.
"Ferrari nu va mai lansa niciodata un motor V6. Ne concentram numai asupra celor V8 si V12. Ferrari nu va lansa un model mai ieftin", au completat sursele citate.
In ceea ce priveste un model hibrid acesta este posibil ca acesta sa fie lansat in urmatorii ani, mai ales in cazul in care tehnologia va fi implementata si in Formula 1.
Tot din categoria motorizarilor "alternative", Ferrari a prezentat la inceputul acestui an in cadrul Salonului Auto de la Detroit un model care putea fi alimentat cu E85 - combustibil alternativ alcatuit din 85% din etanol obtinut din porumb si 15% benzina.
La nivel mondial, Ferrari dispune de o retea de distributie care acopera in prezent peste 50 de tari, in comparatie cu 28 la nivelul anului 1993, in timp ce afacerile au crescut de aproape opt ori la 1,6 miliarde de euro.
"Fiat (actionarul majoritar al Ferrari - n.red.) nu plateste niciun euro pentru ca Ferrari sa participe in Formula 1. Toate costurile sunt acoperite de companie, precum si de sponsori si de veniturile realizate prin Ferrari Store (magazinele in care se comercializeaza produse Ferrari, de la tricouri si pantofi sport la parfumuri si carnetele - n.red.)", a subliniat Di Montezemolo, care dorea sa clarifice situatia legata de F1.
Cea mai mare piata pentru Ferrari sunt in prezent Statele Unite, cu peste 1.600 de unitati vandute anual, urmata de Asia cu 1.000 de masini.
"Piata cu cea mai mare crestere pentru Ferrari este Asia. Daca in prezent vindem 1.000 automobile pe aceasta piata, in patru-cinci ani vom vinde 1.600 de masini, cam cat vindem in prezent in SUA", a spus presedintele Ferrari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO