Prima pagina

Obligatiunile corporatiste - faza de pionierat

07.07.2004, 00:00 45



Obligatiunile incep sa-si faca din ce in ce mai mult simtita prezenta pe piata financiara romaneasca, chiar daca principalii emitenti sunt bancile sau primariile municipale si mai putin companiile.



Crearea primelor fonduri private de pensii, scaderea dobanzilor de pe piata bancara si intrarea la tranzactionare a titlurilor de stat sunt factori care vor contribui la dezvoltarea pietei obligatiunilor corporatiste, au apreciat participantii la seminarul "Obligatiunile corporatiste: ghid de utilizare", organizat de Ziarul Financiar impreuna cu Raiffeisen Bank si Romanian Business Club.



Pentru emitenti obligatiunile reprezinta o alta sursa de finantare a activitatii fata de creditele bancare sau emisunea de actiuni. Pentru un cumparator obligatiunile reprezinta o alternativa de plasare a fondurilor. Stere Farmache, directorul general al Bursei, crede ca, o data cu scaderea dobanzilor, companiilor vor apela mai mult la acest gen de finantare.



James Stewart, vicepresedinte la Raiffeisen Bank, considera ca infiintarea fondurilor private de pensii va crea un impact puternic asupra cererii de obligatiuni de pe piata, in conditiile in care pe pietele internationale principalii investitori sunt societatile de asigurari si fondurile de pensii.



Raiffeisen Bank a incheiat la sfarsitul lunii iunie plasarea unei emisiuni de obligatiuni de 1.380 miliarde de lei (34 mil. euro), cu scadenta peste trei ani. Rata dobanzii se calculeaza in functie de ratele de pe piata interbancara (BUBID/BUBOR - la sase luni), la care se adauga 0,5%. Dobanda este platita de doua ori pe an. Pentru primele sase luni dobanda este de 19,55%.



In prima parte a acestui an, BRD-Soc. Gen. a plasat obligatiuni in valoare de 500 miliarde de lei, iar BCR Leasing a vandut obligatiuni de 75 miliarde de lei. La aceste tranzactii se adauga si cele realizate de municipalitati, cum ar fi Oradea sau Bacau, care au fost cele mai mari si s-au vandut cel mai repede. Oradea, spre exemplu, a vandut obligatiuni in valoare de 150 miliarde de lei, la o dobanda flucturanta (pentru primul cupon 23%), in cinci ore.



Raiffeisen a realizat cea mai mare operatiune de pana acum de pe piata, cei mai mari cumparatori de obligatiuni fiind BCR, Allianz-Tiriac Asigurari sau fonduri straine de investitii. Obligatiunile Raiffeisen au fost cumparate si de 670 investitori mici, care au achizitionat sub 5 miliarde de lei.



"Piata locala are insuficienti bani fata de cati ne trebuie. Am reusit ca jumatate de emisiune sa o vindem in strainatate", a spus Laurentiu Ciocarlan, director in cadrul Raiffeisen Capital Investment. El spune ca investitorii locali au resurse limitate, dar sunt in crestere. Ei au o apetenta pentru risc mai ridicata fata de investitorii straini, care in schimb au resurse mult mai mari. "In linii mari, noi am reusit sa adunam banii pe care ni i-am propus si am reusit sa fim cel mai ieftin emitent de pana acum", a spus Ciocarlan.



"In afara titlurilor de stat si a titlurilor bancare, cu greu poti sa gasesti alternative de plasare a resurselor financiare. Noi aveam fonduri in exces care proveneau din activitatea de baza si pe care trebuia sa le plasam. am analizat oferta Raiffeisen Bank si am decis sa cumparam obligatiuni", a declarat Ovidiu Costea, directorul Departamentului de Trezorerie din Allianz-Tiriac Asigurari. El a mentionat ca puncte tari ale acestei emisiuni: randamentul superior fata de titlurile de stat si depozitele bancare, destinatia clara a sumei obtinute din emisiune, listarea emisiunii la bursa si dobanzile in scadere de pe piata. Punctele slabe au fost: emisiunea este negarantata, lichiditatea extrem de scazuta pe piata secundara sau pericolul unei devalorizarii accentuate a leului intr-un interval de 1-2 ani.



James Steward, vicepresedintele bancii, a spus ca banca a lansat aceasta emisiune de obligatiuni pentru ca avea nevoie de resurse in moneda locala pe o perioada mai mare de timp, avand in vedere necesarul de finantare pe partea de creditare. "Spre deosebire de depozitele bancare, obligatiunile nu sunt rambursate inainte de scadenta", spune Stewart.



Problema pietei romanesti de obligatiuni este lichiditatea, in sensul ca acestea nu se pot cumpara si vinde atat de repede fara a plati un cost mare, care de multe ori anuleaza o parte din castigul obtinut din dobanda mai mare. "Investitorii, in special cei straini, vor sa se asigure ca pot vinde aceste obligatiuni atunci cand au nevoie. Investitorii se vor simti mai confortabil daca lead-managerul operatiunii de vanzare distribuie aceste obligatiuni unui grup cat mai mare si mai diversificat de investitori", a spus Ciocarlan.



Stabilitatea cursului valutar al leului si dobanzile mari la lei fac ca piata romaneasca sa fie extrem de atractiva pentru investitorii straini in acest moment. La scadenta ei pot iesi cu un castig destul de mare, care de multe ori depaseste echivalentul unei dobanzi anuale de 10% in euro sau dolari.



Pana in prezent, companiile care s-au incumetat sa lanseze obligatiuni pot fi numarate pe degete (Impact, International Leasign, BCR Leasing). O asemenea operatiune este destul de costisitoare, iar daca nu are o valoare mare, avantajele sunt anulate. Pe de alta parte, pot exista castiguri importante din punct de vedere al imaginii si a unei modalitati mai ieftine de finantare.



"Cum trebuie sa arate o companie ca sa aiba succes la plasarea obligatiunilor? In primul rand trebuie sa fie profitabila, sa fie un succes story, astfel incat investitorii sa se simta in siguranta ca la scadenta isi vor primi banii inapoi. Daca aceasta companie este un brand cunoscut, atunci va avea un succes mai mare. De asemenea, si structura de actionariat conteaza", a mentionat Ciocarlan, care a fost implicat in vanzarea obligatiunilor Raiffeisen Bank.



Aceste emisiuni de obligatiuni sunt insotite de prospecte de oferte care reprezinta documentul juridic dintre ofertant si cumparator. "Deci este nevoie de avocati in aceasta tranzactie? Ganditi-va ca prospectul are peste 100 de pagini si el asigura confortul ca surprinde toate problemele juridice si de risc ale emitentului. Este in interesul emitentului si al celui care conduce operatiunea de a avea un prospect bun", a spus Dan Badea, avocat partener la Badea, Georgescu & Asociatii, casa de avocatura care a acordat consultanta juridica in emisiunea de obligatiuni Raiffesein Bank.



Pe piata internationala, prospectul de oferta reprezinta un instrument extrem de important, care este studiat atent. "De ce nu au venit investitorii straini aici pana acum? Poate se gandeau ca investesc intr-o justitie pe care nu o cunosc. Noi acum am incercat sa aducem cu acest prospect de emisiune standardele internationale, astfel incat si investitorii straini sa se simta confortabil", a spus Badea.



Romania are o istorie destul de buna pe piata de obligatiuni, avand in vedere ca in perioada interbelica erau la moda. Dupa 1989 piata nu s-a dezvoltat asa cum visau jucatorii de pe piata de capital. Populatia prefera in continuare sa-si plaseze banii in depozite bancare si in titluri de stat, iar emitentii nu vor sa se complice cu aceste instrumente.



"Sunt cateva obstacole in calea dezvoltarii acestei piete de obligatiuni", spune Dragos Neacsu, presedintele Raiffeisen Capital Investment. In primul rand exista o slaba dezvoltare a investitorilor institutionali autohtoni. Desi sistemul bancar este mai dezvoltat, piata de asigurari si de leasing mai are multe etape de parcurs, iar fondurile de pensii lipsesc, spune Neacsu.



Al doilea obstacol il reprezinta lipsa de coerenta a politicilor promovate de autoritati: Banca Nationala, Ministerul Finantelor, CNVM. "Nu avem niveluri de referinta a titlurilor emise de Ministerul Finantelor pentru maturitati de 3-5 ani", spune Neacsu. Un al treilea obstacol il reprezinta masurile de promovare si taxele practicate de autoritati pentru acest gen de operatiuni. "Costurile sunt mai mari in Romania decat in Ungaria", a adaugat Neacsu. Autoritatea de reglementare pe piata de capoital, CNVM impune ca emisiunile de obligatiuni sa fie garantate de o terta parte, ceea ce ridica costurile emisiunii.



"Nu este rolul CNVM de a evita intrarea in incapacitate a unui emitent atunci cand se pune problema garantarii. Falimentul este un risc pe care trebuie sa si-l asume orice investitor. Rolul CNVM este de a garanta transparenta si de a evita fraudele", spune James Stewart.



Per total, in prima parte a acestui an s-au plasat obligatiuni in valoare de 48 milioane de euro (mai putin cele municipale). "Este posibil ca in a doua parte sa vedem si alte emisiuni de obligatiuni", a spus Dragos Neacsu. vlad.nicolaescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO