Prima pagina

Patru miliarde de euro vor circula pe autostrada Brasov-Bors

15.12.2004, 00:00 21



Autostrada Brasov-Bors, a carei constructie a inceput in acasta vara si se va incheia peste opt ani, va atrage pana in 2012 investitii colaterale de aproape patru miliarde de euro, echivalente cu costul total al proiectului, au estimat pentru revista saptamanala de afaceri BUSINESS Magazin cei care se ocupa de acest proiect.



Investitiile colaterale care vor "imbraca" autostrada Brasov-Bors insumeaza hoteluri, benzinarii, ferme, centre comerciale, fabrici, depozite industriale si alte asemenea.



Cele 19 noduri rutiere care vor puncta autostrada sunt "castigatorii extragerii". E vorba de localitatile in care autostrada se va intersecta cu drumurile nationale si judetene si care vor deveni principalele puncte de atractie a investitiilor.



Zonele in care vor fi construite aceste noduri rutiere sunt Ghimbav, Mandra, Netus, Danes, Hoghilag, Gheorghe Doja, Ungheni, Ludus, Campia Turzii, Turda, Gliau, Nadaselu, Zimbor, Zalau, Nusfalau, Marghita, Salard si Biharia.



Motivul pentru care autostrada va atrage aceste investitii este posibilitatea transportului rapid al marfii atat in diverse zone ale tarii, cat si peste granite. La asta se adauga si pretul inca mic al terenului si mainii de lucru, care fac rentabile investitiile respective.



Zeci de companii straine au inceput sa se intereseze de terenuri in zona autostrazii, iar unele dintre ele au cumparat sau poarta deja negocieri pentru cumpararea sau concesionarea unor terenuri.



"Au fost firme germane, austriece, americane, italiene si chiar si din Portugalia sau Luxemburg. Unii spuneau ca vor sa investeasca 50 de milioane de euro, altii doar 2-3 milioane. Toti sondeaza piata si cauta terenuri. Cred ca atunci cand autostrada va fi gata, investitiile colaterale vor depasi investitia in autostrada", spune Valentin Cuibus, prefectul judetului Cluj.



Printre investitiile anuntate de-a lungul autostrazii se numara cea a companiei canadiene Celestica (100 de milioane de euro), care va construi la Bors o fabrica de componente electronice, o febrica de izolatori electrici (20 de milioane de euro), care va fi construita la Turda de firma germana Argillon sau o fabrica de incaltaminte pentru motociclisti, la Marghita, reprezentand o investitie italiana. Pe de alta parte, autostrada va atrage si investitii in hoteluri, moteluri sau pensiuni.



"Impactul autostrazii Brasov-Bors asupra cresterii circulatiei turistice si a dezvoltarii activitatilor turistice in general, va fi in mod evident consistent si imediat. In primul rand, ruta autostrazii vizeaza zone transilvane cu un real potential turistic: Baile Felix, Muntii Apuseni, Sighisoara sau Carpatii Meridionali si usureaza accesul spre 'secuime', cu statiunile balneoclimaterice si zona etnofolclorica aferenta, respectiv spre zona de traditie saseasca - cetatile rurale sasesti etc", apreciaza Radu Morariu, director al agentiei de turism Eximtur Cluj.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO