Prima pagina

Piata margarinei a scazut cu 11% in 2002

07.04.2003, 00:00 22

Pana nu de mult, studiile de piata revelau o crestere substantiala a consumului de margarina, in detrimentul untului. Asociatiile din industria laptelui, in special APEL (Alianta pentru Promovarea Educationala a Laptelui), nu au incetat sa protesteze, sustinand de fiecare data ca margarina nu este un produs lactat si ca cei care o consuma ar trebui sa fie mai atenti.
Un studiu realizat de compania de cercetare de piata AC Nielsen arata o scadere a vanzarilor de margarina in 2002, lucru confirmat si de cei care activeaza in domeniu.
Studiul arata ca, in 2002, vanzarile de margarina au scazut in 2002 cu 11% in volum (de la peste 32.000 de tone la circa 28.000 de tone), iar valoric au atins 34,4 milioane de dolari, fata de 35,6 milioane de dolari in 2001. Numarul articolelor vandute a scazut astfel tot cu aproximativ 11%, de la 89 milioane cutii/pachete in 2001 la 79 milioane cutii/pachete in 2002.
Cristian Herciu, director executiv APEL spune ca una din cauzele scaderii vanzarilor de margarina ar putea fi si un rezultat al campaniilor efectuate de APEL.
"Noi am atentionat pe toate canalele ca margarina nu este produs lactat, poate ca si asta a contat. In al doilea rand, probabil ca puterea de cumparare mai scazuta a contat si ea," a spus Herciu.
Un studiu comandat de APEL si executat anul trecut de institutul de sondarea opiniei publice Gallup Romania arata ca margarina ocupa 57% din preferintele consumatorilor, in timp ce untul ocupa 42%. Preferinta pentru margarina se datora mai cu seama faptului ca este considerat un produs ieftin, care se intinde usor pe paine, este vegetala si nu este prea grasa. Optiunea pentru margarina se manifesta mai ales in cazul familiilor cu venituri mai scazute, care consumau margarina in proportie de 64%, pe cand cei cu venituri mai mari preferau untul, in proportie de 52%. Ca dovada ca margarina devenise extrem de populara era si faptul ca acelasi studiu arata ca avea acelasi grad de penetrare, ca si laptele, adica 84%. Cu alte cuvinte, din o suta de romani, 84 mananca beau lapte si mananca margarina.
"Nu mai e o fericire pentru un procesator sa faca unt, pentru ca se lucreaza in pierdere, din cauza costurilor mari de productie," mai spune Herciu.
La randul sau, Robert Arsene, director operational la Unirea Iasi, care produce ulei de consum dar si ulei hidrogenat pentru fabricarea margarinei este de parere ca scaderea vanzarilor de margarina va continua.
"Acest trend descendent a aparut in primul rand ca urmare a puterii scazute de cumparare si ma refer aici la scaderea procentului din veniturile familiei pentru astfel de cheltuieli. In al doilea rand, piata depinde foarte tare de obiceiul de a gati al romanilor, care e putin diferit, comparabil cu cel al consumatorilor din Ungaria sau Polonia. Adica la noi se foloseste uleiul la prajit, nu margarina, cum se intampla in aceste tari," a spus Arsene.
El a adaugat ca si vanzarile de unt au scazut, dar comparativ cu margarina, ritmul este ceva mai lent.
"Untul n-a pierdut atat de mult ca margarina," a adaugat el.
Arsene spune insa ca scaderea pietei nu a afectat prea tare activitatile companiei sale, intrucat productia de ulei hidrogenat nu reprezenta un procent prea mare din vanzarile companiei.
"La noi, aceasta parte era o mica parte din business si n-am privit cu speranta la dezvoltarea acestui sector. Aceasta activitate nu reprezenta decat sub 5% din business."
In viitor, estimeaza el, margarina se va dezvolta mai mult spre sectorul industrial. Sectorul casnic va trece pe planul doi, mai ales datorita sezonalitatii. De pilda, in aceasta perioada premergatoare Pastelui, vanzarile ar urma sa creasca, dupa care vor scadea din nou.
Cresterea mare de dupa 1990 a vanzarilor de margarina s-a datorat, in buna masura, si bugetelor mari de publicitate alocate de companiile din aceasta industrie. In 2001, publicitatea la margarina a costat (la rate-card) 7,1 mil. $, cu 50% mai mult fata decat anul anterior. Si in 2002 a continuat publicitatea, dar mai putin intens.
Numai pe televiziune, doua din cele mai importante companii de pe piata, Unilever si Topway (divizia de margarina) au achizitionat, impreuna, spatiu de televiziune in valoare de aproximativ 10 milioane de dolari (rate card), in 2002.
Aceste companii isi vor continua investitiile in publicitate si vor incerca sa creeze si alte nise de piata, pe care sa le racordeze la ceea ce se intampla in alte tari, unde companiile lor sunt prezente.
Principalele companii producatoare de margarina din Romania sunt Royal Brinkers Romania, Unilever, Orkla Foods (fosta divizie de margarina, ketch-up, mustar a Topway Industries), Romremia Romania si Raisio Polska Food, care au o cota de piata, in volum, de 99,9%, conform studiului AC Nielsen.
claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO