Prima pagina

Producatorii de componente auto nu mai gasesc oameni

Producatorii de componente auto nu mai gasesc oameni

In lume au mai ramas putine marci de automobile in care sa nu intre pe banda de montaj o componenta produsa in Romania, de la saci de air-bag pana la cabluri de frana

13.09.2006, 19:47 22

Producatorii de componente auto internationali, care au investit sute de milioane de euro in ultimii ani in Romania, spun ca este tot mai greu sa gaseasca personal calificat. Ca urmare, salariile pe care trebuie sa le plateasca angajatilor vor creste accelerat.
"Piata fortei de munca din Romania este deja suprasolicitata, ceea ce ar putea determina o penurie de angajati si cel mai probabil cresterea semnificativa a salariilor. Pentru companiile deja prezente pe piata, Romania ramane o locatie atractiva, dar nou-venitii vor intampina aici dificultati pe piata muncii", au declarat pentru ZF reprezentantii grupului german Continental AG, care detine cinci fabrici in Romania, fiind unul dintre principalii investitori din domeniu.
Aceeasi este situatia si in cazul Bos Automotive Products Romania, subsidiara firmei germane BOS GmbH&Co.
"In regiunea in care ne-am localizat unitatile de productie din Romania (Arad - nr. red.), angajatii calificati nu mai sunt la fel de flexibili cum erau la inceput, din cauza ca au fost realizate aici numeroase proiecte noi de investitii straine si rata somajului este acum destul de redusa. Costurile cu forta de munca sunt inca reduse in Romania, dar salariile cresc si suntem atenti la aceasta evolutie", a spus Ger Joris, managerul general Bos Automotive Products Romania.
Compania si-a extins in ultimul an activitatea din fabrica sa din Arad, ceea ce a necesitat forta de munca suplimentara, insa procesul de recrutare a fost foarte dificil, din cauza indisponibilitatii personalului calificat, sustine oficialul Bos Automotive Products.
Activitatea grupului german Draxlmaier, care detine cinci fabrici pe piata romaneasca, a fost la randul sau afectata de costurile cu resursele umane. Directorul administrativ al companiei, Ferdinand Zilcher, declara recent ca a inregistrat anul trecut cresteri salariale peste nivelul prognozat pentru cei 17.200 de angajati.
Si pentru japonezii de la SEWS (Sumitomo Electric Wiring System), intrati in Romania in anul 2000, cea mai mare problema este lipsa fortei de munca din judetele Hunedoara si Alba ca urmare a emigrarii. De altfel, oficialii companiei care opereaza trei fabrici au spus ca ritmul cresterii cifrei de afaceri pe primul semestru a fost influentat negativ de lipsa fortei de munca din zona.
In plus, SEWS anticipeaza un posibil exod al fortei de munca, indiferent de gradul de calificare, odata cu intrarea Romaniei in UE. Industria auto si domeniile conexe au atras pana acum investitii de 5,8 miliarde de euro, potrivit datelor Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM), valoarea incluzand atat investitiile straine directe cat si cele realizate de sutele de furnizori locali de profil.
Nivelul investitiilor ar putea creste la 7-8 miliarde de euro pe termen mediu, iar afacerile industriei auto ar putea ajunge la 9-10 miliarde de euro la orizontul anului 2010, potrivit estimarilor din piata.
Zona de vest a tarii a atras in ultimii 5 ani cele mai importante investitii straine in industria componentelor auto, doar in ultimul an fiind create peste 4.000 de locuri de munca in judetul Arad, ca urmare a construirii unei noi fabrici de cablaje de catre grupul Delphi Packard.
Motivatia principala era reprezentata de apropierea de granita cu UE, un camion cu produse avand posibilitatea de a ajunge din fabrica din Romania in depozitul central din Germania, spre exemplu, in mai putin de o zi.
Pe fondul dezvoltarii programului Dacia Logan si al privatizarii uzinei Daewoo Craiova, producatorii de componente auto s-ar putea concentra mai puternic si pe zona de sud a tarii.

Cine are nevoie
Continental - 5 fabrici la Timisoara, Sibiu si Carei si 20% din uzina de cord metalic de la Slatina, in parteneriat cu Pirelli
SEWS - 3 fabrici la Alba Iulia, Deva si Orastie
BOS Automotive Products - o fabrica la Arad
Draxlmaier - 5 fabrici la Pitesti, Codlea, Satu Mare, Timisoara si Hunedoara

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO