Prima pagina

Puscas: 2007 ramane data integrarii in UE

20.05.2004, 00:00 9

Vasile Puscas, negociatorul-sef cu Uniunea Europeana a afirmat ieri ca guvernul este clar determinat pentru aderarea la Uniunea Europeana in 2007 si a respins toate recomandarile potrivit carora amanarea integrarii ar fi o varianta mult mai benefica pentru economia romaneasca.
El a adaugat ca Romania isi mentine calendarul de finalizare a negocierilor in 2004, semnarea Tratatului de aderare cat mai devreme in 2005 si obtinerea statului de membru al Uniunii Europene in ianuarie 2007.
Declaratia negociatorului-sef cu UE vine dupa ce mai multi oameni de afaceri au sustinut ca Romania ar putea obtine mai multe avantaje daca momentul integrarii in Uniunea Euopeana ar fi amanat din 2007 in 2010, cand economia va fi mult mai pregatita. In opinia acestora, economia se afla la inceputul unei perioade de expansiune si ar trebui asteptat pana cand anumite sectoare devin performante, avand posibilitatea sa se impuna in piata comuna.
Negociatorul-sef cu Uniunea Europeana sustine insa ca, din punct de vedere economic, castigurile aderarii in 2007 sunt mult mai mari decat costurile, pe termen mediu si lung. "Va avea loc o crestere economica si o crestere a nivelului de trai, asa cum a demonstrat experienta cu alte state care au aderat in valurile anterioare (Irlanda, Spania, Portugalia)", apreciaza Puscas. El spune ca adoptarea si aplicarea acquis-ului conduce la crearea unui mediu concurential sanatos, dinamic, cu efecte in ceea ce priveste reformarea economiei romanesti. Astfel, se vor reduce ajutoarele acordate din banii contribuabililor catre intreprinderile nerentabile, stimulandu-se doar intreprinderile care au potential de dezvoltare.
"Aceasta va duce la o accelerare a competitivitatii economiei romanesti. O amanare a aderarii dupa 2007 poate duce la o incetinire a cresterii economice, la scadere investitiilor, o crestere a decalajului economic fata de statele membre", spune Puscas.
Un alt efect benefic al integrarii in 207 il constituie faptul ca produsele romanesti vor avea oportunitati crescute dupa aderare pentru intrarea pe o piata de aproape 500 de milioane de locuitori, prin disparitia barierelor in calea circulatiei marfurilor, serviciilor, capitalului si a fortei de munca si facilitarea.
"Toate acestea vor contribui la cresterea productivitatii, a calitatii produselor, stimularea know-how, investitii pentru retehnologizare", a spus ministrul.
In opinia sa, aderarea in 2007 inseamna si crearea de noi locuri de munca in Romania (ca stat candidat si viitor stat membru). In plus, oportunitatile de locuri de munca nou create vor mentine "acasa" forta de munca romaneasca. "Studiile si experienta din alte noi state membre au evidentiat ca perspectiva ca forta de munca sa migreze este mai accentuata inainte de aderare si, eventual, imediat dupa aderare, decat pe termen mediu sau lung, datorita micsorarii decalajelor de dezvoltare economica dintre Romania si Uniunea Europeana", explica Puscas.
Integrarea va determina si schimbarea administratiei deoarece va duce la accelerarea reformei in acest domeniu, va crea institutii specifice, care sa asigure aplicarea acquis-ului comunitar si functionarea compatibila cu institutiile UE.
"In cazul amanarii aderarii dupa 2007, institutiile necesare pentru aderarea la Uniunea Europeana (in special cele pentru gestionarea fondurilor structurale, de coeziune, pentru agricultura etc.) vor functiona in gol, consumand sume pentru plata salariilor expertilor angajati etc", spune Puscas.
El a adaugat ca nu trebuie uitat faptul ca sprijinul nerambursabil comunitar pentru Romania va fi de trei ori mai mare dupa aderarea Romaniei decat in postura de stat candidat. "Asadar, este mai avantajos pentru Romania sa adere la UE cat mai repede, incepand cu exercitiul bugetar comunitar care incepe in 2007", sustine ministrul.
In opinia sa, aderarea Romaniei si Bulgariei in 2007 ar favoriza stabilitatea Balcanilor de Vest, reformele din aceasta zona, cu o serie de efecte benefice si asupra Romaniei, din punctul de vedere al securitatii si al dezvoltarii economice. In plus, aderarea in 2007 va determina si accelerarea procesului de dezvoltare a sistemului democratic, a statului de drept si implicarea cetateanului in elaborarea si implementarea politicilor publice.
"Asadar, orice analiza cost-beneficiu ne arata ca Romania poate si trebuie sa devina membru al Uniunii Europene in 2007, ca este in interesul sau national sa realizeze acest obiectiv", a mai spus Puscas, care a adaugat ca aderarea la UE in 2007 este sustinuta de toata clasa politica si de majoritatea covarsitoare a populatiei Romaniei (peste 80%).
Ideea ca varianta integrarii in 2007 aduce mai multe avantaje decat cea a amanarii este sustinuta si de analisti si de majoritatea investitorilor straini. O eventuala decalare a termenului ar insemna mutarea tuturor tintelor macroeconomice, de macrostabilizare, cu doi - trei ani mai tarziu. Adica, mentinerea unei inflatii inalte sau exporturi mai mici. In plus, amanarea s-ar putea traduce si in adoptarea mult mai tarzie a monedei unice europene, dar si in investitii straine mai mici deoarece persistenta unui mediu de afaceri neconcurential si prelungirea politicii de ajutoare masive de stat (subventii) ii va tine pe oamenii de afaceri straini la distanta de Romania. De asemenea, in lipsa resiunilor externe, aparatul administrativ va ramane nerestructurat, cu institutii slabe si pesronal insuficient pregatiti. Dar, poate cel mai important efect al neaderarii in 2007, este pierderea credibilitatii pe plan international.
"Strategia Romaniei pentru aderarea la Uniunea Europeana in 2007 este fundamentata pe o serie de analize politice, economice, sociale, iar o modificare a acestei strategii ar implica anumite costuri de oportunitate (costul sanselor sacrificate) in toate domeniile: politic, economic, social etc", a incheiat negociatorul-sef cu Uniunea Europeana.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO