Prima pagina

Toamna se numara discounterele

08.07.2004, 00:00 14

Pana acum erau doua - Profi si XXL Mega Discount!. De anul acesta ar putea fi cinci. Plus, Penny Market si Minimax sunt cele trei marci de magazine de tip discounter (magazine cu preturi mici si un sortiment restrans de produse) care si-ar putea face aparitia pe piata romaneasca incepand din aceasta toamna.
Toate cele trei retele au in diferite faze ale constructiei depozite amplasate in orase din sudul tarii, care ar putea deservi primele magazine ce se vor deschide in acest an. Toate cele trei retele vizeaza deschiderea simultan (de fapt la intervale de o saptamana cel mult) a mai multor magazine de tip discounter in special in zona de sud si centrala a tarii.
"Era de asteptat sa intre pe piata noi concurenti, avand in vedere potentialul acestui segment", apreciaz Gabriela Mengher, director de marketing al companiei Profi Rom Food, care opereaza prima retea de magazine de tip discounter de pe piata romaneasca, Profi.
Potentialul pietei romanesti este de fapt cel care a atras si pana acum o buna parte dintre jucatorii internationali din domeniul distributiei. Metro, Carrefour, Louis Delhaize sau Rewe au investit sute de milioane de euro pe piata romaneasca si vor investi sume si mai mari in continuare, avand in vedere puterea de cumparare aflata in crestere. Banii proveniti din economia gri, precum si cei trimisi acasa de romanii aflati la munca in strainatate - peste 2 miliarde de euro anul trecut si 3 miliarde euro estimati in anul acesta, au determinat o crestere a consumului de produse alimentare pe piata, adica exact categoriile de produse care se vand in general intr-un magazin de tip discounter.
Primii care au sesizat oportunitatea reprezenetata pe piata romaneasca de magazinele de tip disocunter au fost franco-belgienii de la Louis Delhaize, care sunt activi cu reteaua Profi din anul 2000, operand in prezent 19 magzine situate in zona de vest a tarii. "Ne-am dezvoltat pas cu pas, incepand din zona de vest a tarii deoarece am beneficiat de suportul filialei din Ungaria", adauga Mengher.
Cea de-a doua retea de magazine de tip discounter de pe piata romaneasca din acest moment este XXL Mega Discount!, marca dezvoltata doar pe piata romaneasca de grupul german Rewe. Acest grup va aduce din toamna acestui an, potrivit surselor din piata, si marca Penny Market, adica magazine de tip discounter cu suprafete comerciale cuprinse intre 800 si 1.000 de metri patrati. De altfel, potrivita datelor disponibile la Registrul Comertului, compania germana a majorat de la inceputul acestui an capitalul social al filialei sale Rewe Projektentwicklung Romania cu aproape 7,5 milioane euro. Magazinele Penny Market, care ar putea fi deschise incepand din luna noiembrie, vor fi deservite de depozitul central, amplasat in comuna Stefanesti, din apropierea Bucurestiului.
A doua retea de magazine de tip discounter care va aparea pe piata romaneasca in acesta toamna va fi Minimax. Reteaua este dezvoltata de fostul sef al proiectului XXL Mega Discount!, Rainer Exel, care a parasit la sfarsitul anului trecut grupul german Rewe si a decis sa ramana la ceea ce se pricepea cel mai bine, dezvoltarea de magazine.
"Vrem sa deschidem intr-o prima faza 4-5 magazine in aceasta toamna, care vor fi deservite de depozitul central care este deja construit. Spre deosebire de ceilalti jucatori care vor intra pe piata noi vizam o nisa si anume orasele cu o populatie de peste 30.000 de locuitori, care nu au intrat pana acum in vizorul marilor jucatori prezenti pe piata romaneasca, precum Metro sau Carrefour", spune Rainer Exel. El estimeaza ca pe termen mediu reteaua Minimax ar putea ajunge la 100 de magazine in Romania, principala destinatie fiind zona sudica.
A treia retea de magazine discounter care ar putea incepe sa opereze pe piata romaneasca din toamna este Plus, divizia de profil din cadrul Tengelmann. Grupul german isi construieste in prezent, potrivit informatiilor din piata, o structura logistica care include depozit central si birouri, in cadrul parcului industrial Ploiesti si care implica investitii de 20 de milioane de euro. Compania intentioneaza sa deschida intr-o prima faza pana la 30 de magazine de tip discounter, orasele vizate fiind pe de o parte orasele mari, precum Bucuresti, Brasov si Sibiu, dar si orasele mici, cu pana la 30.000 locuitori, precum Campina si Dorohoi. Planul de investitii al grupului german prevede deschiderea in mai multe etape a 100 de magazine sub marca Plus, investitiile totale fiind estimate la 200 de milioane de euro.
Un alt grup german, Lidl & Schwarz, si-ar putea aduce de anul viitor divizia de magazine discounter, Lidl, pe piata romaneasca, mai ales ca din acest an isi va face aparitia in vestul tarii si o alta marca din cadrul grupului, Kaufland.
"In Romania, potentialul pentru dezvoltarea discounter-elor este imens, in primul rand datorita puterii de cumparare inca redusa a populatiei, mai ales in zonele de provincie. Nu in ultimul rand, chiar si cei cu venituri mai ridicate sunt interesati sa isi economiseasca o parte din bani", completeaza Exel.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO