Prima pagina

Turcii pun marca Arctic si pe televizoare

13.09.2004, 00:00 121

Producatorul turc de electronice si electrocasnice Arcelik va lansa in aceasta saptamana in Romania televizoare sub marca Arctic, pe care a cumparat-o in 2002 odata cu fabrica de frigidere de la Gaesti.
Compania turca, detinatoarea marcii Beko, incearca sa profite de notorietatea marcii Arctic pe piata romaneasca, strategie pe care a aplicat-o si cu alte produse electrocasnice, masini de spalat rufe, aragazuri si aspiratoare, produse in Turcia si vandute pe piata romaneasca sunt marca Arctic.
Turcii sunt deja prezenti pe piata romaneasca a televizoarelor cu marca Beko pe care o vor pastra in continuare pe piata. "Televizoarele pe care le vom vinde in Romania sub marca Arctic sunt produse in Turcia la fabrica Beko Electronics. Televizoarele noastre marca Beko vor ramane in continuare pe piata," a declarat pentru Ziarul Financiar Erhan Saylan, directorul financiar al Arctic.
La fel ca masinile de spalat sau aragazuri, televizoarele marca Arctic vor fi pozitionate pe piata din punctul de vedere al pretului pe segmentul produselor accesibile.
Arctic a fost una dintre marcile care a beneficiat (in mod paradoxal) de pe urma scaderii pietei de electronice si electrocasnice din acest an. Daca cea mai mare parte a marcilor au inregistrat scaderi, mai ales cele din segmentul mediu si superior, Arctic, situata ca nivel al preturilor in gama de jos, a profitat si si-a crescut cota de piata atat la produse frigorifice, cat si la aspiratoare sau aragazuri.
Directorul financiar al Arctic Gaesti nu a dorit sa precizeze care sunt vanzarile sau cota de piata pe care compania o vizeaza cu noul produs sub marca Arctic, dar a afirmat ca lansarea noului produs se incadreaza in strategia pe termen lung pe care Arcelik o are in Romania. "Noi vrem sa fim un jucator permanent pe piata romaneasca," a spus Saylan.
Daca in domeniul produselor frigorifce Arctic este lider detasat, in segmentul televizoarelor lupta este mult mai stransa. Philips, Samsung sau Daewoo, se lupta cu alte marci asiatice pentru primele locuri.
De-a lungul timpului au existat mai multe incercari de a produse local televizoare sau sub marci locale. Este cazul ANA Electronic, care detinea pozitia de lider de piata la jumatatea anilor ?90 cu televizoarele Samsung pe care le asambla local. Acelasi lucru s-a intamplat si cu marci precum Freedom Star sau NEI, care se vindeau foarte bine dupa 1989.
Fabrica de la Gaesti a grupului turc produce in continuare doar aparate frigorifice, o mare parte a acestora fiind exportate sub alte marci detinute de Arcelik. Turcii au majorat de mai multe ori capacitatea de productie a fabricii de frigidere si spera sa atinga pana la finalul acestui an o productie de 1,2 milioane de unitati. Vanzarile companiei ar urma sa ajunga in acest an la 100 milioane de euro fata de 94 milioane de euro anul trecut si de aproximativ 50 milioane de euro in 2002.
Arcelik a preluat la finalul anului 2002  de pe Bursa de valori Bucuresti un pachet de actiuni reprezentand peste 90% din actiunile Arctic pentru 17,9 milioane de dolari. Cei mai importanti vanzatori au fost atunci mai multe  fonduri straine de investitii. Arcelik a delistat ulterior actiunile de pe Bursa.
vlad.nicolaescu@zf.ro ; ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO