Prima pagina

UPC Romania: Va fi o concurenta teribila

UPC Romania: Va fi o concurenta teribila

Click pentru imaginea marita

26.01.2007, 19:19 65

Competitia de pe piata locala de comunicatii si servicii multimedia va fi una teribila, intrucat aceasta se va manifesta, in premiera, pe absolut toate segmentele industriei, afirma Richard Anderson - CEO al UPC Romania, cel mai mare operator de servicii de cablu TV (CATV) din tara.
"Daca pana acum nu prea a existat competitie pe piata locala, aceasta se va manifesta acum pe toate palierele de piata. Pe piata de servicii video (cablu TV - nred.) - concurenta nu prea a existat intrucat un numar mic de consumatori avea posibilitatea unei optiuni, dar acum, odata cu aparitia serviciilor de televiziune prin satelit (DTH - Direct to Home), toata lumea are posibilitatea de a alege un jucator sau altul. Si pe piata de servicii de acces la Internet exista o multitudine de operatori - de la retelele de cartier pana la jucatorii mari precum RCS&RDS, Romtelecom si UPC", a declarat pentru ZF Richard Anderson.
El considera ca 2007 va fi, de asemenea, si primul an in care competitia se va resimti puternic si pe piata telefoniei fixe si mobile.
Un punct de vedere similar a fost exprimat recent, in cadrul unui interviu acordat ZF, si de Richard Moat, CEO al Orange Romania care afirma ca nivelul de competitie de pe piata locala telecom va avansa substantial in acest an, la fel ca si schimbarile din piata, facand referire, printre altele, la efectele castigarii de catre RCS&RDS si Telemobil (Zapp) a unei licente 3G.
Anul trecut, cel mai mare jucator de pe piata telefoniei fixe - Romtelecom - a lansat serviciile DTH sub brandul Dolce, miscare considerata de Anderson cea mai importanta evolutie de pe piata locala de comunicatii. In incercarea de a-si mentine numarul de abonati - care reprezinta principala sursa de venit pentru companie, Romtelecom vrea sa "lege" de linia fixa cat mai multe servicii - precum serviciul de acces la Internet ClickNet sau serviciile Dolce. Compania se confrunta cu o scadere puternica a numarului de abonati si a veniturilor din serviciile de voce, fiind puternic concurata de operatorii alternativi, dar si de operatorii de telefonie mobila.
"Din punctul meu de vedere, cea mai semnificativa miscare a fost cea a Romtelecom, care a devenit astfel un operator triple-play. Pe toate pietele din lume, operatorii de tipul Romtelecom sunt de departe cei mai mari competitori ai industriei de cablu, astfel ca aceasta este pentru noi cea mai importanta mutare", a declarat Anderson. El afirma ca Romtelecom si-a demonstrat cu serviciul Dolce abilitatea de a lansa si implementa rapid un produs pe piata, compania fiind motivata de necesitatea de a stopa scaderea numarului de abonati.
Seful UPC Rominia crede ca obtinerea de catre RCS&RDS, al doilea mare operator de cablu de pe piata locala, a unei licente 3G care ii confera dreptul de a oferi servicii de telefonie mobila nu va afecta cel mai puternic businessul UPC. "Cel mai mare efect ar fi daca RCS&RDS ar oferi serviciile de telefonie mobila la fel cum o face cu cele de telefonie fixa. Acest lucru ar trebui sa-i ingrijioreze pe cei care activeaza in businessul GSM", a declarat Richard Anderson.
Compania RCS&RDS, care are 1,13 milioane de clienti CATV, peste 500.000 de clienti pentru serviciile de telefonie fixa si peste 400.000 de clienti pentru serviciile de acces la Internet, a castigat anul trecut una din cele doua licente 3G scoase la licitatie de statul roman. Operatorul a declarat ca va lansa serviciile 3G pana la sfarsitul lunii februarie a acestui an.
In ce priveste evolutia UPC Romania in anul 2006, Anderson afirma ca rezultatele companiei au fost foarte competitive, principalele cresteri ale numarului de clienti fiind inregistrate pentru serviciul de acces la Internet.
"Pe piata de servicii video (CATV) nu am inregistrat cresteri si nu cred ca vom inregistra cresteri nici in acest an - piata este una in stagnare. Cresterile au fost de pe serviciile de date, si un pic de pe piata de telefonie", a declarat Anderson. El a refuzat sa ofere detalii despre rezultatele financiare inregistrate de companie anul trecut, sau sa estimeze evolutia din acest an.
Totusi, Anderson a declarat ca "businessul UPC a crescut in 2006 si va creste si in acest an. Timp de un an, doi ani vom mai avea cresteri, dupa care vom ajunge la nivelul de saturare de pe pietele occidentale".
La sfarsitul trimestrului trei al anului trecut (septembrie 2006) UPC Romania avea 1,3 milioane de clienti CATV, 100.000 de clienti pentru serviciile Internet, 52.000 de clienti pentru serviciile de telefonie fixa si peste 24.000 de clienti pentru serviciile de televiziune prin satelit.
In ce priveste numarul de operatori de servicii DTH, Anderson crede ca deja piata este mult prea aglomerata, odata cu intrarea Romtelecom, iar planurile Telemobil (Zapp) si CCC Blue Telecom de a intra pe aceasta piata vor determina disparitia sau achizitia unor jucatori. "UPC nu este interesata de achizitia niciunui jucator DTH", afirma Richard Anderson.
Anul trecut, UPC a mai cumparat o companie de cablu TV, Control SA, care avea 10.000 de abonati in zone precum Busteni si Sinaia. Anderson nu a precizat valoarea tranzactiei, insa la un pret per abonat de 350 de euro, platit de UPC in cazul achizitiei Minisat Targoviste, valoarea tranzactiei ar fi de aproximativ 3,5 mil. euro.
"Pentru acest an insa, achizitiile nu sunt o prioritate pentru noi. Nici nu prea mai este ce sa cumperi", spune seful UPC Romania. El afirma ca singurele posibile preluari ale unor firme vor fi facute doar pentru consolidarea pozitiei UPC in unele zone. "Daca sunt firme cu 3.000 - 5.000 de abonati nu ne intereseaza", spune Anderson.
Fondurile care vor fi investite in acest an de UPC Romania sunt de aproximativ 40 de milioane de euro, destinatia cheltuielilor fiind in principal imbunatatirea calitatii serviciilor pentru clienti si a retelei UPC. Suma include si o investitie de 10 milioane de euro in modernizarea sistemelor IT si a sistemelor de relatii cu clientii, din care o parte a fost deja realizata anul trecut.
"Primele trei prioritati ale UPC pentru acest an sunt relatiile cu clientii, relatiile cu clientii si relatiile cu clientii", spune seful UPC. El afirma ca o prioritate pentru companie o reprezinta mentinerea bazei de clienti, iar calitatea serviciilor cu clientii si a retelei sunt esentiale.
"Un om nu renunta la un serviciu doar din cauza preturilor, pentru ca omul este prizonierul obiceiurilor sale. Un pret mai mic cu 25% de la alt operator nu il va face sa plece, daca are un serviciu fara intreruperi si o calitate buna a relatiilor cu clientii. Doar o oferta de pret mai mica cu 50% ar reprezenta un motiv de a schimba operatorul", spune Richard Anderson. El declara ca o problema esentiala pentru UPC o reprezinta si calitatea personalului, in special a celui din zona de servicii.
"Identificarea personalului este o problema, mai ales in Bucuresti, pentru ca aici toate marile multinationale si-au deschis call-centere sau centre de servicii, facand mai dificila identificarea oamenilor potriviti", a afirmat Anderson.
Pe de alta parte, seful UPC Romania a declarat ca va relansa in acest an serviciul de televiziune prin cablu digital, singurul de acest fel de pe piata locala, accentul urmand sa fie pus pe Bucuresti. Astral Digital ofera acces la aproximativ 70 de posturi TV si a fost lansat in cadrul expozitiei CERF din anul 2005. "Am evaluat rezultatele obtinute pana acum si urma sa decidem daca inchidem acest business sau daca mergem cu el catre o noua etapa. Am decis ca il vom relansa in cursul acestui an", a declarat Anderson.
Richard Anderson a comentat in premiera si decizia Consiliului Concurentei de a amenda mai multe companii de cablu, printre care si UPC, pentru "incalcarea regulilor de concurenta si abuz de pozitie dominanta". "UPC va lupta in instanta impotriva deciziei Consiliului Concurentei. Este o decizie slaba in care logica pare sa nu fi prevalat. O intrebare pentru care am vrea un raspuns este si de ce pentru aceleasi acuzatii UPC a fost taxata de sapte ori mai mult decat celelalte companii amendate", a spus Anderson. UPC Romania a fost sanctionata de Consiliul Concurentei cu 7,25 mil. lei (2,2 mil. euro), RCS&RDS cu 800.000 lei (228.000 euro), Cablevision cu 273.000 lei (78.000 euro), iar Astral Telecom cu 17,6 mil. lei (5 mil. euro). Consiliul Concurentei sustine ca operatorii ar fi avut "o intelegere de tip cartel pentru a-si imparti piata CATV din Timisoara".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO