Prima pagina

Viata de lux, o afacere in devenire

22.12.2004, 00:00 10



Chiar daca piata autohtona de lux nu este decat o infima parte din totalul de peste 17 miliarde de euro, suma sub care se trage anual linie in SUA si Europa la capitolul Extravaganta, aceasta incepe sa se contureze tot mai mult in ultimii ani, se arata intr-o analiza din ultimul numar al revistei BUSINESS Magazin. Totusi, romanii au un fel subiectiv de a percepe luxul. Pentru multi, chiar si o canapea de piele este un lux, insa pretentiile sunt din ce in ce mai sofisticate. Acum, mobila de lux este si canapeaua de 5.000 de euro, care poarta semnatura unui designer contemporan foarte la moda, dar si scrinul Biedermeier. La bijuterii, luxul incepe acolo unde se termina aprecierea dupa gramaj, spun cunoscatorii. Totusi, bijuteriile de lux au un pret. In Romania, acesta a urcat in 2004 pana la 30.000 de euro. Atat a costat cea mai scumpa bijuterie vanduta in tara, un set Gianni Lazzaro, format din colier si cercei. Si chiar daca nu se regaseste intre primele 30 de piete pentru ceasurile de lux, Romania da cele mai promitatoare semne dintre tarile fost-comuniste. Pentru ca exista romani dispusi sa dea 47.000 de euro pe un Vacheron Constantin. Sau poate ca definitia luxului se refera o sticla de coniac de 100 de milioane de lei. Sau la cei peste 7.000 de romani care si-au petrecut, anul acesta, vacante in destinatii exotice, la costuri de peste 10.000 de euro. La nici 100 de romani care isi permit masini de lux, definitia pentru acest domeniu este mult mai restrictiva. E adevarat, totusi, ca aici nu mai e vorba doar de bani. Chiar daca ai, sa zicem, cam 400.000 de euro pentru un Maybach, producatorul isi rezerva dreptul de a nu-ti vinde o astfel de masina. Ca si competitorii lui, de altfel. Daca vrei o masina extrem de scumpa, trebuie nu numai sa prezinti un CV, sa faci dovada ca esti om realizat, ci si ca esti un mare admirator al marcii respective. Si chiar si-asa - cine stie? - poate tot nu esti client adecvat. Si din extrema superioara - la cea inferioara. Aproape paradoxal, pe piata din Romania "de lux" sunt numite - din punct de vedere al taxarii - si bunuri de larg consum, considerate vicioase: tigarile si bauturile alcoolice. Mai este mult, insa, pana cand Romania va deveni o tara in care strainii sa vina special pentru a cumpara produse de lux. Sau macar pentru a face turism de lux. Cu toate astea, putem spune, totusi, ca macar in pragul sarbatorilor de iarna, romanii fac cu adevarat turism intern de lux. Cand dai 7-800 de euro pe trei zile de cazare la un hotel in Valea Prahovei, inseamna ca ai bani. Sau, mai exista o varianta. Dar, in zilele noastre, si ignoranta este un lux.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO