Prima pagina

Vinul la punga prinde teren pe piata romaneasca

20.05.2004, 00:00 25

Vanzarile de vin prin sistemul "bag-in-box", vinul "la punga", au reusit , anul trecut cand acesta a fost lansat pe piata romaneasca, sa atinga circa 160.000 de unitati vandute, insa sunt departe de situatia din tarile nordice, unde suplinesc jumatate din consumul anual.
"Paternitatea" introducerii pe piata a acestui sistem si-o disputa Vinex Cernavoda si Carl Reh Winery, doi producatori care au reusit intr-un singur an sa acopere 25-30% din vanzarile lor totale prin bag-in-box. De curand, pe aceasta piata, unde estimarile pentru acest an depasesc 200.000 de bucati, au intrat alti doi producatori de vin: Bachus-Pietroasa si Senator Odobesti, si este asteptata si mutarea unuia dintre cei mari jucatori: Murfatlar Romania.
"Pe de o parte producatorii de vin isi reduc costurile de transport, de imbuteliere, iar aranjarea acestora in raft este mult mai usoara, iar pe de alta parte pretul pentru consumatori este mult mai mic iar calitatea se pastreaza pentru o lunga perioada de timp deoarece vinul nu intra niciodata in contact cu aerul", spune Iota Trantu, general manager Vinex Cernavoda.
"Bag in box" inseamna vin comercializat in pungi 3, 5 si 10 litri aflate intr-o cutie de carton echipata cu un  un robinet in partea inferioara, si care ofera avantajul ca pe masura ce se golesc se pliaza pe cantitatea de vin ramasa fara sa dea astfel posibilitatea aerului sa patrunda inauntru si sa oxideze vinul. Pretul unui "bag-in-box" de 3 litri de vin superior in supermarketuri se situeaza undeva la 3 euro, fata de o medie de 2 euro pentru o sticla de vin la sticla de 0,75 de litri.."Consumatorul roman s-a aratat neincrezator la inceput fata de sistemul "bag-in-box", dupa care am reusit sa atragem si sa fidelizam atat clientii mai sofisticati care cumpara in acelasi timp si un vin scump dar si pe cei cu venituri mai reduse care s-au reorientat de la vinul la PET si sticla de 1,5 litri catre acest sistem", spune Gabriel Dima, director vanzari Carl Reh Winery, detinuta de producatorul german de vinuri Reh Kendermann.
Intrat de doua luni pe aceasta piata, compania Senator Odobesti a vandut peste 5.000 de unitati numai prin sistemul traditional de vanzari, urmand sa-si extinda oferta si prin intermediul supermarketurilor. "Vanzarile nu sunt spectaculoase pentru ca romanul nu este obisnuit cu acest mod de ambalare. Insa sunt increzator in sansele acestui sistem nu la nivelul succesului inregistrat in unele tari din vestul Europei, dar undeva pe aproape", spune George Neacsu, directorul producatorului de vinuri Senator Odobesti.
Viore Potarniche, directorul general al Murfatlar Romania, spune ca nu s-a luat inca o decizie privind intrarea pe aceasta piata. "Este o piata interesanta si care merita incercata, dar pentru viitorul apropiat nu avem in vedere vanzarile prin sistemul bag-in-box. Acest ambalaj este o modalitate eficienta din punct de vedere al sigurantei alimentare si cu un succes rasunator pe pe pietele internationale", afirma Potarniche.
Dima spune ca vanzarile Carl Reh Winery prin sistemul "bag-in-box" pe primele trei luni ale acestui an au inregistrat cresteri mari, de 40%, fata de perioada similara a anului trecut. "Acordam o mare atentie acestui concept, pentru ca va lua o mare amploare. Din pacate, consumatorul confunda acest mod de ambalare cu Tetra Pack. La inceput, unii clienti cumparau vin la "bag-in-box" dupa care il introduceau in sticle sau in cumparau ajungeau acasa dupa care infigeau un cutit in punga si-si umpleau carafa", afirma directorul de vanzari al Carl Reh.
Trantu spune chiar ca va incerca sa ofere vin la "bag-in-box" nu numai pentru piata de retail, ci si pentru restaurante si pizzerii, incercand astfel sa concureze cu marii producatori de vin care ofera, deja, vin la butoaie.
stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO