Profesii

Achieve Global: Executivii romani au trecut peste stadiul de tartori

Achieve Global: Executivii romani au trecut peste stadiul de tartori

Diana Rosetka, business unit manager al Achieve Global: Pana acum 2-3 ani, managerii erau un fel de tartori care comandau trainerului cum sa livreze cursurile de pregatire. Intre timp, lucrurile s-au schimbat, iar executivii romani au trecut peste acest stadiu.

07.11.2008, 17:02 76

"Pana acum 2-3 ani, managerii erau un fel de tartori care comandau trainerului cum sa livreze cursurile de pregatire. Intre timp, lucrurile s-au schimbat, iar executivii romani au trecut peste acest stadiu. Infuzia de multinationale de pe piata locala a schimbat si mentalitatea angajatorilor autohtoni care au inceput sa constientize ca fara training, angajatii lor nu pot fi suficient de pregatiti", afirma Diana Rosetka, business unit manager al Achieve Global.

Ea apreciaza ca tocmai aceasta schimbare a mentalitatii managerilor a dus la cresterea pietei. "Din ce in ce mai multe companii vor sa devina angajatori doriti in contextul unei piete a fortei de munca guvernata de deficit de personal si, mai mult, de o batalie pentru talente", spune Rosetka. Chiar daca recunoaste ca s-au facut progrese in privinta dezvoltarii angajatilor, piata locala de training mai are mult de recuperat pana sa ajunga macar la nivelul tarilor din regiune.
Potrivit lui Rosetka, care citeaza un studiu de anul trecut al Human Capital Institute, angajatorii locali aloca pentru training sub 2% din totalul bugetului de cheltuieli cu forta de munca. In SUA si in statele din Europa de Vest procentul este cuprins intre 7% si 14%, iar in tarile care au aderat la UE in primul val procentul variaza intre 2,5% si 6%.
"Totusi, angajatorii trebuie sa constientize ca pentru a fi eficient, trainingul trebuie dublat de aspecte cum ar fi dezvoltarea unei culturi organizationale in companie sau de investitii in infrastructura", afirma Rosetka.
Cu toatea acestea, intentiile bune ale angajatorilor in ceea ce priveste beneficiile pe care le aduc programele de formare profesionala angajatilor si, implicit, evolutia pietei de training ar putea fi blocate de criza financiara care a inceput sa fie resimtita si in Romania.
"Cu certitudine, criza financiara va avea un impact considerabil si in piata de training. Primele semne au aparut deja: bugete inghetate pentru sfarsit de an si revizuite drastic sau chiar blocate pentru 2009. Se vor investi mai putini bani in training, insa nu stim cu cat mai putin", subliniaza Rosetka. Deja, semnele unei crize autohtone, cu impact asupra pietei de training au inceput sa prinda contur in contextul in care in lunile iulie si august au avut loc aproximativ 4.200 de disponibilizari colective, cu 15% mai mult decat in perioada similara a anului trecut, potrivit datelor Agentiei Nationale de Ocupare a Fortei de Munca (ANOFM). Mai mult, pentru intervalul octombrie-decembrie se preconizeaza ca inca 17.000 de salariati isi vor pierde locul de munca.
"Pe de alta parte, este posibil ca unele companii din domenii de activitate care au mers de la sine in anii trecuti, auto si imobiliare, de exemplu, sa inceapa sa-si pregateasca oamenii abia acum, pentru a face fata cererii in scadere", apreciaza Rosetka.
Reprezentantul Achieve Global mentioneaza ca in unele domenii cererea pentru programele de formare profesionala va scadea cu siguranta, pentru ca si piata a suferit anumite transformari. In ultimii ani, fluctuatia voluntara de personal si strategia de extindere a companiilor din sectoare economice importante au adus firmelor de training de pe piata locala proiecte mari de instruire a valurilor de noi angajati.
"Deja situatia de pe piata fortei de munca s-a schimbat. Multi angajati se straduiesc mai degraba sa-si pastreze slujbele actuale, pe fondul unui val de concedieri care va cuprinde intr-o masura mai mica sau mai mare majoritatea sectoarelor economice. In acelasi timp, managementul isi muta atentia pe retentia si perfectionarea nucleului de angajati-cheie cu care se vor implementa principalele masuri pentru traversarea perioadei urmatoare", spune Rosetka.
Business unit managerul companiei de training apreciaza insa ca jucatorii din primul esalon al pietei de training ar putea profita de pe urma acestei perioade de criza prin imbogatirea portofoliului de clientii.
"Va fi mai greu pentru cei nou intrati pe piata, pentru cei care s-au apucat si de training dintr-o pornire oportunista, sa-i spunem asa, pentru ca era mare cerere, dar si pentru companiile sau freelancerii care au targetat mai degraba organizatii din segmentul firmelor mici si mijlocii", mai spune Rosetka.
 
Achieve Global sfideaza criza si se extinde
 
Divizia de training a UBD a dat startul unui program de extindere la nivel national, in incercarea de a profita de investitiile majore realizate in ultimii ani, in orase ca Timisoara, Cluj-Napoca sau Brasov. Intr-o prima etapa, Achieve Global a subfrancizat firma de training si consultanta in management si vanzari De Klausen, din Cluj-Napoca.
 
In principiu, firma clujeana va trebui sa plateasca o taxa (royalty tax) pentru folosirea serviciilor puse la dispozitie de AchieveGlobal, in cuantum de 12% din cifra de afaceri anuala realizata din livrarea produselor diviziei UBD. Datorita dezvoltarii businessului la nivel national, compania mizeaza pe o cifra de afaceri de peste 2 milioane de euro in acest an, cu 41,8% mai mul decat in 2007. Din totalul afacerilor pe 2008, 55% se vor realiza de cursurile de leadership, 40% de programele de vanzari si 5% din trainingurile de costumer service.
 
"Deja, contractele semnate in prima jumatate a anului au depasit 1,5 milioane de euro, iar acest lucru ne face sa speram ca vom depasi afaceri de 2 milioane de euro in 2008", spune Rosetka. Business unit managerul Achieve Global spune ca avansul afacerilor din 2008 va fi determinat de extinderea echipei de traineri, si de cresterea cererii pentru programe de formare profesionala. Trainerii AchieveGlobal au livrat anul trecut 800 de zile de training, de care au beneficiat 4.000 de participanti.
 
"Pentru anul acesta preconizam ca vom depasi 6.000 de participanti", spune Diana Rosetka. La sfarsitul lui 2007, compania avea 18 traineri angajati full-time, iar in prezent numarul acestora a crescut la 24 de persoane. United Business Development este o companie americana care detine pe piata romaneasca trei divizii: Achieve Global - training, Kepner - Tregoe - consultanta si instruire si ROI Institute - cercetare, benchmnarking si consultanta.
 
 
 
 

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO