Profesii

Adobe: Cele mai bune idei vin de la angajatii care au sub 26 de ani

30.07.2007, 15:41 47

"E doar o iluzie faptul ca ideile bune pe care le auzim astazi pot avea succes peste noapte. Ideile pe care le aud de la angajatii Adobe trec printr-o multime de transformari pana sa devina produse, pentru ca acestea se modifica initial chiar din momentul in care se ia decizia sa fie finantate, fiind modificate din nou atunci cand trebuie sa fie construit un prototip pe baza lor. Aceste schimbari sunt procese foarte naturale care depind de feedback-ul venit din partea oamenilor obisnuiti, a partenerilor sau a clientilor", spune Rick Bess, Mentor Idea la nivel global pentru Adobe Systems.
El este de parere ca nu trebuie sa confundam o imagine clara cu drumul cel mai rapid de a ajunge undeva. "Chiar daca vezi unde vrei sa ajungi e mai degraba ca un drum cu taxiul prin Bucuresti. Poti sa ajungi acolo dar printr-o directie total diferita fata de varianta la care te asteptai initial", spune Bess care a fost saptamana trecuta in Bucuresti pentru a participa la Innovation Boot Camp, un program prin care Mentor-ul Idea de la Adobe Systems aduna peste 215 idei noi in fiecare an de la angajati. Daca nu ar fi folosit acest sistem, in mod normal s-ar fi aflat de doua ori mai putine idei referitoare la dezvoltarea de produse noi pe care le-ar gasi in mod normal. De asemenea, din totalul ideilor alese pentru finantare, de obicei, jumatate ajung sa aiba succes.
Ca un element specific al industriei de IT, Bess spune ca a observat urmarind angajatii din acest domeniu ca discutiile despre tehnologie nu se opresc niciodata. "Chiar si cand se presupune ca te afli intr-un loc pentru a te simti bine, o sa vezi inginerii care incep sa scrie pe servetele de la bar sau sa vorbeasca despre detaliile tehnologice cand sunt la bere. Aceasta este calea buna. Nu poti opri procesul de cautare a inovatiei in momentul in care pleci de la serviciu", mai completeaza el.
Dar pentru o companie este important ca nu numai top managementul sa-si aduca aportul la procesul de inovatie. Bess spune ca cele mai bune idei vin din partea angajatilor care au mai putin de 26 de ani sau din partea agentilor de vanzari. Pe langa toate acestea, insa, este important ca toti angajatii sa fie angrenati intr-un proces de inovatie continuu, iar motivatiile de ordin financiar nu sunt intotdeauna prioritare. Mai important pentru angajati este faptul ca vor sa rezolve o problema pentru a fi ei insisi satisfacuti ori pentru a avea ocazia de a colabora direct cu top managementul.
Dar, cu toate ca tinerii au idei bune, de obicei ei se descurca mai putin bine cu partea tehnica atunci cand vine vorba de pregatirea unei propuneri, a unui discurs sau a unei prezentari.
Insa Innovation Boot Camps au tocmai rolul de a-i ajuta si de a-i invata sa faca aceste lucruri tehnice. Astfel, aceste programe organizate de Adobe au loc de mai mult sase ori pe an in cadrul unor orase din S.U.A, India, Germania, dar si Romania, pentru prima oara anul acesta.
Printre ideile angajatilor care s-au transformat in produse, Bess mentioneaza Digital Adition, un program de citire a cartilor electronice sau un alt program de editare a videoclipurilor luate de pe YouTube.com si transferate pe reteaua de socializare virtuala Facebook.com.
De asemenea, inovatia poate insemna si sa dai o alta utilizare unui program mai vechi cum e Adobe 3D care provine de la programul Adobe, pe care toata lumea il cunoaste, numai ca noua versiune te ajuta sa lucrezi tridimensional. Alt exemplu este si Adobe Light Room, un program pentru fotografii profesionisti, care a fost, de asemenea, "reconditionat" dupa un program mai vechi.
In alta ordine de idei, Bess este de parere ca pentru unele companii, punctele forte pot fi de fapt slabiciuni. "Companiile care sunt eficiente din punct de vedere operational au anumite slabiciuni naturale pentru ca devin rezistente la inovatie", spune mentorul Adobe.
El explica ca nu companiile sau managerii iau decizii proaste, ci acestia sunt obisnuiti sa ia decizii in urma unei structuri alimentate de un sistem de recompense care incurajeaza eficienta operationala. Dar chiar acest model de conducere poate fi rezistent unui proces haotic si informal al inovatiei care poate fi benefic pentru organizatie.
De aceea, Bess subliniaza ca in cadrul Adobe, inovatia este un proces continuu care se extinde in afara oricarui departament specializat in acest sens. "Noi ne focusam pe inovatie. Cand cineva vine cu o idee noua care poate sa nu fie potrivita pentru Adobe, noi il incurajam in loc sa-l determinam sa paraseasca compania, il punem sa o aplice chiar in companie si chiar sa conduca proiectul ca un fel de CEO in cazul in care are abilitatile necesare pentru a face acest lucru", spune Bess care mai adauga ca Adobe investeste anual zeci de milioane de dolari in asa-numitele "seeds projects", care reprezinta ideile angajatilor ce primesc finantari pentru a fi puse in practica.
Mentorul Adobe mai subliniaza ca este foarte important ca atunci cand ai o idee sa o inregistrezi pentru a-ti apara drepturile intelectuale, dar si pentru a face un fel de pariu "educat" cu tine, chiar daca nu stii inca daca produsul va avea sau nu succes.


Creativii din IT
Innovation Boot Camp este un program prin care, in fiecare an, se aduna peste 215 idei noi de la angajati Adobe Systems.
Cele mai bune idei vin din partea angajatilor care au mai putin de 26 de ani sau din partea agentilor de vanzari.
Din totalul ideilor alese pentru finantare, de obicei, jumatate ajung sa aiba succes.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO