Profesii

Alcatel: Angajam 60% din absolventii facultatilor tehnice din Timisoara

Alcatel: Angajam 60% din absolventii facultatilor tehnice din Timisoara

Adrian Marina, managerul Alcatel-Lucent University, centrul de training al companiei pentru zona Europei Centrale si de Est

16.06.2008, 17:52 292

Facultatile cu specializari in IT si telecom din Timisoara livreaza, in medie, 300 de absolventi anual. Grupul Alcatel, respectiv Alcatel si subcontractorii sai, angajeaza aproximativ 60% dintre acestia, adica 150-200 de absolventi in fiecare an.
Alcatel Lucent Romania a inceput din anul 2000 o colaborare cu Universitatea Politehnica din Timisoara. Initial a pus la dispozitia universitatii un laborator de telefonie fixa, similar cu o centrala Romtelecom. Dupa ce activitatea a inceput sa creasca, au fost scolarizati de la inceput si pana in 2007 aproximativ 3.000 de studenti. Acest lucru a fost realizat prin intermediul cursurilor pe care compania le-a pus la dispozitia studentilor, dar si prin intermediul stagiilor de practica. Pe langa Universitatea Politehnica din Timisoara, Alcatel mai are colaborari si cu Universitatea din Arad, Universitatea Politehnica din Cluj si cu cea din Bucuresti sau cu Academia Tehnica Militara.
"Colaborarile noastre inseamna cursuri puse la dispozitia studentilor, acces in spatiile Alcatel Lucent University si laboratoare pe care le donam universitatilor. In anul 2007 am pus la dispozitie 1.900 de ore de curs si laborator, pana in momentul de fata am donat laboratoare universitatilor tehnice din Bucuresti, Cluj sau Timisoara. Avem chiar si o retea de telefonie mobila functionala in toate aceste trei centre dedicata numai studentilor", spune Adrian Marina, managerul Alcatel-Lucent University, centrul de training al companiei pentru zona Europei Centrale si de Est, cu sediul la Timisoara.
Mai mult decat atat, compania are proiecte similare in universitatile din Serbia si din Croatia, in ceea ce priveste activitatile dedicate studentilor. Totodata, exista si colaborari cu cadrele didactice de la universitatile tehnice, care sunt invitate sa sustina prezentari tehnice pentru studenti, dar si sa contribuie la proiectele de cercetare.
Cat priveste practica oferita studentilor, Alcatel Lucent University a avut in fiecare an grupe de 15-20 de studenti in practica si aproximativ 150 de studenti in cadrul Alcatel Lucent Romania.
Chiar si asa, mediul universitar din tara nu pune la dispozitie suficiente resurse, atatea cat ar avea nevoie piata de telecom, deficitul ajungand la cateva mii de persoane. Acest lucru in conditiile in care Alcatel Lucent Romania, dar si alte companii de telecom angajeaza anual zeci, chiar sute de tineri absolventi. Concret, 60% dintre studentii din cadrul Universitatii Politehnice sau de la facultatile care pregatesc studenti in domeniul telecom si IT din Timisoara sunt angajati de catre Alcatel Lucent Romania, restul fiind angajati de Siemens sau alte companii.
Mai mult decat atat, Alcatel a implementat o retea de telefonie mobila pentru studentii din trei centre universitare, retea care este similara cu celelalte retele de telefonie mobila si este disponibila doar in cadrul facultatilor tehnice.
"Reteaua este implementata de catre Alcatel Lucent in facultatile tehnice din Timisoara, Bucuresti si Cluj-Napoca si este disponibila doar in cadrul acestora. Atunci cand esti in facultate, telefonul tau prinde reteaua", explica Marina.
Tot mai multe companii se orienteaza catre parteneriatele cu universitatile, in conditiile in care piata fortei de munca este din ce in ce mai saraca in oferte.
Legatura cu studentii este mentinuta prin programe derulate in universitati si stagii de practica.
In cazul Alcatel Lucent, a angaja studenti ai facultatilor cu profil tehnic nu este neaparat o politica de companie, dar motivul pentru care sunt cautati tinerii este faptul ca stapanesc foarte bine cunostintele din domeniu. De aceea, si media de varsta din companie este sub 30 de ani.
"In prezent Alcatel Lucent Romania investeste peste un milion de euro in programe de training, tehnice si management. Cred ca aceasta suma va creste insa, avand in vedere dezvoltarea tehnologiei in acest domeniu si faptul ca angajatii trebuie sa invete permanent care sunt noutatile din domeniu", spune Adrian Marina, adaugand ca 80% dintre programele de training sunt tehnice, in timp ce 20% sunt cursuri de leadership si management.
Alcatel Lucent University a livrat anul trecut 2.890 de traininguri pentru 3.250 de cursanti, 40% dintre acestia fiind angajati ai Alcatel Lucent, iar restul clienti. Anul acesta, Marina estimeaza o crestere de 15% a numarului de traininguri, ca urmare a dezvoltarii cursurilor de leadership.
In departamentul de training exista 26 de traineri, 19 ingineri de training, 5 manageri si consultanti de training si personal suport. Toti acestia sunt angajati ai Alcatel Lucent, trainingurile fiind livrate de catre Alcatel Lucent Univeristy, care este un departament independent in cadrul companiei-mama.
In opinia lui Marina, atat piata din Bucuresti, cat si cea din Timisoara abunda in momentul de fata de traininguri pentru domeniile dezvoltare personala, resurse umane, leadership si management.
"Este foarte important ca atunci cand un angajat nou intra in companie sa beneficieze de training, iar aceasta perioada de pregatire dureaza intre sase saptamani si un an, in functie de domeniul in care angajatul va activa in cadrul companiei. Urmeaza apoi un program continuu de invatare si dezvoltare pentru orice angajat", explica Marina.
El adauga ca in companie exista in permanenta pozitii deschise, atat tehnice, cat si manageriale pentru ca organizatia este tot timpul in cautare de personal cu competente, prin urmare oricine da dovada de "entuziasm" si trimite un CV poate fi angajat. "Nu se face absolut nicio diferenta intre nationalitati, exista grupuri de lucru nationale si internationale, iar proiectele sunt, de regula, internationale, ceea ce implica in mod automat migrari de personal si realizarea unor grupuri de lucru multiculturale", spune Marina. Asadar, recrutarea nu se face doar din tara. Un motiv este faptul ca piata autohtona a fortei de munca nu ofera atatia angajati pe cat ar fi nevoie.
"Domeniul telecom-IT sufera de aceeasi problema oriunde. Specialistii in IT si telecomunicatii sunt putini fata de cat ar fi nevoie, iar problemele cu care ne confruntam noi in momentul de fata sunt general valabile", spune managerul.
In sediul central al companiei din Timisoara exista angajati din India, China, Pakistan. "Mare parte dintre inginerii din companie sunt in stagii de lucru provizorii, in sensul ca angajati ai Alcatel Lucent din tara lucreaza pe perioada delimitata de la sase luni pana la un an in alte tari, iar angajati din alte tari ai Alcatel, din Franta, Germania sau Spania sunt in stagii de lucru in Timisoara", conchide Marina.
Mai mult, Marina spune ca in momentul de fata piata de telecom a devenit mult mai mobila, motiv pentru care migrarea inginerilor dintr-un oras in altul este libera si companiile din domeniu trebuie sa se alinieze. Din acest motiv, si salariile din Timisoara din telecom sunt similare cu cele din Bucuresti.

Precizare:
In articolul cu titlul "Creare: piata romaneasca de HR este cu 25 de ani in urma celei spaniole", de luni, 9 iunie, a aparut informatia incorecta potrivit careia, la data stabilirii primelor contacte cu reprezentantii spanioli ai firmei Creare, Razvan Cirica ocupa functia de secretar general al Natiunilor Unite in Spania. In realitate, Razvan Cirica activa la biroul din Romania al Programului Natiunilor Unite pentru Dezvoltare, ocupand functia de sef al sectiunii Guvernare Democratica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO