Profesii

Andrei Golesteanu: O treime dintre angajatii Avon se afla in companie de la infiintarea acesteia

Andrei Golesteanu: O treime dintre angajatii Avon se afla in companie de la infiintarea acesteia

Andrei Golesteanu, director de resurse umane al Avon Cosmetics Romania

18.06.2007, 22:27 780

Raportat la numarul actual de angajati, mai bine de o treime dintre angajatii Avon Romania s-au alaturat companiei in primii ani de dezvoltare a acesteia, in perioada 1997-2000, spune Andrei Golesteanu, director de resurse umane al Avon Cosmetics Romania.
"Am fost placut surprins sa constat in momentul in care m-am alaturat acestei companii ca exista un numar foarte mare de angajati care sunt impreuna cu Avon inca de la deschiderea operatiunilor in Romania, in 1997, multi dintre ei nemaiavand un alt angajator", spune Golesteanu.
In prezent, Avon Cosmetics Romania are peste 350 de angajati in cele doua entitati ale sale, in divizia de business si in centrul regional de distributie. Daca in 1997 compania avea doar 10 angajati, directorul de resurse umane al companiei spune ca numarul angajatilor se va mentine constant pe termen scurt. Pe langa cei 350 de angajati, pentru Avon mai lucreaza peste 100.000 de reprezentanti.
La Avon Cosmetics Romania exista doua tipuri de evaluari a performantei in timpul anului, dar, pe langa acestea, fiecare angajat are intrevederi lunare "unu la unu" cu managerul sau direct, in timpul carora se discuta performanta individuala a fiecaruia.
"Fiecare angajat are un plan de dezvoltare intocmit impreuna cu managerul sau direct care este pus in aplicare 100% in fiecare an. Bineinteles, exista interventii de training coordonate la nivel regional, cum ar fi cele trei niveluri de dezvoltare a abilitatilor de leadership, ca si interventii locale, cu furnizori romani", explica Golesteanu, adaugand ca modalitatile de dezvoltare in companie sunt foarte variate, de la training specific si training de dezvoltare a abilitatilor generice si a celor manageriale pana la procese de coaching, shadowing si best practice exchange.
Golesteanu spune ca Avon Cosmetics Romania are o pozitie privilegiata in ceea ce priveste turnoverul personalului pentru ca acesta este mult mai redus fata de media pietei, iar gradul de loialitate al angajatilor existenti este unul foarte ridicat.
In ceea ce priveste politica de recrutare, Avon Romania este o companie care creste in general din interior, potrivit directorului sau de HR. "Exista un balans foarte bun intre promovarile interne si recrutarea externa, astfel fiind asigurate atat dezvoltarea carierei pentru angajatii existenti, cat si infuzia de 'sange proaspat'", apreciaza Golesteanu. El spune ca pozitiile manageriale devenite vacante sunt cel mai adesea ocupate de angajatii existenti ce au fost pregatiti pentru aceste promovari, in timp ce pentru pozitiile de "entry level" se fac, in general, recrutari directe.
Golesteanu este de parere ca piata fortei de munca in general, si in special in zona Bucurestiului si imprejurimi, este probabil la cel mai ridicat nivel de competitivitate de la inceputul anilor '90 incoace.
"Piata fortei de munca se afla intr-un varf de competitivitate. Fara indoiala in ultimii ani s-au concentrat in zona investitii majore care au fost dublate de un exod al fortei de munca, in special din segmentele fortei de munca manuala calificata si a specialistilor. Un prim rezultat al dezechilibrului intre cererea de forta de munca in crestere si oferta din ce in ce mai redusa a fost schimbarea mentalitatii angajatorilor, prin cautarea mult mai activa a viitorilor angajati si prin incercarea de diferentiere fata de restul companiilor, ceea ce este un lucru bun", spune el. Brandul angajatorului conteaza in continuare foarte mult insa, in opinia lui Golesteanu, acesta "trebuie sustinut mult mai puternic prin elemente de "igiena" cum ar fi salarizarea, conditiile de munca, claritatea rolurilor si cu ajutorul mecanismelor motivationale pentru a atrage si a pastra candidatii potriviti.
Pe de alta parte, directorul de resurse umane al Avon Cosmetics nu crede ca aderarea va aduce schimbari spectaculoase pe piata fortei de munca pentru ca majoritatea celor care au dorit sa-si gaseasca un loc de munca in tarile vest-europene au facut acest pas inca inainte de momentul 2007.
"Migratia va continua in acelasi ritm, insa cred ca vom asista la un fenomen invers, de 'repatriere' peste 2-3 ani. Acest moment va fi dat de un 'breakeven' intre posibilitatile de castig din Romania, comparate cu castigurile din tarile Europei de Vest, diminuate de costul intangibil al inconfortului provocat de departarea de casa, familie, prieteni si apartenenta. Pana atunci resursele locale de forta de munca vor fi din ce in ce mai vanate de cei care vor investi in Romania", spune el.
Dar Golesteanu atentioneaza ca acest lucru poate fi periculos pentru intreaga piata, deoarece o crestere artificiala a salariilor, nesustinuta de o crestere a productivitatii, poate duce la un dezechilibru pe termen lung tradus in inflatie si in pierderea avantajului competitiv dat de forta de munca ce se va reflecta in diminuarea investitiilor. Cat despre strainii care vor intra pe piata locala a fortei de munca, el spune ca este foarte posibil sa asistam la forme alternative de suplinire a lipsei de forta de munca calificate din tarile non-comunitare in momentul in care legislatia in acest sens va fi mult mai relaxata.
Din alta perspectiva, Golesteanu apreciaza ca nu mai exista domeniu de specializare care sa fie protejat de plecarea angajatilor. "Ce ii motiveaza pe angajatii nostri sa nu plece la competitori? Este un complex de factori, de la cultura companiei, relatiile de munca, deschiderea si flexibilitatea proceselor pana la faptul ca isi aduc contributia la o afacere de succes, ce le da posibilitatea sa se dezvolte in Romania sau international, pe baza unui plan de dezvoltare bine pus la punct", explica el.
Spre exemplu, in Romania, afacerea Avon a dat posibilitatea unui numar de peste 15 angajati sa aiba pozitii de top in alte tari sau sa aiba responsabilitati regionale.
In prezent exista patru Country Manageri romani in diverse tari in care este prezenta compania. "Bineinteles, toate acestea sunt sustinute de un sistem de compensatii si beneficii care asigura recompensarea corecta a efortului si motivarea celor ce lucreaza pentru Avon", completaza directorul de resurse al companiei.
Acesta spune ca lucrurile care l-au ajutat sa ajunga sa ocupe pozitia de director de HR au fost sinceritatea si premisa ca tot timpul mai are mult de invatat.
Ce trebuie sa stie, in opinia lui, un bun profesionist in resurse umane? In primul rand, trebuie sa aiba o intelegere profunda a businessului si o cunoastere solida a proceselor de resurse umane si a impactului pe care acestea le au asupra organizatiei.
"Cred ca cele mai importante roluri pe care trebuie sa si le asume un bun manager de resurse umane sunt acelea de translator al strategiei de business in actiuni si procese cu impact asupra oamenilor si cel de dezvoltator de talente. Un bun profesionist va avea in acelasi timp umilinta necesara pentru a recunoaste ca totul este perfectibil si intotdeauna exista loc de dezvoltare", conchide Golesteanu.


Avon in Romania
Cel mai mare importator de cosmetice de pe piata locala, subsidiara locala a gigantului american Avon
A luat fiinta in septembrie 1997
350 de angajati si peste 100.000 de reprezentanti in toata tara
Peste 5 milioane de reprezentanti in intreaga lume
A pornit de la sase zone care acopereau orasul Bucuresti, ajungand in 2003 la 67 de zone care acopereau intreaga tara. In prezent exista 100 de zone la nivelul intregii tari.
Brosura Avon este tiparita lunar in peste 600.000 de exemplare.
Avon detine o cota de piata de 19%, potrivit informatiilor companiei, care citeaza raportul anual al Euromonitor cu privire la piata cosmeticelor si a produselor de toaleta
Conform datelor Euromonitor, piata cosmeticelor s-a ridicat in 2006 la valoarea de 600 mil. euro, iar pentru anii care urmeaza, se estimeaza o crestere a pietei de pana la 60% pana in 2010.


Cariera
Varsta 30 ani
2006 - prezent: director de resurse umane, Avon Cosmetics Romania
2005 - 2006: Human Resources Manager, Ursus Breweries
2003 - 2005: Training Manager, Ursus Breweries
1998 - 2002: Key Account Agent si Trainer, DHL International
2001: Academia de Studii Economice Bucuresti

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO