Profesii

Arthur Hunt: Este primul an in care apar semne ale maturizarii in executive search

Arthur Hunt: Este primul an in care apar semne ale maturizarii in executive search

Click pentru imaginea marita

03.10.2008, 15:44 91

"Prin unele locuri au aparut restructurari sau reduceri de personal, dar acest lucru se va intampla si in viitor. Chiar daca anumite piete au scazut, vezi piata automotive unde au avut loc miscari de personal, vrand-nevrand toate aceste schimbari vor atrage companiile de executive search", spune Sorin Roibu, managing director al companiei de executive search Arthur Hunt.

Mai mult decat atat, oamenii incep sa valorizeze mai bine actualul loc de munca, in contextul in care se observa o incetinire a consumului. De asemenea, in ultimul an s-a sesizat o schimbare in durata de recrutare a managerilor.
"Anul trecut am avut un proiect de recrutare al unui CFO pentru o companie austriaca, una din conditii fiind ca viitorul manager sa vorbeasca limba germana, lucru care a facut proiectul foarte dificil. In aceste conditii, imi inchipuiam ca va dura foarte mult, insa in trei saptamani am gasit persoana potrivita. Aceasta este una din surprizele placute, as vrea sa se intample asa la fiecare proiect, dar nu este asa", explica Sorin Roibu, care adauga ca dupa primul an de activitate, care s-a implinit in luna mai, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 145.000 de euro. Pana la sfarsitul anului insa, aceasta se va dubla.
O perioada de recrutare de trei saptamani este considerata o exceptie. Dar acest lucru depinde, de multe ori, si de procesul de decizie specific companiei client.
"Chiar daca noi livram proiectele la timp, cu cat compania este mai mare si factorii de decizie sunt mai multi, cu atat procesul se prelungeste, asfel incat poate ajunge la luni de zile, insa nu pot sa generalizez acest lucru", spune Roibu.
Astfel, exista cazuri, mai ales in companiile mari, in care procesul de recrutare dureaza mai mult pentru ca respectivul candidat trebuie evaluat si de un membru din board si de un membru din departament si de catre departamentul de HR. De asemenea, daca intervine si perioada de concedii, procesul se mai poate prelungi cu inca o luna.
"Se simte ca lucrurile functioneaza mult mai greu. In plus, acesta este primul an in care apar semnele maturitatii pietei. La inceputul anului s-a inregistrat acea crestere spectaculoasa a euro, bancile au limitat conditiile de creditare, romanii au facut deja mai multe credite, iar acest lucru inseamna ca au inceput deja sa valorizeze salariul pe care il au, bun sau rau", explica Roibu.
Ca o consecinta, oamenii au inceput sa fie mai putin deschisi in a-si schimba locul de munca, iar companiile executive search incep sa aiba dificultati in a convinge oamenii sa-si schimbe locul de munca. "Nu-mi inchipuiam anul trecut ca un manager din FMCG este atat de greu de recrutat", explica Roibu.
Asadar, lanturile de hipermarketuri
s-au dezvoltat din ce in ce mai mult, lucru ce a atras dupa sine un consum din ce in ce mai mare, volume din ce in ce mai mari.
Totodata, echipa de key account management din cadrul celui care furnizeaza produsele a trebuit sa se extinda. In ceea ce priveste acest lucru, "cred ca piata s-a dezvoltat mai repede decat persoanele care ar fi trebuit sa faca managementul key-accountului", spune Roibu.
Probabil ca dupa o perioada de timp cand specialistii vor ajunge sa castige mai multa experienta, vor fi si mai usor de recrutat.
Un key account manager are un anumit grad de specificitate, seteaza niste relatii cu buyerii (cumparatorii - n.r.) din cadrul lantului de hipermarket. Atunci cand negociaza,o face tot timpul cu aceeasi persoana si relatia se formeaza in timp. La prima negociere este putin mai dificil, insa dupa doi ani de zile lucrurile devin mai usoare.
Din acest motiv, este greu sa vii cu o propunere pentru un key account manager care abia si-a construit o relatie cu buyer-ul, si care trebuie sa se intalneasca cu alt buyer si sa o ia de la inceput. In aceste conditii, motivatia se pierde. De asemenea, pozitiile greu de recrutat sunt si cele din constructii.
"Cei mai multi spun ca nu avem autostrazi pentru ca nu avem muncitori, insa nu este doar atat. Noi nu recrutam muncitori pentru constructii, dar nu avem muncitori, nu avem sudori, nu avem sefi de santier. Nu avem sef de laborator, nu avem project manager, nu avem project director, nu avem directori tehnici, nu avem multe categorii de specialisti in constructii", explica Roibu.
Pe de alta parte, in finance si banking procesul de recrutare este relativ usor. Mai mult, dificultatea nu o da doar piata, ci se poate intampla sa existe un client dificil. "Un expat care a venit pe piata din Romania de putin timp nu stie piata, are anumite asteptari. Este mai greu sa ii explici cum stau lucrurile", spune consultantul.
Pe de alta parte, deja companiile nu mai recruteaza doar expati, ci recruteaza si romani care lucreaza in strainatate de ceva timp.
In general, fata de costurile unei recrutari din interior, costurile unei recrutari internationale cresc cu aproape o treime pentru fiecare tara in care sunt cautati candidatii.
Un client care isi doreste un international search trebuie sa fie pregatit din punct de vedere financiar sa plateasca un asemenea proiect.
Pentru o pozitie specifica sectorului HoReCa, un food and beverage manager, un proiect pentru un research local costa 10.000 - 12.000 de euro. Pentru un specialist francez insa, companiile trebuie sa adauge inca o treime din pret. Mai mult, pentru o abordare a regiunii de Vest, se adauga o treime pentru fiecare tara.
Consultanta in executive search are doua componente esentiale: componenta comerciala, care presupune relationarea cu clientul si abilitati de vanzator, dar si componenta de productie, care inseamna evaluare, rapoarte, consistenta.
De asemenea, exista o preconceptie ca trebuie sa fii un bun psiholog, insa multi dintre consultantii in executive search nu sunt psihologi.
"Ca sa fii un bun consultant in executive search, trebuie sa performezi pe ambele directii. Multi consultanti se ocupa doar de partea de productie, nu au sarcini de dezvoltare comerciala si acest lucru se reflecta si in salariile lor", explica Roibu.
Salariile consultantilor cu trei ani de experienta variaza intre 800 si 1.000 de euro net pe luna, la care se adauga un procent din valoarea proiectului sau un bonus fix periodic. Pentru consultantii senior, salariile ajung pana la 2.000 de euro lunar.
 
Sorin Roibu
 
  • 2006 - prezent: managing director Arthur Hunt
  • 2004 - 2006: ofiter de stat major, misiuni internationale in cadrul Ministerului Apararii
  • 2000 - 2004: ofiter de stat major, programe internationale de training
  • 1999 - 2000: ofiter de stat major, administratie resurse umane
Arthur Hunt
 
  • Infiintata in 1991 in Europa
  • Reprezentante in noua tari din Europa, printre care Rusia, Ungaria, Polonia sau Franta
  • A intrat pe piata locala in 2006
  • Cifra de afaceri de 145.000 de euro in primul an de functionare pe piata locala

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO