Profesii

Avem nevoie de scolile de afaceri!?

Avem nevoie de scolile de afaceri!?

Rodica Maria Radulescu, Director Business School CODECS

25.02.2008, 20:13 16

Gazda intalnirii din acest an, care s-a desfasurat la inceputul lunii februarie, a fost Copenhagen Business School, una dintre cele mai prestigioase scoli de afaceri din Scandinavia. La conferinta au participat reprezentati ai 260 de scoli de afaceri din intrega lume, care au luat in discutie "Angajamentul social si inovatia" ca factori motori ai procesului de remodelare si modernizare a scolilor de afaceri.
Schimbarile prin care trec in prezent cele mai multe scoli de afaceri sunt generate de provocarile unui mediu profesional puternic concurential si care devine tot mai global. Se cer noi competente, noi aptitudini, un alt comportament. Indiferent daca se afla pe continentul european, american sau in zone emergente din Asia, managerului care iese pe portile scolilor de afaceri i se cer noi competente, noi aptitudini, un alt comportament. Tot mai mult accentul cade pe abilitati interpersonale si de leadership si pe un dezvoltat simt al responsabilitatii sociale.
Centrul de greutate in programele scolilor se afaceri se muta de la "A STI" la "A FACE" si mai ales la "A FI", de la continut si curricula catre procesul de invatare, si mai ales catre aplicabilitatea practica a programelor, cu alte cuvinte catre viata reala. Din ce in ce mai mult, metodologia bazata pe studiile de caz "fabricate" in laboratoarele marilor scoli de afaceri precum Harvard sau London Business School va ceda locul celei bazate pe studiile de caz aduse de cursanti, pe problemele lor reale si pe procesul de solutionare a acestor probleme. Cursantul devine astfel parte din program, iar aportul sau creste. Renumele scolii de afaceri va fi dat de valoarea absolventilor acesteia si va depinde de rezultatele obtinute de manageri in companiile lor.
Aceste cerinte atrag dupa sine o alta schimbare legata de rolul celor care predau in scolile de afaceri si care va trebui sa se indeparteze tot mai mult de imaginea clasica a "profesorului" si sa se transforme intr-un mentor, intr-un coach, care sprijina procesul de dezvoltare al cursantilor. Schimbarea dintr-o persoana academica intr-un practician reprezinta una dintre marile provocari. Invatarea este privita ca o calatorie, materiile studiate fiind locurile interesante si provocatoare intalnite pe drum si care trebuie explorate.
Orientarea catre viata reala face necesara o relatie stransa intre scolile de afaceri si firmele care reprezinta principalii beneficiari ai managerilor pregatiti de catre acestea. Mai mult chiar, a subliniat Frank Brown, decanul INSEAD,
intr-unul din workshop-urile conferintei, relatia trebuie sa se transforme intr-un adevarat parteneriat, numai printr-o constanta si stransa colaborare cu mediul de afaceri se pot cunoaste cerintele prezente si viitoare privind cunostintele, abilitatile si aptitudinile necesare managerilor. De asemenea, firmele si organizatiile constituie o importanta sursa de inovatie pentru scolile de afaceri.
In finalul conferintei, vorbind despre viitorul scolilor de afaceri, profesor Jaime Alonso Gomez, decanul Scolii de Afaceri din Monterrey, Mexic, a postat pe perete imaginea unei locomotive uriase folosind drept combustibil "inovatia, angajarea, spiritul antreprenorial si creativitatea". Aceasta "locomotiva" este in masura sa determine schimbarile cerute de viata si sa pregateasca manageri capabili sa-si asume rolul de lideri, cu o solida pregatire multidisciplinara si cu o perspectiva globala asupra afacerilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO