Profesii

Beatrice Iftimi, client service director al McCann Erickson: Bonusul angajatilor din publicitate poate depasi valoarea salariului

Beatrice Iftimi, client service director al McCann Erickson: Bonusul angajatilor din publicitate poate depasi valoarea salariului
23.08.2009, 16:25 878

"Am avut cazuri in agentie in care valoarea unui bonus era echivalentul unui salariu sau chiar mai mult. Daca pentru pozitia de entry level oferim salarii asemanatoare cu cele de pe piata, care sunt situate intre 250 si 300 de euro, pentru celelalte pozitii grilele de salarizare sunt personalizate si tin cont de experienta si de performanta angajatilor", spune Beatrice Iftimi, client service director al agentiei de publicitate McCann Erickson, care este implicata in activitati de career path, motivare si recompensare a angajatilor, precum si in dezvoltarea echipelor.

Grupul McCann Worldwide Romania este unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare prezente pe piata locala, cu afaceri de 86,6 mil. euro anul trecut pentru cele cinci companii: agentia de publicitate McCann Erickson, agentia de media Universal McCann, agentia de comunicare interactiva MRM Worldwide Romania, McCann PR si agentia de experiential marketing Momentum.

Printre concurentii de pe piata locala ai companiei se numara Ogilvy, Saatchi & Saatchi, Publicis Romania, Leo Burnett, Lowe Worldwide Romania, Publicis, Grey Worldwide Romania. Grupul nu a renuntat la partea de recompensare a angajatilor in acest an, in ciuda faptului ca activeaza pe o piata in care o parte din jucatori au anuntat deja scaderi de pana la 50% ale afacerilor de la inceputul anului.

"Nu am planificat sa facem cresteri salariale anul acesta si am inghetat salariile din motive evidente. Suntem bine din perspectiva de business, dar suntem mai precauti."

Departamentul de client service este cel mai numeros din agentie, cu 30 de angajati, fiind si singurul care lucreaza in mod direct cu angajatii din celelalte departamente (creatie, strategie, productie, trafic, financiar sau administrativ).

"Un angajat din client service trebuie sa fie si un junior copywriter bun si un junior art director bun si un junior media planner bun; plurivalenta este unul dintre cele mai frumoase aspecte ale acestui job."

Totusi, angajatii din acest departament au o expertiza mai ampla pe partea de marketing, fiind interfata agentiei de publicitate cu clientul.

 

Business stabil fara concedieri

Afacerile unei agentii de publicitate pot evolua la fel de bine si daca nu se fac noi angajari, ci prin promovarea interna a angajatilor.

"Pot exista situatii in care, pe masura ce un angajat devine senior, sa ai nevoie de mai putini oameni intr-o echipa, pentru ca lucrurile se fac mai repede si mai bine. Fata de o echipa cu cinci oameni, poti sa faci aceleasi lucruri cu o echipa de trei oameni senior."

Cu toate acestea, agentia a facut cateva angajari si in acest an, pentru ca rezultatele de business au fost bune pana in prezent.

"Concedieri nu am facut si nici nu avem motive sa facem. Nu mai mergem pe extindere, ci pe utilizarea optima a resurselor existente."

Astfel, aceasta perioada ar putea fi o oportunitate pentru angajatii care vor sa se dezvolte profesional, in conditiile in care aproape ca nu se mai fac angajari.

"Promovarea este o politica de recompensare a angajatului, pana la urma. Dar am mai avut si cazuri in care a trebuit sa cooptam rapid un senior, pentru ca aveam proiect nou, si atunci a trebuit sa apelam la piata."

Promovarile interne nu tin cont de vechime intr-o agentie de advertising, iar un angajat care are un ritm normal de dezvoltare profesionala poate ajunge pe o pozitie senior intr-o perioada destul de scurta de timp.

"Un account manager care are cam trei - patru ani de experienta in industrie, conform unui career path pe care l-am facut. Este destul de repede fata de ceea ce se intampla in industria de advertising din afara. Fiind piata inca tanara, e o situatie normala, pentru ca specialistii se formeaza acum."

 

Toti liderii, exemple de povesti de succes

Prezenta pe piata locala de 18 ani, agentia de publicitate si-a dezvoltat o politica puternica de promovare interna, astfel incat angajatii din board au avut initial functii de executie, si nu de conducere.

"Toti cei din top management reprezinta exemple de povesti de succes, pentru ca cei care-i conduc diviziile au inceput de pe o pozitie relativ basic. Nu spun ca toti au venit pe pozitie de junior, dar si Adrian Botan (care acum este director de creatie al agentiei in Europa Centrala si de Est) a fost art director, iar Mihai Trandafir (managerul agentiei de media Universal McCann) a fost media planner."

Si Beatrice Iftimi, care are o experienta de 12 ani in advertising, a fost numita la inceputul acestei luni in functia de client service director al agentiei, din care va coordona o echipa de 30 de angajati. Ea si-a inceput cariera in agentie de pe pozitia de group account director.

Fluctuatia de personal este destul de mica in agentie, iar media de varsta a angajatilor este de 30 - 31 de ani, fata de acum sapte ani, cand majoritatea angajatilor aveau o varsta medie de 25 de ani.

"Angajatii erau foarte tineri la inceput. Initial, credeam ca este o industrie in care oamenii nu pot sa aiba o famile, insa ulterior am devenit mai profesionisti si nu mai exista epuizarea si hei-rupismul fara rezultate. Acest lucru inseamna ca am dobandit know-how."

 

Focusul pe traininguri inhouse

Cele mai frecvente programe de instruire oferite angajatilor sunt trainingurile inhouse, individuale, facute de angajatii cu experienta din agentie.

"Avem programe de training permanente pentru nou-venitii in agentie prin care invata, cel putin teoretic, cam tot ce se intampla aici. Restul programelor de instruire le facem pe baza informatiilor pe care le primim de la evaluarile angajatilor si sunt personalizate in functie de nevoile lor de dezvoltare."

Un absolvent de facultate de profil care nu are decat experienta practicii din timpul studiilor ar putea sa intre pe un post de asistent in departamentul de client service, dar si ca junior copywriter sau junior art director. "L-ar ajuta foarte mult experienta teoretica din facultate ca sa inteleaga mai rapid ce se intampla in agentie. La inceput i se dau niste sarcini de responsabilitate mai mica." Ulterior, pe masura ce avanseaza si intelege mai bine ce trebuie sa faca, angajatul va primi proiecte mai importante, unul dintre cele mai semnificative criterii fiind intelegerea strategiei de project management. Partea de project management cuprinde de la activitati precum time management pana la setarea obiectivelor si urmarirea acestora. Incadrarea proiectelor in timpul stabilit de client este o conditie esentiala intr-o agentie de advertising.

"In lucrul cu diversele departamente, angajatul trebuie sa stie cum se da un brief, cui se da, ce scrie in brieful respectiv sau care e perioada in care trebuie sa se incadreze cu o campanie. Aceste lucruri nu se invata in facultate." Agentia mai aduce si traineri specializati afara, care fac parte din reteaua internationala si care vin cu noutati pentru dezvoltarea businessului.

Desi pana acum in cadrul agentiei s-a facut aproape anual si teambuilding, anul acesta angajatii nu au avut inca parte de un astfel de program.

"Daca suntem cam aceiasi angajati, iar echipa este omogena, solutia cea mai buna nu este teambuildingul. Pentru a pastra coeziunea echipei, organizam si mici petreceri in companie - cand avem o reusita la un proiect, castigam un nou client sau premii pentru munca noastra. Acestea sunt pana la urma tot un fel de teambuildinguri, dar mai putin pretentioase."

 

Networkingul, principala modalitate de recrutare

Recrutarile in cadrul unei agentii de publicitate se fac in functie de numarul de proiecte solicitate de client, iar cele mai eficiente modalitati de a gasi noi angajati

s-au dovedit a fi recomandarile interne.

"Pentru recrutari am apelat la networking la toate nivelurile, atat pentru seniori, cat si pentru pozitii de junior - studenti sau absolventi de facultate. Avem anunturi si pe site-uri cu joburi, insa nu recrutam in aceeasi pondere prin aceasta metoda, pentru ca networkingul iti da ocazia sa ai referinte credibile despre candidat."

Un avantaj al candidatului care se prezinta la un interviu de angajare intr-o agentie de advertising il reprezinta studiile in domeniu, iar cunostintele despre companie si despre clientii pentru care lucreaza reprezinta un criteriu definitoriu pentru pozitiile de entry-level.

"E important pentru compania care te angajeaza sa stie ca te intereseaza acel loc de munca, si nu altul. Echipa care se ocupa de un client are de regula in componenta atat membri seniori, cat si juniori. s"

 

Cariera

 

  • 34 de ani
  • In prezent: client service director in cadrul McCann Erickson
  • 2001 - august 2009: group account director, McCann Erickson
  • 1997 - 1998: account executive, Grey Worldwide Romania
  • 1998 - 2001: account manager, Lowe Worldwide Romania
  • Facultatea de jurnalism si stiintele comunicarii, Universitatea din Bucuresti
  • Masterat in managementul institutiei de presa
  • Facultatea de drept la Universitatea Romano- Americana

 

McCann Erickson, pe scurt

  • Agentia de publicitate a grupului McCann WorldGroup Romania, parte a retelei de advertisig McCann WorldGroup, prezenta in 132 de tari  
  • Grupul McCann Worldwide Romania cuprinde agentia de publicitate McCann Erickson, agentia de media Universal McCann, agentia de comunicare interactiva MRM Worldwide Romania, McCann PR si agentia de experiential marketing Momentum
  • Cifra de afaceri a grupului McCann Worldwide Romania in 2008: 86,6 mil. euro
  • 220 de angajati
  • Media de varsta a angajatilor: 30 - 31 de ani
  • Clienti: The Coca-Cola Company, NestlŽ, Vodafone, L'OrŽeal, GM-Opel, MasterCard Europe, Cadbury Romania (Kandia-Excelent),Tnuva 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO