Profesii

Ce da mai bine in CV-ul unui profesor de MBA? Un job la Morgan Stanley sau un "magna cum laude" la Stanford

21.01.2008, 21:13 128

Dincolo de faima si promovare, vechimea in business a titularilor celor care predau cursuri de MBA, precum si functiile pe care le-au ocupat de-a lungul timpului in companii sunt cele care vand MBA-ul managerilor de top. Astfel, o pozitie de conducere in Morgan Stanley va fi intotdeauna mai presus decat un "magna cum laude" la Stanford University, spun cei care recruteaza profesori pentru catedrele de MBA.
"Pentru ca un MBA sa supravietuiasca pe termen lung este nevoie sa indeplineasca anumite criterii. Experienta profesionala a cadrelor didactice din cadrul programelor de master in administrarea afacerilor este, in acest caz, obligatorie", precizeaza Mohamed Latib, vicepresedintele programului de MBA de Project Management al DeSales University din SUA, cel mai recent master in administrarea afacerilor lansat pe piata romaneasca in parteneriat cu Universitatea Romano-Americana din Bucuresti.
Competitia pe segmentul de MBA-uri din Romania se intensifica datorita cresterii numarului de programe de acest gen care sunt introduse in fiecare an prin parteneriate cu universitatile locale. Programe de MBA de la universitati renumite din strainatate concureaza intre ele pe piata locala de profil la fel ca si companiile cu capital romanesc sau investitorii straini. In acest context, experienta profesionala a oamenilor de la catedra este unul dintre criteriile care determina cota de piata si numarul de studenti din fiecare promotie. Factorul care face ca experienta profesionala a profesorilor sa fie un indicator de calitate pentru programele de Master in Business Administration este chiar statutul studentilor.
MBA-ul este un program care se adreseaza managerilor de orice nivel sau acelor persoane care vor sa acceada la pozitii de conducere in companii. Tocmai de aceea sfaturile unui om de afaceri de pe Wall-Street pot sa cantareasca mult mai mult decat cele ale unui absolvent Harvard.
"MBA-ul se adreseaza profesionistilor din mediul de afaceri si are ca obiectiv principal formarea de lideri. Nu vom angaja niciodata in cadrul programului nostru de MBA un profesor care nu are experienta relevanta in companii mari de pe piata internationala. Diplomele la universitati prestigioase si studiile individuale nu au nici o relevanta daca nu sunt sustinute de practica. Este nevoie de manageri pentru a preda unor manageri", explica Latib.
In timp ce unele programe angajeaza oameni de afaceri pentru ca acest aspect pare relevant, in alte cazuri studentii sunt cei care impun statutul profesorului. "Toate cadrele didactice din cadrul programului de Executive MBA au experienta in lumea afacerilor. Avem persoane care au venit la noi din diverse departamente ale Bancii Mondiale. Este o conditie esentiala pentru a putea preda in cadrul programului deoarece studentii au cerut in mod special oameni cu experienta profesionala relevanta", mentioneaza Bianca Ioan, director de marketing in cadrul Institutului de Administratie Publica si a Afacerilor Bucuresti (ASEBUSS) care ofera un program de EMBA.
In acest context, MBA-urile de pe piata romaneasca, venite pe filiera americana, britanica, franceza sau canadiana, aduc in salile universitatilor locale experiente din companii ca Morgan Stanley, Leeman Brothers, AT&T, Microsoft, IBM. Avocati, bancheri, consultanti, CEO, CFO si tot ce se mai poate gasi la nivel de top-management intr-o multinationala participa la cursuri de master in administrarea afacerilor pentru a forma liderii de maine din Romania.
Pe de alta parte, nu toti cei care sunt titulari de cursuri in cadrul programelor de Master in Business Administration de pe piata locala de MBA au experienta profesionala in afara granitelor tarii, dar sunt experti pe domenii ca IT sau Pharma in companii si banci mari din Romania. Rodica Radulescu, director de program Business School din cadrul Codecs, spune ca "o parte dintre tutorii programului de MBA, in afara profesorilor care provin de la Open University Business School din Marea Britanie, sunt manageri si experti in companii multinationale de pe piata locala sau au propria lor afacere aducand experienta lor recenta in salile de clasa", spune.
Ceea ce este insa relevant pentru pozitia de cadru didactic MBA este faptul ca fara experienta in mediul de afaceri autohton sau international, diplomele de la Harvard, Stanford sau alte universitati recunoscute la nivel mondial pe care cei mai multi dintre profesorii MBA-urilor romanesti le au, fie ca sunt romani sau straini, nu au valoare practica. Bianca Ioan de la ASEBUSS subliniaza ca "este esentiala pregatirea din afara salii de clasa, dar este de asemenea important ca managerii care participa la program sa detina abilitatile necesare procesului de predare pentru ca informatiile transmise sa fie intelese si insusite de studenti".
Romania este piata ideala pentru lansarea si dezvoltarea unui program de dezvoltare profesionala. Companiile si managerii sunt primii care contribuie la absorbtia programelor de studiu renumite in tari ca SUA, Marea Britanie, Canada sau Franta. Creste astfel competitivitatea si numarul de absolventi.
Insa pana cand va putea piata locala sa sprijine aceste modalitati de dezvoltare manageriala? Vicepresedintele programului de MBA de Project Management al DeSales University din SUA este de parere ca piata nu va ajunge niciodata la saturatie, iar acest lucru se va intampla ca efect al luptei pentru cote de piata care va scoate anumite programe din competitie.
"Nu trebuie sa ne intrebam pana cand vor fi rentabile programele de MBA in Romania. Ceea ce trebuie sa constientizam este faptul ca nu toate programele de master in administrarea afacerilor care intra pe piata romaneasca vor supravietui la nesfarsit aici."
Latib adauga ca, desi numarul absolventilor de MBA, va creste sau masterul in administrarea afacerilor nu va mai fi un lux pe care foarte putini manageri si-l permit, piata nu va ajunge niciodata la un punct de stagnare pentru ca este foarte competitiva.
Ceea ce va mentine probabil aceasta competitie este faptul ca targetul acestei piete este alcatuit din manageri de top, oameni cu experienta in lumea afacerilor, oameni care au ocupat pozitii de varf, au schimbat companii si au miscat piete. Si ei sunt cei care vor decide cine pleaca si cine ramane in competitie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO