Profesii

Ce isi doresc companiile de la directorii de resurse umane

05.07.2004, 00:00 32



Companiile au inceput sa pretuiasca managerii de resurse umane ale caror abilitati le depasesc pe cele administrative, precum cele de negociere cu sindicatele, de design al pachetelor de beneficii sau de creare a planurilor de succesiune in organizatie.



Pe parcursul recesiunii economice mondiale, unii dintre managerii de resurse umane s-au distins prin modul in care au reusit sa mentina moralul ridicat in organizatii si sa mentina talentele autentice in companiile in care se faceau concedieri, relateaza WSJ Career Journal.



Insa, pe masura ce economia intra pe un trend ascendent, angajatorii incep sa-si reevalueze optiunile punand mare pret pe abilitatea directorului de personal de a pastra talentele si de a forma inlocuitori.



"Piata managerilor de resurse umane sofisticati a devenit foarte fierbinte", spune Fran Luisi, asociat al companiei de executive search Charleston Partners. "Este un moment de provocari pentru firme, iar persoana potrivita in postul de director de resurse umane este esentiala pentru succesul companiilor", a adaugat el.



Potrivit specialistilor in recrutare, definitia "persoanei potrivite pentru postul de director de resurse umane", a suferit modificari substantiale. Astazi acea persoana trebuie sa interactioneze cu presedintele companiei sau cu directorii executivi, sa aiba abilitati si cunostinte de business, inclusiv despre bilantul contabil.



"Marea provocare pentru noi este sa gasim oameni care pot participa la discutiile de business si care vor fi luati in serios in orice discutie pe care o au cu managementul superior", a declarat Stephen Mader, CEO in cadrul companiei Christian & Timbers LLC. "Conducatorii firmelor trebuie sa inteleaga ca responsabilitatea departamentului de resurse umane nu se opreste la aface mai fericiti oamenii din organizatie, ci inseamna mul mai mult", a mai spus el.



Mader sustine ca a vazut multe schimbari la nivelul managerilor de resurse umane in ultimele cinci luni.



Un astfel de exemplu este Yvonne Wolf. Ea a lucrat la Marriot International si atunci cand a primit mai putini bani sa decis sa plece si sa se alature echipei de la Discovery Communications - proprietarul Canalului de televiziune Discovery - in pozitia de vicepresedinte pentru strategie si dezvoltare organizationala.



"Este un brad fenomenal, cu o vechime de mai putin de 20 de ani, cu 4.000 de angajati, dar prezent in 155 de tari", spune ea. " Provocarea a fost extraordinara: este o companie privata in totalitate care isi dorea sa dezvolte viitori lideri. Acesta este un concept sofisticat pentru companiile mici, iar posibilitatea de a schimba cultura organizationala intr-una de succes parea un vis", a mai spus Wolf. Ea a reusit sa-si creeze o echipa care sa-i stea alaturi in acest proces. La venirea sa se considera ca sunt suficiente doua persoane pentru acest proces, dar astazi ea are trei directori si doi manageri. A reusit sa-i recruteze chiar daca compensatiile oferite de Discovery - de 120.000 - 140.000 de dolari pe an pentru o pozitie de management- se situau sub ceea ce ea considera un venit competitivi pentru un manager de resurse umane talentat. "In departamentele financiare, oamenii talentati castiga de cateva ori mai mult", a mai spus ea.





Ce urmeaza



Pentru multi dintre managerii de resurse umane, prioritatea a devenit dezvoltarea de planuri de succesiune. Atat Coca-Cola, cat si Mc Donald's au demonstrat cat de important a devenit acest lucru.



Mc Donald's a fost premiata pentru abilitatea sa de raspunde in situatii de criza asa cum s-a intamplat atunci cand presedintele sau, James Cantalupo, a muri subit. La numai cateva ore dupa acest tragic eveniment, Charles Bell a fost desemnat succesorul lui Cantalupo.



De cealalta parte, Coca-Cola s-a zbatut mult pentru a gasi inlocuitor pentru conducatorul sau, astfel incat trei presedinti sau succedat la conducerea companiei in ultimii ani.



In astfel de situatii este nevoie de o persoana precum Yvonne Wolf, cu abilitati de a crea planuri de succesiune. "Succesiunea este o problema mult mai complicata decat pare la prima vedere. Trebuie sa ai cateva persoane capabile sa joace rolul de conducator la momentul potrivit. De asemenea, trebuie sa fii capabil sa realizezi un plan de training de la care compania sa nu se abata. Si, nu in ultimul rand, trebuie sa intelegi ce ii motiveaza cu adevarat pe directorii executivi cu care lucrezi ", a mai spus ea.



Specialistii in recrutare sustin ca este o provocare sa se confrunte cu cereri din parea clientilor pentru persoane care gandesc precum Yvonne Wolf. Hal Johnson, managing director al uneia dintre cele mai companii de recrutare din lume - Heidrick & Struggles, a primit sarcina de a gasi oamenii potriviti pentru trei pozitii de top in domeniul resurselor umane, disponibile in cadrul unor companii cu cifre de afaceri cuprinse intre 5 si 20 de miliarde de dolari. Doi dintre presedintii acestor companii "erau atat de ingrijorati ca nu vor gasi persoana potrivita care sa fie capabila sa retina in companie oamenii - cheie incat au vizitat personal companiile PepsiCo, General Electric si Johnson&Johnson pentru a intelege ce fac aceste firme pentru a avea o pepiniera de talente", povesteste Hal Johnson. El sustine ca pentru a crea o masina de fabricat talente nu este neaparat nevoie sa recrutezi omul potrivit la resurse umane.





Salarii pe masura talentului



"Pentru managerii de resurse umane talentati este un moment foarte bun pe piata pentru ca s-a creat o mare discrepanta intre cerere si oferta. In plus, o mare parte a directorilor de resurse umane din lume nu poate face diferenta dintre bilantul contabil si declaratia de venit. De aici si diferentele de venituri intre cei foarte buni si ceilalti", spune Hal Johnson.



El povesteste ca tocmai a finalizat recrutarea pentru un post de chief human resource officer pentru o companie cu o cifra de afaceri de peste 5 miliarde de dolari pe an, cu 40.000 de angajati, pentru care s-au oferit compensatii de 1,5 milioane de dolari pe an. "Acesta este un nivel ridicat al compensatiilor, dar chiar si in cadrul companiilor din topul Fortune 200 se pot obtine usor compensatii de 800.000 - 900.000 de dolari ", spune el.



In mare parte, salariile in acest domeniu au ramas aproape la acelasi nivel, in ciuda recesiunii economice, ceea ce arata nevoie companiilor de a pastra un moral ridicat in companie pe parcursul concedierilor pe care le-au facut.





Noi angajari



Mochael D'Ambrose, care a fost numit recent vicepresedinte al companiei First Data, cauta 18 persoane pentru departamentul de resurse umane. "Cautam in special persoane cu experienta in business care inteleg natura afacerilor noastre", explica el. Si D'Ambrose stie cu adevarat despre ce este vorba: a condus afaceri si a si lucrat in domeniul resurselor umane. Acum el incearca sa redefineasca rolul departamentul de resurse umane de la First Data atragand persoane care vad in acest post mai mult decat o oportunitate in cariera. "Cream joburi mari pentru a atrage oameni mari", a spus el adaugand ca tocmai a fost creat un nou post de director de resurse umane pentru Europa de Vest.



Multe dintre posturile disponibile in zona de personal au fost create de companii in incercarea de a-si innoi managementul resurselor umane astfel incat sa fie capabil sa reziste bataliei care se da pe frontul mentinerii managerilor operationali de valoare.





Planuri de dezvoltare



"Aceasta este prima etapa a luptei care se da pentru gasirea celor mai buni oameni in HR", explica Gerald McGrath, senoir client partner al companiei de recrutare pentru pozitii de top Korn/Ferry. Unul dintre clientii firmei, cu venituri anuale de 300 de milioane de dolari si-a propus sa ajunga la un miliard si pentru realizarea acestui lucru a facut mai multe achizitii. "Conducatorii companiei au inteles ca aceasta strategie insemna si faptul ca trebuie sa ai oameni talentati si au venit si mi-au cerut sa le gasesc cei mai buni specialisti in resurse umane care sa le gaseasca oamenii de care au nevoie pentru a-si atinge tintele propuse", a spus McGrath.



Specialistii sustin ca este o cerere uriasa pe piata pentru manageri de resurse umane capabili sa rezolve problemele, indiferent ca acestea se produc la Zurich sau la Hoong Kong, sa lucreze cu personalul local. Acest lucru inseamna multe, de la intelegerea culturii, pana la cunoasterea legilor.



Companiile de recrutare spun ca cererea pentru domeniul resurselor umane a crescut in ultimele luni de la 10% din totalul cererilor, la 25%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO