Profesii

Ce trebuie sa stii pentru a castiga 5.000 de euro in marketing

Ce trebuie sa stii pentru a castiga 5.000 de euro in marketing
30.07.2007, 15:39 168

"Pentru a avea o comparatie relevanta intre salariile directorilor de marketing de la noi si cei din strainatate ar trebui probabil sa ne referim la puterea de cumparare, care, din experienta mea, este mai mare in cazul directorilor de marketing din Romania, fata de colegi cu posturi similare in companii similare din vestul Europei", este de parere Cristina Hlinschi, director marketing si comunicare la compania de tichete de masa Accor Services Romania.
Pe de alta parte, Dana Patrichi, managing partner al reprezentantei locale a firmei de consultanta in executive search, Alexander Hughes, spune ca unele salarii ale directorilor de marketing autohtoni depasesc deja pachetele salariale oferite in Occident pentru pozitii similare si pentru un nivel echivalent de reponsabilitate.
"Limita se va situa mereu la nivelul la care, pentru companie, angajatul nu va costa mai mult decat ceea ce el produce. Si totusi, lucrurile au inceput sa se aseze, anumite praguri au fost deja atinse, piata muncii ar trebui sa devina mai previzibila, iar cresterile salariale probabil ca vor fi moderate si mai constante decat pana in prezent", spune ea.
Pe aceeasi linie, Iuliana Badea, sales manager la Lugera & Makler, estimeaza o crestere salariala de peste 20% pentru pozitiile de directori de marketing. De asemenea, Hlinschi, de la Accor Services, previzioneaza o crestere salariala mai mare in cazul specialistilor in web marketing care, in opinia sa, este o "arie din ce in ce mai importanta in mixul de marketing si in care competentele sunt inca in curs de formare".
Dar pe langa salariul lunar, pachetele salariale includ si bonusuri periodice, in functie de obiectivele si natura postului. De exemplu, la compania de tichete de masa Accor Services, in cazul agentilor de vanzari, ale caror obiective sunt orientate pe termen scurt, bonusurile lunare sau trimestriale sunt uzuale. In cazul specialistilor in marketing, implicati in proiecte mai degraba pe termen mediu, bonusurile sunt trimestriale sau anuale.
La acestea se adaug si beneficiile extrasalariale, cum ar fi tichetele de masa, lunar, si tichete cadou, fie ca prime de sarbatori, fie ca bonusuri sau premii pentru rezultate, ori tichete de ingrijire medicala.
"In general, factorii care influenteaza cel mai mult pachetele salariale sunt rezultatele concrete ale fiecarui angajat, in cazul evaluarilor periodice, precum si gradul de dificultate in recrutare. In ce priveste acreditarile in marketing, acestea sunt, in general, vagi si teoretice, si de cele mai multe ori nu constituie un indicator real al competentei candidatilor" , explica Hlinschi.
Dar directorii de marketing pot avea in general orice beneficiu acordat top managementului: bonusuri, prime, masina, asigurari diverse pentru angajati si pentru familia lor, specializari sau traininguri platite de companie, calatorii cu echipa sau chiar cu familia, plan de pensii sau facilitati la credite.
Asadar, pachetele salariale in marketing pornesc de la cateva sute de euro pentru tinerii asolventi si pot ajunge pana la 5.000 de euro sau chiar mai mult, angajatii de top fiind platiti peste media pietei in domenii de genul: servicii financiare, banking, farma, IT&C sau FMCG, potrivit specialistilor in recrutare.
"Pachetul salarial este structurat in functie de gradul de expertiza profesionala, de experienta, de nivelul de specializare al angajatului, dar si de marimea companiei in care acesta lucreaza. Ca o regula, companiile care au o activitate intensa si complexa in domeniul marketingului vor angaja specialisti de un calibru mai bun, oferindu-le pachete salariale pe masura responsabilitatilor care li se incredinteaza", explica Patrichi, de la Alexander Hughes.
Ea este de parere ca in primul rand conteaza ce vor aduce companiei angajatii respectivi, in functie de nevoile companiei. "Vorbim aici despre pregatirea angajatilor, experienta, creativitatea sau aptitudinile lor manageriale in ceea ce priveste conducerea unei echipe mari sau a unor proiecte complexe", completeaza ea. Pe de alta parte, specialistii din marketing cu un nivel mare de experienta, seniorii din acest domeniu, sunt putini in Romania.
"Marketingul este in realitate o meserie noua, o competenta care s-a dezvoltat pe piata noastra incepand de la jumatatea anilor '90, odata cu structurarea economiei de piata. Marketingul, in ciuda faptului ca este un domeniu foarte atractiv, si chiar la moda, pentru multi oameni inca este in ziua de astazi un domeniu un pic confuz, prost conturat si in care se confunda notiunile de promovare, publicitate si comunicare", explica Patrichi, care mai adauga ca persoanele care lucreaza in acest domeniu inca in faza de a isi dezvolta competente solide si sunt deseori dificil de identificat in piata locala. O recrutare pe acest profil dureaza minimum cateva saptamani, dar poate dura si cateva luni.
"Recrutarea directorilor de marketing se realizeaza cu dificultate, deoarece nu exista expertiza pe toate domeniile de activitate. La multinationale se gasesc cei mai buni specialisti datorita beneficiilor externe si know-how-ului de la compania-mama", mai adauga Iuliana Badea, sales manager Lugera & Makler.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO