Profesii

Cinci manageri sub 35 de ani care au pe mână afaceri de zeci de milioane de euro

Cinci manageri sub 35 de ani care au pe mână afaceri de...

Autor: Adelina Mihai

30.11.2013, 12:43 2092

La mai puţin de 35 de ani, au ajuns să conducă afaceri de zeci sau sute de milioane de euro, iau decizii care influenţează activitatea a mii de angajaţi şi câştigă într-o lună cât ar câştiga un angajat cu salariul mediu în mai bine de doi ani. Indi­ferent dacă a fost vorba de promovări rapide pentru că tinerii manageri sunt ambiţioşi sau pentru că au competenţe şi potenţial care îi pot face să „ardă etape“, cert este că acţionarii şi-au asumat riscuri destul de mari atunci când i-au numit CEO la vârste considerate poate prea „fragede“ pentru responsabilităţile jobului.

Numirea de săptămâna trecută a executi­vu­lui francez Jean Baptiste Dernoncourt (32 de ani) la conducerea Carrefour România, un bu­siness de peste un miliard de euro pe an, arată încă o dată că în clasa managerială a României îşi fac loc tot mai mulţi tineri. „Reţeta“ pentru a ajunge şeful unei companii de o astfel de dimensiune pare simplă: trebuie să urmezi cursurile unei şcoli de afaceri cu o bună reputaţie (ESCP Europe), să înveţi limbi străine (engleză, spaniolă - foarte bine, japo­neza şi chineza - noţiunile de bază) şi să fii receptiv dacă ţi se oferă roluri internaţionale. Deşi lucrează de numai şase ani în cadrul Carre­four, Dernoncourt este la a şasea schim­bare de rol în cadrul companiei, iar funcţia de CEO al organizaţiei din România este cea mai înaltă de până acum.

Şi Kinga Daradics, care conduce la 32 de ani un business de peste 930 de milioane de euro în România în prezent, a fost numită la conducerea operaţiunilor MOL când avea 30 de ani. Anterior, ea a avut de asemenea un rol internaţional, fiind responsabilă de activitatea de carduri de carburant la nivel de grup, având responsabilitatea acestei divizii pentru 11 ţări. Funcţia de CEO poate fi uneori „un dar otrăvit“, după cum spunea consultantul Sergiu Neguţ de la Wanted Transformation Consul­tancy, pentru că de multe ori cei proaspăt numiţi în aceste roluri se confruntă cu aşteptări adesea nerealiste ale acţionarilor, care nu au reuşit să fie îndeplinite nici de foştii manageri  - CEO.

Cu atât mai mult promovarea unui tânăr pe o poziţie „râvnită“ de un angajat mai vechi şi mai experimentat în companie, care deţine un rol-cheie, poate să-i creeze frustrări respec­ti­vului angajat, care poate crea probleme mari companiei.

Experienţa profesională care poate propulsa un manager tânăr pe o funcţie de CEO nu trebuie dobândită neapărat în aceeaşi companie, iar exemplul profesional al Violetei Luca (33 de ani) ilustrează poate cel mai bine această situaţie. Absolventă a Facultăţii de Comerţ (ASE), ea s-a angajat în cadrul Flanco (un business de 137 de milioane de euro pe care îl conduce în prezent), după ce acumulase deja o experienţă de opt ani în cadrul Whirlpool România. Venită iniţial de pe o poziţie de director comercial (al Whirlpool) pe una de director de marketing (Flanco), Luca a fost promovată CEO la mai puţin de un an de la venirea în companie.

Să devii responsabil de o companie cu peste 3.000 de angajaţi nu este simplu, mai ales la 33 de ani, însă experienţa locală şi internaţională într-o anumită industrie poate sta la baza unei astfel de decizii de promovare. Andrei Romanescu, şeful centrului de servicii al HP în România, a fost primul român care a fost numit la conducerea acestui business, anterior poziţiile de conducere fiind deţinute de expaţi. El conduce din toamna anului trecut HP GeBOC, după ce anterior a fost, timp de un an, functional manager pentru regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu şi Africa) al centrului global de servicii al HP. Totuşi, experienţa dobândită şi în alte companii din industrie l-a ajutat să obţină această funcţie, având în vedere că anterior a fost vicepreşedinte de operaţiuni în cadrul diviziei locale a WNS Global Services.

Pe de altă parte, exemplele din mediul de afaceri local arată că nu întot­dea­una poţi ajunge CEO dacă te „dedici“ unei anumite in­dustrii.

Unul dintre cele mai re­levante exem­ple de carieră în acest sens este cel al lui Fady Chreih, bancher de profesie, care, după ce a avut mai multe funcţii în cadrul Băncii Transilvania, a trecut în sectorul serviciilor medicale (după ce s-a ocupat de produsele ban­care pentru me­dici). Astfel, în 2010 a ajuns să conducă ope­ratorul de ser­vicii medicale Regina Maria, la doar 29 de ani, iar acum este responsabil de un business de 50 de milioane de euro.

Printre companiile locale care au la conducere CEO cu vârste de până în 40 de ani se mai află Policolor, Olympus, Murfatlar, Avon, Sephora, G4S, Rewe, Selgros, The Rompetrol Group, Inditex, Arctic sau Adobe, potrivit ediţiei din acest an a anuarului „Who’s Who in business – Cei mai importanţi 1.000 de oameni din business“, editat de ZF.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO